Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Parning.  (läst 1566 gånger)

baggen79

  • Inlägg: 57
  • Hedemorahöns
    • Södermanland
Parning.
« skrivet: 12 jan-12 kl 20:13 »
Hej!
Har en Kalkontupp å två hönor sen i sommras.
Men har aldrig sett han para sig med dom, inte en ända gång.
När brukar de para sig å hur ofta e vanligt?
Eller börjar de lägga ägg först å sen para sig e lite orolig för att få obefruktade ägg.
Hoppas på svar...
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 20:44 av baggen79 »
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Parning.
« Svar #1 skrivet: 12 jan-12 kl 21:08 »
Vad är de för ras, och hur gamla är de?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

baggen79

  • Inlägg: 57
  • Hedemorahöns
    • Södermanland
SV: Parning.
« Svar #2 skrivet: 12 jan-12 kl 21:24 »
Bronce kalkoner tuppen blir två och hönorna två och tre.
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Parning.
« Svar #3 skrivet: 13 jan-12 kl 08:02 »
Mina kalkontuppar har ofta varit lite blyga  :-[ Väldigt sällan att dom parar när man ser dem  ;) Dessutom upplever jag att tuppen väntar med att para tills hönan börjar närma sig värpning. Hos kalkoner är det nämligen hönan som bjuder in till parning genom att huka sig framför tuppen. Det gör inte hönor förrän dom börjar ha igång äggfabriken.

Sedan händer det ju att vissa tuppar är dåliga på att befrukta men det tillhör inte vanligheterna på brons.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

baggen79

  • Inlägg: 57
  • Hedemorahöns
    • Södermanland
SV: Parning.
« Svar #4 skrivet: 13 jan-12 kl 15:29 »
Tack för ditt svar.
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser