Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "normalvikt" för större modell  (läst 1327 gånger)

Sally

  • Inlägg: 641
"normalvikt" för större modell
« skrivet: 23 aug-07 kl 10:53 »
När jag nu ändå var med mina "pojkar" hos veterinären fick jag dem också vägda. De är korsning fransk vädur/belgisk jätte. De vägde 5,0 resp. 5.3 kilo. Jag har inte haft större "modeller" tidigare, så jag är inte riktigt hemma på vad som kan  räknas som "normalt". Jag vet att det kan variera. De är nu ca 10 månader. Vet inte exakt eftersom de fått kuska runt en del innan de hamnade hos mig. De är inte överviktiga, snarare tvärt om, eller? Veterinären sa inget och jag glömde fråga...

Sally
Går det...så går det!

Klöverängen

  • Inlägg: 35
Re:"normalvikt" för större modell
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 14:13 »
Hejsan!
JAg slog upp i NORDISK KANINSTANDARD, ang vikt på stora kaniner:

Vuxen Belgisk Jätte bör väga 7.01 kg eller mer
Vuxen  Fransk vädur bör väga 5,51 kg eller mer

Så ett genomsnitt borde väl vara rimligt som måttstock: 6,26 kg

Men kaniner är ju individer och titta på kaninens helhet!!! Han får inte kännas mager när du tar på honom. Lika så passa dig så han inte blir för fet.

Ha det bra Monika

PS. Enligt Kaninstandarden är bägge raser vuxna vid 8 mån ålder.


Sally

  • Inlägg: 641
Re:"normalvikt" för större modell
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 15:56 »
Tack! Då kan de gott lägga på sig lite, eller hur! Men jag vet inte riktigt vad jag ska ge dem som gör att de ökar lite i vikt och samtidigt är nyttigt. De får varierad kost och jag har inte känt att jag måste dra ner på godsakerna med tanke på vikten. Nu har de ju tillgång till en jättebur dygnet runt och kanske är det därför de klarar att hålla sig i form.

Sally
Går det...så går det!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:"normalvikt" för större modell
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 10:30 »
Vilken mat får de och i vilken mängd?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Sally

  • Inlägg: 641
Re:"normalvikt" för större modell
« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 21:00 »
Får erkänna att jag inte mäter upp så noga  :-[- jag fyller på när det är slut. De brukar få en blandning av havre, kornkross, lite vete och pellets. Grönsaker beroende på vad som finns färskt i trädgården nu på sommaren: grönkål (små mängder), morötter, persilja, grovt gräs, äpple m.m. Och naturligtvis alltid tillgång till bra hö och grova grenar varje dag. IBLAND får de "godsaker" som knäckebröd, banan m.m., men som sagt är de inte så förtjusta i sånt...

Sally
Går det...så går det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
inge.reklam60@gmail.com, Beuty, Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser