Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frönöt  (läst 3592 gånger)

Johan.S

  • Inlägg: 17
  • Aggatorp
    • Småland
    • Aggatorp
Frönöt
« skrivet: 01 aug-07 kl 21:31 »
Hej!
Jag känner till ett gammalt jordbruk som håller på att avveckas. Där finns ett redskap som förmodligen inte är särskilt vanligt, nämligen en frönöt.
Maskinen är huvudsakligen tillverkad av trä, den lär ha använts att nöta klöverfrö i.
-Finns det något intresse av maskinen, bland er som är intresserade av fröodling?

Gift med "Karin MC"
Född och uppvuxen i Grödinge, men bor sedan februari 2011 på en gård i Aggatorp (Virserums socken, Aspelands härad, Smålands landskap, Kalmar län).
Intresserad av traktorer, redskap, trädgård, samt jord & skogsbruk. Dessutom intresserad av bakning, samt saftning och syltning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Frönöt
« Svar #1 skrivet: 03 aug-07 kl 03:19 »
Hej!
Jag känner till ett gammalt jordbruk som håller på att avveckas. Där finns ett redskap som förmodligen inte är särskilt vanligt, nämligen en frönöt.
Maskinen är huvudsakligen tillverkad av trä, den lär ha använts att nöta klöverfrö i.
-Finns det något intresse av maskinen, bland er som är intresserade av fröodling?



Hej, jag är mer intresserad av frörensningsmaskiner och tröskverk. Att nöta frö har jag aldrig haft behov av, men om man ska sälja frö kommersiellt kan det behövas. Jag vet dock inte om frönöten kan användas till något annat än klöver.

Johan.S

  • Inlägg: 17
  • Aggatorp
    • Småland
    • Aggatorp
Re:Frönöt
« Svar #2 skrivet: 03 aug-07 kl 17:01 »
...mer intresserad av frörensningsmaskiner och tröskverk...
-Räknas en harpa som frörensningsmaskin?
Gift med "Karin MC"
Född och uppvuxen i Grödinge, men bor sedan februari 2011 på en gård i Aggatorp (Virserums socken, Aspelands härad, Smålands landskap, Kalmar län).
Intresserad av traktorer, redskap, trädgård, samt jord & skogsbruk. Dessutom intresserad av bakning, samt saftning och syltning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Frönöt
« Svar #3 skrivet: 03 aug-07 kl 19:51 »
-Räknas en harpa som frörensningsmaskin?
Ja, låt vara en enkel sådan. Kan vara av intresse. Jag kontaktar dig per epost.
Anders
« Senast ändrad: 03 aug-07 kl 19:54 av Anders Skarlind »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 6 användare (2 dolda)
LimJans, eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser