Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra gurkrecept  (läst 4861 gånger)

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
Bra gurkrecept
« skrivet: 26 aug-11 kl 21:07 »
Vi hinner inte äta upp all vår slanggurka så vad kan jag göra med den. Jag har lagt in en jätteburk och det äter vi mycket sällan så nåt annat än inlagd måste man väl kunna göra ???
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bra gurkrecept
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 21:19 »
Jag har mjölksyrejäst en spann. Har också fått ofantliga mängder, dock inte slanggurka. Recept på hur du gör hittar du i handboken på denna sida.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Bra gurkrecept
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 17:31 »
Finns en gurksoppa i "vår kokbok". Gurka i dricksvattnet är gott. Mycket sallad varje dag med mycket gurka. Tzatziki med naturell youghurt, strimlade gurkbitar och vitlök är gott  :D
Grangården

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bra gurkrecept
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 21:38 »
Dippa!
//Lina

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Bra gurkrecept
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 21:07 »
Bostongurka
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bra gurkrecept
« Svar #5 skrivet: 20 jun-12 kl 13:06 »

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bra gurkrecept
« Svar #6 skrivet: 20 jun-12 kl 13:14 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Bra gurkrecept
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 08:05 »
Visst gör man boston på slanggurka. Personligen använder jag i och för säg oftast squash eftersom det aldrig blir för många slanggurkor hemma. Sonen slukar dem så fort han kan.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Bra gurkrecept
« Svar #8 skrivet: 22 aug-12 kl 11:11 »
Boston gurka eller hack gurka blir gott.....koka i ca 20 minuter...jag har gjort första gången i år.Ha i i lök och paprika eller aivar,vitlök och chili,finns många recept om man googlar.
 Gurksoppa är jätte gott..
Funderar.. det borde ju gå att gratinera gurka eftersom den ju funkar att koka... gratinera eller varför inte grilla så som man gör med zuccini... hm.. ska nog testa det :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 4 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser