Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kulliga getter  (läst 3754 gånger)

bea

  • Inlägg: 790
kulliga getter
« skrivet: 07 apr-04 kl 20:58 »
hur funkar det egentligen med det där??
är det speciella raser som är kulliga och i så fall vilka raser?
har funderat imånga år på att skaffa en get men har fortfarande inte hittat min ras alltså en liten söt sort utan horn

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:kulliga getter
« Svar #1 skrivet: 10 apr-04 kl 04:43 »
Hej!

Låt mig försöka: Kullighet eller behorning beror på arvsanlag. "Ras" är ett relativt modernt begrepp som tyvärr ofta sätts lika med en exakt utseendemässig bild s.k. standard. Detta har lett till färgformalism och andra mänskligt fåfänga dumheter som oåterkallerligen leder till att man förr eller senare väljer ett utseendemässigt  "perfekt" djur till avel, framför ett bättre fungerande. Det sunda bondförnuftet sätts ur spel! Mitt råd är att inte lägga allt för stor vikt vid kullighet eller behorning utan i stället välja en lugn och snäll get. Den använder inte sina horn mot dig!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

bea

  • Inlägg: 790
Re:kulliga getter
« Svar #2 skrivet: 10 apr-04 kl 20:48 »
tänkte bara att det kanske var dumt med horn om den leker med mina hundar.
men har du något tipps på en bra nybörjar ras som är lugn
tack för svaret mvh bea

krylla

  • Inlägg: 36
    • Närke
Re:kulliga getter
« Svar #3 skrivet: 13 feb-05 kl 23:56 »
Ja, det är olika från ras till ras om de har horn eller ej. Jag är inte bra på svenska raser tyvärr... vet bara en kullig getras, en schweizisk vit get. Zaanes get heter den med lettiskt namn, så den borde heta någonting liknande tror jag på tyska, kanske?

Re:kulliga getter
« Svar #4 skrivet: 14 feb-05 kl 21:03 »
Hej!

Detta med kullighet behöver inte vara bundet till ras.

Vi har en flock med svenska lantrasgetter bestående av två behornade bockar (mycket vackra horn) samt fem "gamla" kulliga getter. Dessa har tillsammans gett sex killingar förra året - vissa är behornade och vissa kulliga. M.a.o. har vi helsyskon som inte liknar varandra på någon fläck. Vi har ingen aning om hur årets killingar kommer att bli - samtliga elva getter är betäckta och det kan faktiskt bli så att en get med horn betäckt med en bock med horn ger kullig killing :-)

Det "viktigaste" med kulligheten är att arvsanlaget för kullighet hör väl samman med anlag för tvekönhet. Därför har vi bockar med horn, för att inte avla på enbart kulliga individer.

Är du intresserad kan du få köpa några kulliga killingar av oss, eller kulliga unggetter. De är underbart sociala individer, friska och härdiga. Vår flock lever "ute" året runt med möjlighet att sova torrt, dricka rent vatten och äta sly/ensilage.

MVH
Maria

TIPS. Om du inte har något mot horn, men oroas för stångskador kan man sätta plastikpadding på hornspetsarna, ungefär som runda knoppar. På detta sätt undviker vissa besättningar skador utan att behöva göra större ingrepp på de djur som föds med horn.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 6 användare
Corvus, ärt, Tur-Johan, Sundance, Freds, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser