Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda opastöriserad och pastöriserad mjölk vid ystning  (läst 1129 gånger)

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
Hej allesammans

Jag införskaffade en stor mängd opastöriserad mjölk för några dagar sedan. Där efter ystade jag på mjölken.

Men det blev en del opastöriserad mjölk över, som nu står i en dunk i kylskåpet. Det är ungefär fem liter opastöriserad mjölk som har stått i kylsskåpet i tre dagar.

Jag undrar om jag kan blanda denna mjölk (opastöriserad), som står i kylen, med fem liter pastöriserad mjölk från butik?

Kan detta bli en bra ost och finns det några nackdelar med att den opastöriserade mjölken har stått i kylskåpet i några dagar?

Bör jag tänka på något speciellt, när jag blandar på det här sättet?


macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Blanda opastöriserad och pastöriserad mjölk vid ystning
« Svar #1 skrivet: 15 jun-13 kl 20:30 »
Inget att rekommendera ... att pastörisera om alltsammans är nog bäst

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: Blanda opastöriserad och pastöriserad mjölk vid ystning
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 10:35 »
Varför är det en dålig idé?

Blir det något konstigt med syrningen eller så?
 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blanda opastöriserad och pastöriserad mjölk vid ystning
« Svar #3 skrivet: 16 jun-13 kl 11:20 »
Det är gränsfall om det ens går att ysta på den opastöriserade mjölken som du haft i kylen i 3 dygn, det beror på hur kallt du har i ditt kylskåp och hur gammal mjölken är. Om den var precis nymjölkad när du hämtade den kan det kanske gå bra, annars är det risk att mjölken inte vill löpa som den ska.
Många som ystar professionellt använder aldrig mjölk som är äldre än 2 eller max 3 dygn. Ett bra alternativ för den som inte vill ysta så ofta är att frysa mjölken, det går alldeles utmärkt att ysta på mjölk som varit frusen, enda skillnaden är att det är svårt att skumma bort grädden (om en vill göra det).
Paketmjölk från affären har jag aldrig ystat på, så det vet jag ingenting om.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Blanda opastöriserad och pastöriserad mjölk vid ystning
« Svar #4 skrivet: 16 jun-13 kl 21:32 »
Jag tänker så... att om du sparat mjölk i 3 dygn så har en hel del olika bakterier växt till sig och dom kommer att kunna härja fritt i den pastöriserade mjölken, som ju inte har något skydd alls.  Själv tycker jag att opastöriserad ost gör man av färsk mjölk eller mjölk som är nerkyld och inte sparad i mer än en dag och det under förutsättning att man tillsätter en aktiv startkultur. Jag skulle aldrig blandat pastöriserad mjölk med opastöriserad. Bättre då att bara ysta på den opastöriserade

Men ska du bara äta osten själv så är det ändå bara till att chansa och se hur det går. ;)

 

Lasse-Christian

  • Inlägg: 32
    • Bohuslän
SV: Blanda opastöriserad och pastöriserad mjölk vid ystning
« Svar #5 skrivet: 21 jun-13 kl 10:05 »
Jag testade, bara för att öva. Det var ingen bra ide.

Inget jag kan rekommendera :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

835 gäster, 4 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser