Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?  (läst 4127 gånger)

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« skrivet: 15 mar-19 kl 15:38 »
Jag har jättestora rabarber - se bild.

(dottern som håller i dem var ca 160 cm lång när fotot togs)

Dessa rabarber finns hos oss, vi har fått några knölar från min moster (som är i 80-årsåldern), som i sin tur fick med sig dem från föräldrahemmet i Kalix på 1960-talet. Det skulle inte förvåna mig om ursprungsplantorna är sisådär 80-100 år gamla. Det är således en gammal sort...

Jag skulle vilja veta vad den här sorten heter.
Är det någon här som har en gissning? Eller som känner till nåt rabarberproffs som skulle kunna uttala sig?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-19 kl 17:03 »
Wqw! Har ingen aning om sorten.  Har inte sett så stora rabarber sen jag var barn och vi hyrde på somrarna i Hallend av en trädgårdsmästare som mest odlade morötter och jordgubbar.  Där fanns i  alla fall en jättestånd rabarber, men mamma ville inte ta av det för gammelmor tömde sitt nattkärl där.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-19 kl 19:58 »
Nu får väl erkännas att vi valde ut de största rabarberna när fotot skulle tas  ;D De flesta är lite mindre, men ändå rejält mycket större än de vanliga "små" rabarber man normalt ser i trädgårdar och som kan köpas via trädgårdssidor och sånt.
Och de är inte det minsta träiga, inte förrän de börjar bli gamla på samma sätt som de små...

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-19 kl 20:09 »
Misstänker det har mer med jordmån och trivsel än sort att göra.
Min farbror har såna där elefantöron och stjälkar grova som armar. Men då växer dom där det förr var en gödselstack från 500 höns.
Han gav en del till en granne att planera. Efter 10 år så blev dom som maskrosor kan man säga väldigt överdrivet. Då flyttade dom rabarbern till en annan plats och då fick dom fart.

Jag hade själv nån liten fjant till rabarber. När jag dikade ett dike så skrapade vi fram en gammal grund till ett växthus där rabarbern växte samtidigt. När den rabarbern hamnade på toppen av jordhögen och fick kontakt med jorden som legat i diket så fick även den fart och blev stor och grann.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-19 kl 20:27 »
Misstänker det har mer med jordmån och trivsel än sort att göra.
Vi kan enas om att vara oeniga på den punkten.  ;)
Jag har "vanliga" rabarber också som växer på samma jordmån som dessa och håller sin vanliga storlek. Dessa har också hållit samma storlek oavsett var de planterats. Moster har delat med sig frikostigt när hon delat plantor...

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 16 mar-19 kl 18:35 »
Den klassiska frågan om arv eller miljö, som vanligtvis gäller människor … kan den även gälla rabarber?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #6 skrivet: 16 mar-19 kl 19:10 »
Rabarber finns av flera olika arter och vi äter några av dem, inte alla. Tex så finns det arter både för mat och medicin och andra för enbart medicin.
Man har i försök sett ämnen som kan reducera cancer celler till hälften på 48 timmar.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #7 skrivet: 16 mar-19 kl 23:50 »
Rabarber finns av flera olika arter och vi äter några av dem, inte alla.
Att det finns flera olika sorters rabarber är oomtvistat. Det räcker ju att titta in i vilken trädgårds-webshop eller -butik som helst för att få flera olika sorter att välja mellan.
Det hade bara varit intressant att veta vilken sort just detta är.
Frågan är, finns det någonstans där man kan hitta en person som kan artbestämma dessa?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #8 skrivet: 17 mar-19 kl 06:53 »
Nu sa jag arter och inte namnsorter av samma art. Rabarber är ett stort släkte

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #9 skrivet: 17 mar-19 kl 17:15 »
Nu sa jag arter och inte namnsorter av samma art. Rabarber är ett stort släkte
Då pratar vi om olika saker.
Och då undrar jag varför du vill dra in andra rabarberarter i en tråd där jag frågar om (hur man tar reda på) namn på en specifik ätbar rabarber?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #10 skrivet: 17 mar-19 kl 18:38 »
Skulle det kunna vara Victoria? Det en gammal sort som finns i många trädgårdar. Jag tror att vi hade den sorten där vi bodde förut. Plantorna kunde bli riktigt stora.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-19 kl 22:03 »
Då pratar vi om olika saker.
Och då undrar jag varför du vill dra in andra rabarberarter i en tråd där jag frågar om (hur man tar reda på) namn på en specifik ätbar rabarber?

Därför att de är väldigt lika och många av arterna används på samma sätt.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #12 skrivet: 19 mar-19 kl 12:16 »
Sveriges Lantbruksmuseum vid Julita Gård kanske vet? De samlar på gamla växter, däribland rabarber.
Men om de kan/vill svara på frågor, vet jag inte.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #13 skrivet: 20 mar-19 kl 18:36 »
Sveriges Lantbruksmuseum vid Julita Gård kanske vet? De samlar på gamla växter, däribland rabarber.
Men om de kan/vill svara på frågor, vet jag inte.
Värt att kolla upp, tack!!

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #14 skrivet: 24 mar-19 kl 23:16 »
Sveriges Lantbruksmuseum vid Julita Gård kanske vet? De samlar på gamla växter, däribland rabarber.
Men om de kan/vill svara på frågor, vet jag inte.
uppdaterar med att jag mejlade Julita gård och har så här långt fått svar att den som kanske skulle kunna hjälpa mig är sjukskriven en tid framöver. Jag återkommer om jag får nåt konkret svar. :)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #15 skrivet: 25 mar-19 kl 07:47 »
Jag hittade en sida på nätet där man hade inventerat rabarber runt om i landet. Inventeringen hade anknytning till julita,
Det man om fram till var egentligen två sorter som dominerade genmässigt och det var victoria och the sutton. Den sista var mer vanlig i norr än victoria.
Men sedan skilde det även mycket inom dessa två sorter och det trodde man berodde på att plantorna ibland delades för att ges bort och i andra fall fröförökades plantorna vilket inte gav helt enhetliga plantor.

alan fredrik

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #16 skrivet: 28 apr-19 kl 19:43 »
 "National Trust gardeners and volunteers in The Walled Kitchen Garden in Clumber Park, Nottinghamshire.

The Walled Kitchen Garden holds over 130 varieties of rhubarb, making it the second largest collection of rhubarb in the world. Unfortunately when the leaves grow up and flop over it is hard to see the differences between the varieties, so in response we wanted to tell the visitors stories to uncover the rhubarb varieties in the collection."

Jag kom först på WKG när  Gardeners Question Time (BBC radio 4) besökte Clumber Park.
Clumber Park---       www.lizedwards.net/wordpress/?p=242
och  Gardeners Question Time---   https://www.bbc.co.uk/programmes/b006qp2f

Marii

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Gigantiska rabarber - vilken sort kan det vara?
« Svar #17 skrivet: 10 jun-19 kl 13:14 »
Hej.
Det skulle kunna vara Finsk jätterabarber. En gammal sort som man nu börjat odla i plantskolor.

Jag har den själv och den är just nu ca 2 meter hög inkl blommor. Detta i södra Norrland.
« Senast ändrad: 10 jun-19 kl 17:19 av Marii »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser