Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta med valp  (läst 3678 gånger)

Flisan86

  • Inlägg: 4
Flytta med valp
« skrivet: 28 dec-08 kl 13:33 »
Hejsan
Snart ska jag börja ringa runt till uppfödare och se om det finns valpar på gång (Sheltie har jag bestämt mig för)(min första hund)
Saken är den att jag studerar uppe i norrland men min hemort är i södra Sverige (ett avstånd på över 100 mil).
Det är relativt olika miljöer, hos föräldrarna bor jag i enplansvilla i skogen, på studieorten bor jag på andra våningen i lägenhet.
Det finns många för- o nackdelar för båda ställena-

Jag tror jag helst skulle vilja vara i söder med valpen, bl.a. för att det är lättare med valp i hus med trädgård.

Men min fråga är; kan man ta valpen från mamma+syskon för att sedan bara 1-2 månader senare flyga upp och byta miljö igen?
Hur viktigt är det emd stabilitet?

I framtiden sedan komemr jag ju 1-2 ggr om året åka ner igen o kanske skulle det kunna vara bra om hunden från början är van vid att resa?

Alltså frågan är om jag ska hitta en uppfödare i söder, eller om det blir bäst att stanna i norr hela första sommaren? Hitta en valp där, bo kvar hela sommaren o hela hösten o komma ner o hälsa på familjen till jul.
« Senast ändrad: 28 dec-08 kl 13:35 av Flisan86 »

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Flytta med valp
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 13:52 »
När valpen är ung är det mycket lättare med miljöbyten.. ju mer valpen får uppleva under sina tre första månader desto lättare får den för nya saker senare i livet..
Tror alltså inte att det är något problem :)

Jag bodde själv på två ställen när jag skaffade en av mina nuvarande hundar som är 3år nu och han har inte tagit skada av det snarare tvärtom.. bara 23mil mellan men ändå ett resande..

Lycka till med valpletandet :)