Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trådlös vinsch eller nåt  (läst 2919 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Trådlös vinsch eller nåt
« skrivet: 22 jul-12 kl 18:11 »
Har i mitt mjölkningsrum två luckor där jag tänkt att getterna ska komma in genom den ena luckan och gå tillbaka genom den andra. Jag drar upp luckorna i flagglina med block både på lucka och ovanför. En lina för varje lucka.
Problemet är att de är alldeles för tunga (isolerade) trots flera block och att jag behöver ibland röra mig bland djuren för att putta in ett huvud här eller avstyra felnavigering. Då måste jag ju släppa linan.

Har för mig att det finns små, behändiga vinschar som man kan styra med en trådlös mojäng men hittar ingen sådan på heeeela nätet.
Jag tar gärna emot tips om var jag kan hitta en sådan till ett vettigt pris.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16989
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trådlös vinsch eller nåt
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 22:45 »
ÖB har en enkel och lätt atv winch. 12V.  tar man sedan en fjärr via Ebay så kan man bygga samman delarna, Det tillkommer dock ett batteri och laddare till detta.
du behöver även en säkerhetsbrytare som bryter när lyckan är tillräckligt högt upp.
1500- 2000:- kommer det att kosta...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Trådlös vinsch eller nåt
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 23:11 »
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=30872&sectionId=1261453&m=1&hid=668094
Inte trådlös men med längre manöverkabel kanske det skulle funka?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Trådlös vinsch eller nåt
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 12:29 »
Tack för svaren! Jag kollar
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Existens?

  • Gäst
SV: Trådlös vinsch eller nåt
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 12:38 »
Hmm, exakt sånt där tänkte jag bygga när jag hade grisar.. Så man kunde öppna grindar framför dom samtidigt som man föser på bakom.

Finns här ingen med en mekanisk verkstad som kan vara lite kreativ nu när ni får en ide serverad på silverfat?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Trådlös vinsch eller nåt
« Svar #5 skrivet: 23 jul-12 kl 16:38 »
Om nån nappar på den här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=138560.0

så lär resultatet vara användbart i många fler sammanhang än ett getstall.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser