Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gasolässja  (läst 6254 gånger)

storjansbo

  • Gäst
Gasolässja
« skrivet: 28 apr-11 kl 21:27 »
Hej Funderar på att bygga mig en gasolässja och tänkte mig att använda 1/4 plåt fat till ytterhölje, problemet är. var få tag i sådana, bor i Uppsala så det bör ju inte vara alltför långt att hämta. 
Hoppas någon på forumet har någon ide.

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Gasolässja
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 23:39 »
Åk till skroten och köp billigt.
Du måste dock ha eldfast tegel med men det vet du förståss :)
Själv är bäste dräng!

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Gasolässja
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 01:15 »
Hej storjansbo!
Har du byggt någon gasolässja. Om du nu har gjort det hur blev resultatet och hur byggde du den,
och god fortsättning på julen.
« Senast ändrad: 25 dec-11 kl 14:30 av gröngölingen »

Pea

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Gasolässja
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 11:45 »
Jag har byggt två. fungerar bra. kommer eventuellt att anordna ett kurstillfälle där vi bygger sånna.Hör av dig
Pea.sjolen@upplandsmuseet.se

 

storjansbo

  • Gäst
SV: Gasolässja
« Svar #4 skrivet: 31 maj-13 kl 23:48 »
Hej igen.
Sent om sider är jag med på banan , jag fick inte till det med att bygga en egen ässja så jag köpte en istallet.
en enkel med en brännare som fungerar bra för att värma till smidestemperatur men räcker inte riktigt till för att nå väll temp.
Pea Jag har skickat dig ett mail ang kurs för gasolässja hoppas det blir av, jag ser fram emot mera info ang. tider och plats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 5 användare (3 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser