Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  *arg*  (läst 3507 gånger)

Azeman

  • Gäst
*arg*
« skrivet: 02 dec-05 kl 15:23 »
Är så less på oansvariga ägare.

Att folk inte läser på innan som skaffar sig djur.
Skaffar sig så fort dom ser nåt sött, skiter att läsa på, och låter djuret bli lidande.
tex kattungar som säljs när dom är mindre än 12veckor?!
typ vid 8veckor...många som inte vet att det blir lidande sedan för katten!!

Man ska alltid läsa på .

Och sen så att folk bara slänger ut djur när dom har tröttnat?? Vi kan väll slänga ut barn å så fort vi har tröttnat?
Det är juh precis samma sak! Och tro att djuret ska klara sig i det vilda. Men dom flesta gör juh iiiinte det! absolut inte när dom har levt inomhus, typ aldrig jagat eller nåt... Dom flesta fryser ihäl, svälter eller nåt liknande, så hemskt!!!

ville bara skriva av mig!!

(på bild, en utav våra kattungar som ligger på husses arm när hon var liten)

Azeman

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #1 skrivet: 02 dec-05 kl 17:46 »
Sen så vill jag även nämna;

Jag tycker att katter ska kunna få komma in och då, katter kräver inte så mkt, men dom vill ha omtanke, skötsel, stimulans, kärlek, gos och mys... förstår inte hur man bara kan stänga ut sitt "barn" (mina djur är mina barn) så dära! bara slänga ut och aldrig låta dom komma in.. uscha nä.. finns då människor till allt!

varför skaffa sig djur om man inte låter djuret vara en i familje? =/ kan väll byta ut djuret till barn istället då.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:*arg*
« Svar #2 skrivet: 03 dec-05 kl 19:25 »
mycket bra sagt !!!
håller med dig till fullo !!!

Azeman

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #3 skrivet: 03 dec-05 kl 19:27 »
mycket bra sagt !!!
håller med dig till fullo !!!


Tack :)

andreana

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #4 skrivet: 08 dec-05 kl 14:10 »
Jag tog hand om två små kattungar som hade blivit lämnade i ett dike, tyvärr så anpassade dom sig till att vara bland folk, fick ta bort dem när dom blev aggresiva & anföll. Detta är ett jätte bra exempel på djur som verkligen farit illa.  :'(

Det fanns på förslag ett tag att dom som skulle ha hästar skulle få ta ett *häst körkort* Detta borde dock gälla alla djur.

Men för att ge mig själv lite beröm, Jag har ett fjordsto på 18 år som jag köpte från en familj som vanskött henne nåt så fruktansvärt.
Hon hade vatten i lungorna & var mager som en sticka, man såg vart enda revben & varje knota. Hon var omöjlig att verka & hade nog fått mycket stryk.
Nu 2 år senare går hon med vilket litet barn som helst på ryggen , som om hon aldrig gjort något annat.
Älskar att bli körd & ska få dra släden till julottan i år.
Ville bara säga att dessa 3 år jag har haft henne har verkligen fått upp mina ögon för allt hemskt många djur utsätts för ..

 :-\


« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 14:21 av andreana »

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
Re:*arg*
« Svar #5 skrivet: 10 dec-05 kl 23:24 »
Något om kaniner

Av alla vanskøtta djur så skrivs det nog mest om katter, och det ær inte utan orsak. Det finns massor. Men gløm inte bort att en del
stuckit hemifrån av orskaer som ægaren inte førstått, eller inte rår øver, till ex konkurens om reviret.

Kaniner som vanskøts gør ænnu mindre væsen av sig æn katter.
Dom sitter i burar och kan inte rymma och så ær dom ju tysta.

Många som køper kanin till sina barn tænker inte på att en kanin
kostar tid och omtanke.
Klor -ska klippas ofta och lite.
Tænder -væxer hela livet. Behøver pinnar att gnaga på.
Mat -hø, typ fårhø, inte bara pellets och morøtter.
Sysselsættning, vem vill bara sitta och glo?

Jag vet om barn som gett kaniner frusna grønsaker och kallat det
kaninglass och allt møjligt annat tokigt.
Och jag vet barn och stora som inte tørs lyfta kaninen p g a den har blivit skygg, då kan den børja sprattla på kaninvis...

Ska vi starta en upplysningkampanj till våren?


 

Azeman

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #6 skrivet: 15 dec-05 kl 00:17 »
Något om kaniner

Av alla vanskøtta djur så skrivs det nog mest om katter, och det ær inte utan orsak. Det finns massor. Men gløm inte bort att en del
stuckit hemifrån av orskaer som ægaren inte førstått, eller inte rår øver, till ex konkurens om reviret.

Kaniner som vanskøts gør ænnu mindre væsen av sig æn katter.
Dom sitter i burar och kan inte rymma och så ær dom ju tysta.

Många som køper kanin till sina barn tænker inte på att en kanin
kostar tid och omtanke.
Klor -ska klippas ofta och lite.
Tænder -væxer hela livet. Behøver pinnar att gnaga på.
Mat -hø, typ fårhø, inte bara pellets och morøtter.
Sysselsættning, vem vill bara sitta och glo?

Jag vet om barn som gett kaniner frusna grønsaker och kallat det
kaninglass och allt møjligt annat tokigt.
Och jag vet barn och stora som inte tørs lyfta kaninen p g a den har blivit skygg, då kan den børja sprattla på kaninvis...

Ska vi starta en upplysningkampanj till våren?


 



absolut, alla djur, mer eller mindre vanskötts. tyvär...

Till många barnfamiljer som funderar på att slaffa kanin så har jag faktiskt tipsat mera om marsvin, och sagt vad dm behöver och så.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:*arg*
« Svar #7 skrivet: 15 dec-05 kl 09:10 »
Annie
Vet du vilka regler som gäller för omplaceringhem ?

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Azeman

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #8 skrivet: 15 dec-05 kl 16:27 »
Annie
Vet du vilka regler som gäller för omplaceringhem ?

Bondmoran




jorå, det vet vi, har dagligen koll. Har även kommunen som hjälper oss,

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:*arg*
« Svar #9 skrivet: 15 dec-05 kl 20:06 »
jorå, det vet vi, har dagligen koll. Har även kommunen som hjälper oss,

Eh koll på vadå ?? Och hur hjälper kommunen er ????

Nyfiken Bondmora
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lusa

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #10 skrivet: 19 dec-05 kl 14:31 »
ja djur är verkligen slit och slängvaror för en del människor. Katter är ett bra exempel!
omplacera eller kasta ut när man tröttnat, katter förvildas snabbt, och lyckas överleva ute i kombo med skydd för kylan (vilket finns att finna överallt) och att dom blir matade, vilket dom också blir. alternativt kan finna mat vilket dom alltid kan kring där människor bor.
Det verkar räcka för många. Att katten Överlever ute, tänker inte på sjukdomar och faror. lunginflammation, kattpest och trafik. Katter är ju seglivade också, och har som sagt 9 liv och man kan ju bara tänka sig hur skadad och sjuk en katt kan vara innan den dör utav det! Tänk att dö av lunginflammation :( vilket utdraget lidande!

Men det värsta jag hört om en katt var en artikel i tidningen för ett bra tag sedan, någon hade ställt ut en transportbox med en katt i, i skogen under högsommaren, och lämnat den där, inne i buren. Den lär ha dött av vätskebrist där i buren i solen   :'(

blir så arg!

Azeman

  • Gäst
Re:*arg*
« Svar #11 skrivet: 22 dec-05 kl 23:32 »
Eh koll på vadå ?? Och hur hjälper kommunen er ????

Nyfiken Bondmora

Nya regler och lagar för omplaceringshem.
Kommunen (miljö inspektören bland annat) hjälper oss med lite allt möjlig. vaddå? =)

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:*arg*
« Svar #12 skrivet: 26 dec-05 kl 14:13 »
Jag håller med Annie om att det ofta är så att djurägarna inte vet eller tar reda på vad djuren behöver.Det är ju ganska enkelt att slå en signal till sin komun o be att få informationsfoldern om just det djurslag man tänker skaffa ,där får man reda på lagar mm foldern är kostnadsfri.Har under en hel del år sett både det ena o andra då det gäller okunskap vad det gäller bla get,får koskötsel, o då har det oftast varit nån romantiker som skaffat nån ko o några getter utan att veta hur man ska sköta djuren,träffade så sent som i somras på ett ställe där dom skaffade lite getter för tre år sen o det var hemskt ,ägarna tyckte att dom var stora djurvänner men getterna hadde inte fått vara ute på tre år utmäglade hårlösa skygga, dom hadde till och med ätit upp ströet så man bör se upp var man säljer eller lämnar sina djur,själv har jag börjat att ringa miljökontoret på den ort en intresserad köpare finns o frågat om det finns anmälningar mm för att veta att djuren får det bra.

 

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:*arg*
« Svar #13 skrivet: 27 dec-05 kl 12:55 »
En ros till alla er som hjälper utsatta djur, vare sig det är utslängda/utestängda katter är "bortglömda" kaniner etc etc
En huvudregel är att ALLTID ta referenser på folk som vill köpa/ta hand om ett djur och verkligen ta sig tid att prata med referenterna. Några samtal kan bespara ALLA inblandade parter en massa onödigt lidande
Min erfarenhet har visat att familjer med "problem" väldigt ofta har ovanligt många djur, detta är dock ingen regel utan undantag!!! Gränsen mellan djurvän och djursamlare är hårfin...
LYCKA TILL :)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser