Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  genetisk utredning av allmogefåren?  (läst 793 gånger)

månskensbonde

  • Inlägg: 42
genetisk utredning av allmogefåren?
« skrivet: 08 aug-08 kl 09:25 »
Finns det någon genetisk utredning av allmogefåren?
Vet man vilken av raserna som är mest unik.
Vilken av raserna innehåller minst inkorsade raser?
Jag läste någon stans att daäla-pälsfår och roslagsfår innehåller mindre inkorsning än skogsfåren, är det så?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: genetisk utredning av allmogefåren?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 18:05 »
Jo, de har dna-testats. Problemet är att undersökningen gjordes i Finland åt NordGen www.nordgen.org Det är en väldigt teoretisk test, som finns på finska!!!! och engelska. Vi i NordGens får och getgrupp har ställt förfrågan till SJV och NordGen om de inte kunde ge ut en "populärversion" på nordiska, så att fårägarna förstår innehållet. 
Det verkar som om de raser du nämner skulle ha större genetisk variation än de övriga. Dock inte helt säkerställt, då alla raser inte testades, för att budgeten inte räckte.
Vad gäller skogsfår, delade de inte på de olika raserna och det är bara värmland och åsen som testats. Hälsinge, Gestrike, Svärdsjö och Klövsjöfår är alltså inte testade.
Vi har frågat om kompletteringar ska göras, men inte fått svar än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 5 användare (2 dolda)
krokodil, RickardR, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser