Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta med valp  (läst 3678 gånger)

Flisan86

  • Inlägg: 4
Flytta med valp
« skrivet: 28 dec-08 kl 13:33 »
Hejsan
Snart ska jag börja ringa runt till uppfödare och se om det finns valpar på gång (Sheltie har jag bestämt mig för)(min första hund)
Saken är den att jag studerar uppe i norrland men min hemort är i södra Sverige (ett avstånd på över 100 mil).
Det är relativt olika miljöer, hos föräldrarna bor jag i enplansvilla i skogen, på studieorten bor jag på andra våningen i lägenhet.
Det finns många för- o nackdelar för båda ställena-

Jag tror jag helst skulle vilja vara i söder med valpen, bl.a. för att det är lättare med valp i hus med trädgård.

Men min fråga är; kan man ta valpen från mamma+syskon för att sedan bara 1-2 månader senare flyga upp och byta miljö igen?
Hur viktigt är det emd stabilitet?

I framtiden sedan komemr jag ju 1-2 ggr om året åka ner igen o kanske skulle det kunna vara bra om hunden från början är van vid att resa?

Alltså frågan är om jag ska hitta en uppfödare i söder, eller om det blir bäst att stanna i norr hela första sommaren? Hitta en valp där, bo kvar hela sommaren o hela hösten o komma ner o hälsa på familjen till jul.
« Senast ändrad: 28 dec-08 kl 13:35 av Flisan86 »

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Flytta med valp
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 13:52 »
När valpen är ung är det mycket lättare med miljöbyten.. ju mer valpen får uppleva under sina tre första månader desto lättare får den för nya saker senare i livet..
Tror alltså inte att det är något problem :)

Jag bodde själv på två ställen när jag skaffade en av mina nuvarande hundar som är 3år nu och han har inte tagit skada av det snarare tvärtom.. bara 23mil mellan men ändå ett resande..

Lycka till med valpletandet :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Flytta med valp
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 06:15 »
Mina hundar har bott både i stan och på landet i skogen.
Min äldste 9 år älskar att vara stadshund, någon gång ibland
 Bo i lägenhet och får vara ute och lukta
på alla olika hundar som kissar.
Hedemorahöns

Vilse

  • Gäst
SV: Flytta med valp
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 07:45 »
Hejsan
Snart ska jag börja ringa runt till uppfödare och se om det finns valpar på gång (Sheltie har jag bestämt mig för)(min första hund)
Saken är den att jag studerar uppe i norrland men min hemort är i södra Sverige (ett avstånd på över 100 mil).
Det är relativt olika miljöer, hos föräldrarna bor jag i enplansvilla i skogen, på studieorten bor jag på andra våningen i lägenhet.
Det finns många för- o nackdelar för båda ställena-

Jag tror jag helst skulle vilja vara i söder med valpen, bl.a. för att det är lättare med valp i hus med trädgård.

Men min fråga är; kan man ta valpen från mamma+syskon för att sedan bara 1-2 månader senare flyga upp och byta miljö igen?
Hur viktigt är det emd stabilitet?

I framtiden sedan komemr jag ju 1-2 ggr om året åka ner igen o kanske skulle det kunna vara bra om hunden från början är van vid att resa?

Alltså frågan är om jag ska hitta en uppfödare i söder, eller om det blir bäst att stanna i norr hela första sommaren? Hitta en valp där, bo kvar hela sommaren o hela hösten o komma ner o hälsa på familjen till jul.

stabiliteten är DU!
inte var ni är utan at DU är där!
en sovdyna/korg som man kan ta med i bilen o när man åker nånstans är helt perfekt!
en såndäringa uppfällbar tältbur i bilen?
hunden har den som sin reträtt korg var du än är.


Flisan86

  • Inlägg: 4
SV: Flytta med valp
« Svar #4 skrivet: 02 jan-09 kl 17:12 »
Ni har nog rätt i det :)
Har pratat med en uppfödre (som jag ev. ska köpa valp av) och hon sa oxå att det går bra :)

kelp

  • Inlägg: 88
SV: Flytta med valp
« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 14:32 »
Viktigast är nog att du hittar en uppfödaremed stabila och nyfikna hundar och det gör du ju kanske lättast nära dig, där du kan träffa tiken och övriga hundar innan du bestämmer dig. Så är nog resten inget problem!
Som Vilse sa: Tryggheten är du.
Lycka till!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
von tratt, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser