Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullt av is i luftvärmepumpen.  (läst 12478 gånger)

  • Gäst
Fullt av is i luftvärmepumpen.
« skrivet: 25 dec-18 kl 11:24 »
Återigen är det dags att hälla varmvatten på luftvärmepumpen. Propellern smattrade då den slog emot isen i går.
Men då var jag på väg till julfirande ock hade inte tid. Det sitter gigantiska isblock i den där Electrolux pumpen.

Fast en kille var här förra vintern ock servade den ock "skruvade upp den" som han kallade det så blir det is i den. Både inuti ock i bak.

Den sitter i västerläge. Även om det skulle bli sol ock några plusgrader så kommer nog inte isen att smälta av sig självt i dag.

Då får jag dra ur sladden ock ta av locket ock hälla på varmvatten. Hink efter hink. Jag tar vatten ur kranen. Numera kokar jag inte vatten på spisen eller i vattenkokaren. Det tar för lång tid.


Förr körde jag med bilens kupe' värmare på en trappstege ock slog om en presenning som jag fäste med magneter. Men servicemannen sa att jag skulle hälla på varmvatten.

Det går snabbast med. Skulle jag inte ta bort isen så kan aggregatet stanna. Det gjorde det förr då jag jobbade. Som tur var hade jag vattenburen elvärme på med. Det har jag nu med.
Innan jag fatta att man skulle ta av isen så vibrerade hela huset. Jag trodde jag skulle bli tokig då jag skulle sova.


Folk säger att jag ska bygga en "trälåda" runt om men det tror jag inte på. Det blir väl inte varmare för det, Bara svårare då man ska ta av locket på maskin ock hälla på vatten.


Jag har en plexiglas skiva över ock spänt fast med gummi rep med hake. Så det varken regnar eller snöar direkt på/i maskinen.

Jag har provat med att spraya Ice-off på isen. Men det fungerar inte på tjocka isklumpar.

Sån där värmetråd har jag inte provat. Jag är skeptisk till att det skulle fungera. Ja, när hela bakstycket kan vara fullt av is. Då räcker det väl inte med en tråd i botten? Då får man väl vira in hela maskinen med värmetråd.

Sen kan jag inte köra på full fläkt på vintern för den låter för mycket. Man blir störd av ljudet. Så jag kör på näst högsta hastighet. Lite oekonomiskt kanske, men jag avskyr ljudet då den går  för fullt.

Andras fläktar hör man knappt även om man sitter under inne-aggregatet.

Förmodligen har jag skrivit om detta problemet här förrut. Kanske man skulle byta ut den där maskinen? Fast i affären sa de att den inte var så gammal än.

Man skulle ha någon solvärme energi som smälte isen..När solen börjar dala, först då lyser den på aggregatet. Jag ville inte ha den där fula apparaten på framsidan av huset. Det är därför den hamnade på östra sidan. I hallens fönsterveranda skulle den inte få plats heller.

Någon värmeslinga med varm glykol/vatten kanske är svårt att uppfinna med? Att ställa en bilkylare i solen ock dra kopparör kanske blir invecklat. Det blir nog inte tillräckligt varmt heller. Eller hänga en platt låda med glykolvatten tillfälligt bakom maskinen ock stoppa i en värmesladdd. Sen avfrosta. Kanske en plastdunk med glykolvatten? Sen tar man bort lådan när det är klart. Hm, eller helt enkelt att fylla en plastdunk med riktigt varmt vatten ock hänga bakom aggregatet medans maskinen går?  Om jag skulle prova det? Jag funderar ständigt.
« Senast ändrad: 25 dec-18 kl 11:39 av Fixasjälvkille »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #1 skrivet: 25 dec-18 kl 12:08 »
Det är så bra, smidigt och bekvämt med luftvärmepump hör man av många.
Men på din beskrivning av hur bekvämt det är, så föredrar jag att vara utan bekvämlighet.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #2 skrivet: 25 dec-18 kl 12:34 »
Återigen är det dags att hälla varmvatten på luftvärmepumpen. Propellern smattrade då den slog emot isen i går.
Men då var jag på väg till julfirande ock hade inte tid. Det sitter gigantiska isblock i den där Electrolux pumpen.

Tack i alla fall för att du skrev och berättade om dessa värmepumpsproblem.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #3 skrivet: 25 dec-18 kl 12:52 »
Det är väl något fel på avfrostningen. Dock har jag hört att dessa problem kan uppstå om man kör på bara underhållsvärme
när det är riktig kallt ute. Pröva att höja innetemperaturen några grader, om inte det fungerar så byt den. Är själv inne på tredje huset med luftluft (två panasonic o nu daikin för ca 15 000 kr) och aldrig haft sådana problem som du nämner utan ett helt problemfritt och ekonomiskt värmesystem som funkar ner mot tjugo minus.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #4 skrivet: 25 dec-18 kl 13:20 »
Jag har aldrig tyckt om den. Jag blir torr i ögonen ock näsan. Skulle man sova i samma rum som pumpen så känns natten helt förstörd. Växterna inne måste vattnas varannan dag. De torkar på nolltid.

Pumpen kanske är mer okey att ha då det inte är kall vinter. Den torkar annars tvätt ock svamp väldigt fort.

Jag minns tiden med bara mina vanliga vattenburna element som den bästa tiden här. Så tyst ock lugnt ock problemfritt. Sen var det bra inomhusklimat.

 (Jag har ny CTC el kassett i köket till elementen)


Jag fick luftvärmepumpen installerad 2008. Den är 11 år nu då. Kostade 18000 tusen.


Naturligtvis finns det bättre luftvärmepumpar nu för tiden. "Sverigepumpen" kallas väl någon. Som ska tåla vårt klimat.

Jag ska kolla vad kompisarna har. Jag vet en pump som går så tyst ock problemfritt. Men glömmer jämt namnet på den. Jag borde fota av den både ute ock inne.


Nu fick jag hälla på 6 hinkar varmvatten. Det känns inte bra att det rinner rakt ner i grunden vid källaren. Jag borde vinklat ut en presenning så det rann utåt.


Men ändå satt det fast stora isflak på baksidan, insidan, botten ock ena utsidan. Satt fast i kylflänsarna..de är ju så tunna ock har blivit fula genom åren när man pillat av isen.

Så nu kör jag det sista med kupe'värmaren. En stor värmare från volvo. Sen presenning över.

Jag hinner äta både jullunch ock fika innan det är dags att gå ut ock kolla.


Jag får notera detta i väggalmanackan med rött så jag minns hur många gånger jag får göra detta i vinter.

Kanske jag borde kontakta firman att de sätter i en sån där värmekabel. Den skulle slå på då det behövdes tyckte jag killen sa.
Om det nu verkligen fungerar?

Att jag mindes när jag köpte pumpen är för jag har häftat ihop några blad ock har hängande  bakom  vägg almanackan. Då kan man skriva en del viktiga saker där som man vill komma i håg.


Jag har haft den servad som sagt. Killen såg inga fel. Men jag har läst att electrolux gjorde riktiga skitmaskiner i början. Andra köpare har haft samma problem.


Den har alltså kostat 1636 kr om året i inköp.  136kr i månaden   Jag får läsa lite tester på olika maskiner..kanske dags kasta ut denna maskinen.  Eller prova med såndär värmekabel. Men då kostar den säkert ett par tusen att köpa+ installera.
« Senast ändrad: 25 dec-18 kl 13:34 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #5 skrivet: 25 dec-18 kl 15:38 »
Om en luftvärmepump misslyckas med en automatisk avfrostning så är det enklaste sättet att tina av den att ställa den i AC-läge (alltså för kyla inomhus) och slå in utedelen i en presenning, wellpapp eller liknande. Låt den gå tills det inte droppar om utedelen längre.
Man måste se till att hålla tillräckligt varmt inne med annan värmekälla under tiden.

Alla luftvärmepumpar kan misslyckas med en automatavfrostning någon enstaka gång, och sen blir det bara värre och värre, isen bygger på mer och mer osv.  Ofta kan de "luras" av busväder med byig vind, tvära temperaturkast utomhus osv, det är också vanligt att de är känsliga för stark sidvind från vänster (den sida där förångaren brukar sitta). Ibland kan det bli bättre av en skärmvägg någon meter till vänster om utedelen.

Det finns också en del modeller som har ett eller annat standardfel som leder till avfrostningsproblem, men som är lätt att fixa om man känner till det. 

Härom veckan var jag ut och tittade till en Panasonicvärmepump från 2009, som aldrig hade lyckats med en avfrostning de senaste 4-5 åren (alltså så länge nuvarande ägare hade bott i huset). Den här hösten hade den dessutom börjat värma sämre än vanligt.  Det visade sig att felet var brist på kylmedium - antingen pga något läckage (i så fall för litet för att det ska gå lätt att upptäcka med fältmässiga metoder), eller pga att den ursprunglige installatören hade klantat sig.  Efter påfyllning av rätt mängd kylmedium av rätt sort, så går värmepumpen utmärkt, avfrostar då den ska göra det och det har inte gått att påvisa något läckage än så länge (den är nu fylld med både UV-fluorescerande spårämne och ett kraftigt luktande spårämne, för att det ska gå lätt att hitta framtida läckage).
Min äldsta luftvärmepump, en Argo från 2003, hade också liknande problem då den fick kylmediebrist för några år sedan.

En bekant har några Coolix (lågprismärke som såldes på bl a Jula för ca 10 år sedan), där har det visat sig att om innedelen blir full med damm, så börjar de missa avfrostningar. På sådana värmepumpar måste man vara noga med att rengöra innedelens filter regelbundet, och någon gång om året ta av hela kåpan på innedelen och göra en grundligare rengöring (blåsa med tryckluft osv).

Foma, som jag har några stycken i drift, lider av en tempgivare i utedelen som inte tål fukt i längden, dessutom kan den ibland vara monterad så att kondensvatten rinner längs med kabeln till givaren så värmepumpen tror att temperaturen på det där röret är 0 °C fastän den i själva verket är något helt annat. De där felen kan leda till att den antingen inte avfrostar alls, eller att den avslutar avfrostningen långt innan den är klar. Ibland kan det också hända att den avfrostar oftare och oftare ju kallare det är ute, men aldrig då det är runt nollgradigt och fuktigt och den som mest skulle behöva täta avfrostningar.

En farlig sak med att fortsätta köra en luftvärmepump som envisas med att frysa igen, är att rören längst ner i förångaren kan mosas av frostsprängning om det många gånger blir tjock svallis omkring dem.  Det är vanligt på en del s k parallellimporterade värmepumpar som egentligen inte är avsedda för svenskt vinterklimat, och som bl a saknar trågvärme.  Jag har en gång fått koppla bort den nedersta skadade rörslingan från en äldre Panasonic som hade råkat ut för just detta.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #6 skrivet: 26 dec-18 kl 12:41 »
Det var egentligen för fem år sedan då man på riktigt anpassade utedelen efter nordiskt klimat. Innan det så var det en hel del eftermarknadskonstruktio en som var en nödlösning med minst sagt varierat resultat. Detta förekommer fortfarande med parallellimporterade luftvärmepumpar där man kan tjäna ett par tusenlappar i början men du får problem på sikt. Men det är ändå viktigt att man servar maskinen var tredje år för att undvika problem med dålig avfrostning och dålig kapacitet. Att bygga in är en dålig lösning som inte rekommenderas då du tappar kapacitet. På sin höjd ett takskydd för att skydda mot takdropp, snöras eller annat som kan skada utedelen. Regn och vind skall den tåla.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #7 skrivet: 26 dec-18 kl 13:28 »
Det var egentligen för fem år sedan då man på riktigt anpassade utedelen efter nordiskt klimat. Innan det så var det en hel del eftermarknadskonstruktio en som var en nödlösning med minst sagt varierat resultat. Detta förekommer fortfarande med parallellimporterade luftvärmepumpar där man kan tjäna ett par tusenlappar i början men du får problem på sikt. Men det är ändå viktigt att man servar maskinen var tredje år för att undvika problem med dålig avfrostning och dålig kapacitet. Att bygga in är en dålig lösning som inte rekommenderas då du tappar kapacitet. På sin höjd ett takskydd för att skydda mot takdropp, snöras eller annat som kan skada utedelen. Regn och vind skall den tåla.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag håller inte med om att det var så sent som för 5 år sedan man började med vinteranpassning av luftvärmepumpar.

Till och med min gamla Argo, som var den billigaste som gick att köpa 2003, är specad för att gå ner till om det är -20 eller -25 °C. Den har till och med dubbla kapillärrör för förångaren och en magnetventil som kopplar om mellan dem när utetempen sjunker under ca -10 , för att ge lite bättre effekt när det är riktigt kallt ute.  Dock hade den ingen trågvärme monterad från fabrik. Värmekabel och termostat levererades med löst så man fick montera dem själv i samband med installationen. Denna värmepump stänger aldrig av sig i sträng kyla utan fortsätter gå hur kallt det än är ute.

Foma-värmepumparna (kinatillverkade av en fabrik som hette Amitime, sålda även under många andra namn mellan ungefär 2005 och 2008, både i luft/luft- och luft/vattenutförande) var fullt vinterutrustade från fabrik med trågvärme, kompressorvärme mm. De går ner till ungefär -21 °C och stänger av då utetempen är lägre.

Och jag tror att märkesvärmepumpar (Sanyo, Panasonic, Mitsubishi m fl) tillverkades fullt anpassade för svenskt klimat ännu tidigare, dock har det ju förekommit mycket billig parallellimport av sådana, till och med rena förfalskningar (kinavärmepumpar som har sålts av skumma tillfälliga nasare med ett känt märke påklistrat), så det är kanske bara hälften av de äldre sådana som har funnits i Sverige, som verkligen var vinterutrustade.

Problem med avfrostning förekommer då och då även på moderna dyra märkesvärmepumpar, som regel är det "barnsjukdomar" som dyker upp på helt nya modeller men åtgärdas snabbt. Dock finns det många kunder som har haft besvär med att få återförsäljaren/installatören att ta sådana problem på allvar och verkligen införa de ändringar som tillverkaren rekommenderar.

När du pratar om att det ska göras service på en luftvärmepump vart tredje år, vilka åtgärder menar du ska göras då, och vilka av dessa åtgärder kan påverka avfrostningsbeteendet?
Kan du visa på att någon seriös värmepumpstillverkare har publicerat ett serviceschema där det framgår exakt vad som ska göras vid vilka tidsintervaller?
Jag vågar nog nästan påstå att de flesta rekommendationer om regelbunden service på luftvärmepumpar är ett sätt för installatören att sälja in ett extra jobb som kan ge lättförtjänta pengar. Den rengöring mm som verkligen behöver göras, är inte mer besvärlig än att en normalt händig värmepumpsägare klarar av saken själv.  Och tidsintervallen varierar så mycket beroende på lokala förhållanden att man knappast kan schemalägga  det hela.

Jag har inte rekommenderat att man ska bygga in en utomhusdel, men däremot kan det som sagt vara aktuellt med ett vindskydd på ena sidan av den om man har problem med stark sidvind. Det som kan hända är dels att värmepumpen aldrig lyckas tina ren förångaren under avfrostningscykeln, om det samtidigt blåser kallt. Och dels att avfrostningsautomatiken kan bli lurad om t ex vinden leder till att smältvatten stänker på någon tempgivare under avfrostningen.

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #8 skrivet: 26 dec-18 kl 16:01 »
En dag efter avisningen: Frostigt is av på hela bakstycket ock vänster sida. Man ser is på insidan med. Jag får läsa manualen ännu en gång. Sen googla svar på nätet.


Den står på 23 grader. Jag ökar till 25 grader då ock kollar vad som händer. Sen ökar jag till högsta hastighet. Både jag ock katten hatar ljudet av det där blåsandet.

Men jag ska ändå gå till köket ock mata vedspisen.

Enligt min temperatur app i mobilen ska det vara 2+ ute. Men jag tror det snarare är plus minus noll. Jag ska kolla sen.

Jag läste att det kunde bli frost på apparaten vid mildare temperatur. Eller nåt sånt.
« Senast ändrad: 26 dec-18 kl 16:25 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #9 skrivet: 26 dec-18 kl 18:37 »
Förångaren kan ju mycket väl vara 5-10 grader kallare än luften ute, så det är möjligt för en värmepump att frosta på även vid några plusgrader, om luften är tillräckligt fuktig.

Har du sett om den någon gång försöker sätta igång en automatavfrostning? Dvs kompressorn i utedelen går men fläktarna i både inne- och utedel står stilla, man brukar höra ett pysande ljud när fyrvägsventilen slår om i början och slutet av avfrostningen.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #10 skrivet: 30 dec-18 kl 18:57 »
Ni får gärna berätta om ni har en bra fungerande luftvärmepump.

Jag får kolla i tidningar om erbjudande med bra pris. Kanske inte är den rätta tiden att greja med ett byte nu om det blir kallt att hållas med det. Jag måste ju ta ledigt med i så fall. Sen flytta en massa grejs inne så de kommer åt att montera..tv. byrå. bokhylla osv.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #11 skrivet: 30 dec-18 kl 19:55 »
dina problem måste orsakas av något fel på pumpen. Själv köpte jag en Mitsubishi för fyra år sedan,då marknadens bästa enligt flera tester. Det har ju släppts en ännu bättre sedan dess av Mitsubishi och flera andra fabrikat ligger jämsides.Jag vill ju inte göra reklam för någon utan tycker att var o en bäst läser på själva.  En sak har jag dock lärt mig efter min jakt på bekvämlighet. Billiga pumpar skrotas först. Min egen pump har funkat utan några som helst problem och värmer lätt mitt lilla hus på 50 m2. på sommaren håller den husets insida på en behaglig temperatur och efter denna sommar med dagliga temperaturer över 30 har jag inte klarat av vardagen utan denna.tyst,bekväm (kräver rengörning av filtret två gånger om året) och ger billig komfort.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #12 skrivet: 30 dec-18 kl 20:01 »
Har haft Panasonic på tidigare hus och nu Daikin i fritidshuset. Den sista monterades när vi köpte huset. Har aldrig haft problem. Daikinen har dessutom fem års funktionsgaranti.
Jag för inte någon statistik på förbrukning eftersom vi inte har fritidshuset för att spara pengar men förra vintern, som var rätt kall, så hade vi elkostnad på 1300kr den dyraste månaden och då var vi där mycket och förbrukade hushållsel och varmvatten också. Tycker det är billigt.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #13 skrivet: 30 dec-18 kl 20:28 »
I det här fallet låter det ändå som om det inte är rätt lösning att byta ut värmepumpen. Felsök istället, hitta orsaken till att den inte avfrostar, åtgärda felet, klart!
Om du inte är kompetent att genomföra hela felsökningen själv, så undvik att anlita en firma som  också säljer nya värmepumpar. De ser bara chansen att lura på dig en ny onödigt dyr värmepump istället för att göra en seriös felsökning och reparation.

TEF 20

  • Inlägg: 103
Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #14 skrivet: 30 dec-18 kl 20:43 »
Som jag förstår det så är pumpen elva år gammal. Såklart ska man hålla liv i saker så länge som möjligt men en ny luftluft med funktionsgaranti kostar så lite att det är dumt att försöka hitta delar till en äldre för att sedan invänta nästa fel. Själv vill jag ha möjligheten att kunna lämna huset en månad vintertid utan att vara orolig över att värmen pajar.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #15 skrivet: 30 dec-18 kl 20:45 »
Ok, Men jag är nog inte rätt person att felsöka. Det är om jag tar hit servicereparatören som var här sist då.

Just nu sitter jag inne med jacka ock mössa på mig. Jag kör in kall luft nu. ock drog om en presenning om ytterdelen. Det droppar för fullt.

Det smällde så idag när proppelern slog emot isen så jag var tvungen att prova detta sättet. (har provat förr men det tog en himla tid)

Jag har kört i 25 min men det är en massor av is kvar.

Jag hoppas kunna koppla av lite sen. Alla problem tar tid.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #16 skrivet: 30 dec-18 kl 22:10 »
Avfrostningen går fortare om du ser till att hålla varmt med någon annan värmekälla i det rum där innedelen är, helst uppåt 25 grader.

Ännu bättre om du dessutom kan stänga av utedelens fläkt tillfälligt (det kanske går lätt att komma åt att lossa någon elanslutning), men kom ihåg att koppla in fläkten igen när avfrostningen är klar..

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #17 skrivet: 31 dec-18 kl 16:19 »
Fixa själv är enkelt här. Med min 11 år gamla billiga kinapump från Jula följde den här med.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-for-takranna-417024/
Har aldrig behövt den då maskinen är inställd för att värma ett rum och inte en källare.
Tryck in en sådan i tråget så håller den isen borta, Eller då ökar du innetemperaturen.

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #18 skrivet: 31 dec-18 kl 17:43 »
Jag kollade den kabeln i går men var tveksam. Smälter den isen på en helt nedisad Värmepump? Jag har isat av med 5 dagars intervall just nu. Det tyder ju på att nåt borde vara fel. Reparatören snackade om en liknande kabel. Kanske bäst att höra med honom först. Vet inte om det går att trycka in en sådan i tråget. De går väl inte att böja så bra? Jag borde kolla hur det ser ut under maskin. Jag har faktiskt funderat på värmekabel, Det ska finnas med termostat sa reparatören.


Jo, jag vrider upp värmen i de vattenburna elementen ock eldar i vedspisen då jag avfrostat.
« Senast ändrad: 01 jan-19 kl 10:26 av Fixasjälvkille »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #19 skrivet: 31 dec-18 kl 17:44 »
Jag skulle ta en bra klyvyxa och klyva upp en bra hög med ved.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #20 skrivet: 31 dec-18 kl 18:47 »
Jag håller inte med om att det var så sent som för 5 år sedan man började med vinteranpassning av luftvärmepumpar.

Till och med min gamla Argo, som var den billigaste som gick att köpa 2003, är specad för att gå ner till om det är -20 eller -25 °C. Den har till och med dubbla kapillärrör för förångaren och en magnetventil som kopplar om mellan dem när utetempen sjunker under ca -10 , för att ge lite bättre effekt när det är riktigt kallt ute.  Dock hade den ingen trågvärme monterad från fabrik. Värmekabel och termostat levererades med löst så man fick montera dem själv i samband med installationen. Denna värmepump stänger aldrig av sig i sträng kyla utan fortsätter gå hur kallt det än är ute.

Foma-värmepumparna (kinatillverkade av en fabrik som hette Amitime, sålda även under många andra namn mellan ungefär 2005 och 2008, både i luft/luft- och luft/vattenutförande) var fullt vinterutrustade från fabrik med trågvärme, kompressorvärme mm. De går ner till ungefär -21 °C och stänger av då utetempen är lägre.

Och jag tror att märkesvärmepumpar (Sanyo, Panasonic, Mitsubishi m fl) tillverkades fullt anpassade för svenskt klimat ännu tidigare, dock har det ju förekommit mycket billig parallellimport av sådana, till och med rena förfalskningar (kinavärmepumpar som har sålts av skumma tillfälliga nasare med ett känt märke påklistrat), så det är kanske bara hälften av de äldre sådana som har funnits i Sverige, som verkligen var vinterutrustade.

Problem med avfrostning förekommer då och då även på moderna dyra märkesvärmepumpar, som regel är det "barnsjukdomar" som dyker upp på helt nya modeller men åtgärdas snabbt. Dock finns det många kunder som har haft besvär med att få återförsäljaren/installatören att ta sådana problem på allvar och verkligen införa de ändringar som tillverkaren rekommenderar.

När du pratar om att det ska göras service på en luftvärmepump vart tredje år, vilka åtgärder menar du ska göras då, och vilka av dessa åtgärder kan påverka avfrostningsbeteendet?
Kan du visa på att någon seriös värmepumpstillverkare har publicerat ett serviceschema där det framgår exakt vad som ska göras vid vilka tidsintervaller?
Jag vågar nog nästan påstå att de flesta rekommendationer om regelbunden service på luftvärmepumpar är ett sätt för installatören att sälja in ett extra jobb som kan ge lättförtjänta pengar. Den rengöring mm som verkligen behöver göras, är inte mer besvärlig än att en normalt händig värmepumpsägare klarar av saken själv.  Och tidsintervallen varierar så mycket beroende på lokala förhållanden att man knappast kan schemalägga  det hela.

Jag har inte rekommenderat att man ska bygga in en utomhusdel, men däremot kan det som sagt vara aktuellt med ett vindskydd på ena sidan av den om man har problem med stark sidvind. Det som kan hända är dels att värmepumpen aldrig lyckas tina ren förångaren under avfrostningscykeln, om det samtidigt blåser kallt. Och dels att avfrostningsautomatiken kan bli lurad om t ex vinden leder till att smältvatten stänker på någon tempgivare under avfrostningen.
Du skriver ju själv att det krävdes efterhandsmontering. En del modeller var betydligt tidigare än 5 år sen bland annat IVT och Mitsubishi. Vad min poäng var att det skedde en stor förändring för fem år sedan. Nu kan du köpa nästan vilken bättre värmepump som helst och den är anpassad för nordiskt klimat direkt från fabrik. Gråimport är fortfarande ett stort problem men så länge man inte kör på det är man säker. Och ja luftvärmepumpar skall servas var tredje år eller det är ju upp till dig. Det servicekillen gjorde är att man trycktestar och rengör både innedelen och utedelen men någon form av vätska. Ring och fråga för jag följer bara rekommendationerna.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #21 skrivet: 31 dec-18 kl 19:05 »
Jo, men så var det ju också en riktigt skum lågprisvärmepump det var frågan om. Och faktum är ändå att värmekabeln ingick i inköpspriset och monteringsanvisning följde med.
Märkesvärmepumpar vågar jag påstå utan undantag var vinterförberedda redan för 15 år sedan, så långt det rör sig om modeller som tillverkaren hade byggt för marknader med samma klimat som Sverige.
Skummare märken - så långt de säljs via någon stabil svensk importör - har också varit ordentligt vinterförberedda sedan över 10 år.

Det är knappast troligt att man gör någon provtryckning av värmepumpen vid service, det skulle ju i så fall innebära att man måste tappa ur kylmediet och sedan fylla om den. Att koppla in ett manometerställ till serviceventilen och se att det finns tryck där och det ökar när kompressorn har gått en stund, säger inte mycket mer än vad värmepumpsägaren själv kan konstatera ifråga om att värmepumpen tycks fungera och ger värme.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #22 skrivet: 31 dec-18 kl 19:46 »
Jo, men så var det ju också en riktigt skum lågprisvärmepump det var frågan om. Och faktum är ändå att värmekabeln ingick i inköpspriset och monteringsanvisning följde med.
Märkesvärmepumpar vågar jag påstå utan undantag var vinterförberedda redan för 15 år sedan, så långt det rör sig om modeller som tillverkaren hade byggt för marknader med samma klimat som Sverige.
Skummare märken - så långt de säljs via någon stabil svensk importör - har också varit ordentligt vinterförberedda sedan över 10 år.

Det är knappast troligt att man gör någon provtryckning av värmepumpen vid service, det skulle ju i så fall innebära att man måste tappa ur kylmediet och sedan fylla om den. Att koppla in ett manometerställ till serviceventilen och se att det finns tryck där och det ökar när kompressorn har gått en stund, säger inte mycket mer än vad värmepumpsägaren själv kan konstatera ifråga om att värmepumpen tycks fungera och ger värme.

Blev erbjuden service på Daikinpumpen och när jag frågade vad som ingick var det just det; kontroll av trycket och rengöring av filter... naturligtvis sa jag nä tack:)


Postat med Alternativ.nu´s app

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #23 skrivet: 01 jan-19 kl 10:24 »
Just nu har det varit varmt ute ett tag som tur är.
« Senast ändrad: 01 jan-19 kl 10:32 av Fixasjälvkille »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #24 skrivet: 01 jan-19 kl 10:35 »
Just nu har det varit varmt ute ett tag som tur är.

Allt är relativt.
Tipset om klyvyxa står kvar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #25 skrivet: 01 jan-19 kl 16:13 »
 Jag har ett jobb att sköta.
Kan inte stanna hemma ock elda ock hugga ved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #26 skrivet: 01 jan-19 kl 19:47 »
Jag har ett jobb att sköta.
Kan inte stanna hemma ock elda ock hugga ved.
Då jobbar du inte tillräcklig effektivt med klyvyxan.
Man slipper frysa flera gånger med ved, och dessutom får man motion på kuppen



Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #27 skrivet: 01 jan-19 kl 21:48 »
just för att slippa yxa,såg och frysa när man kommer hem skaffade jag en luft/luft värmepump. har inte använt kaminen sedan dess.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #28 skrivet: 01 jan-19 kl 22:00 »
just för att slippa yxa,såg och frysa när man kommer hem skaffade jag en luft/luft värmepump. har inte använt kaminen sedan dess.

Har samma erfarenhet:)


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #29 skrivet: 01 jan-19 kl 22:09 »
Har samma erfarenhet:)


Postat med Alternativ.nu´s app
just för att slippa yxa,såg och frysa när man kommer hem skaffade jag en luft/luft värmepump. har inte använt kaminen sedan dess.


Tråkigt blir det när det inte fungerar...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #30 skrivet: 01 jan-19 kl 23:26 »
Ähh, beställer han imorn så har han en ny nästa vecka och lever problemfritt under tio år. Under denna veckan får han väl bita ihop och elda. Brukar funka ifall man kombinerar det med en vinylkväll o kanske någon öl;)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #31 skrivet: 02 jan-19 kl 16:38 »
Det går ingen nöd på mig. Jag har vattenburen elvärme på med. Det skrev jag ju i första inlägget. Men det är billigare att låta luftvärmepumpen ge mesta värmen.

Jag har 6 hemmagjorda vedställ som rymmer en massa ved. De är minst 2 meter breda.Några mycket större. Sen en vedbod full av ved. Veden får jag gratis.

spiritwalker

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #32 skrivet: 02 jan-19 kl 17:27 »
IVT heter min och fungerar utan problem. Någon har byggt ett litet ’hus’ över utedelen


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #33 skrivet: 02 jan-19 kl 21:16 »
Tråkigt blir det när det inte fungerar...
jag har haft större bekymmer med skorsten o kamin än med värmepumpen. jag har inte heller tillgång till egen ved utan den måste köpas in och med dagens priser o transporter....  Ett alternativ när jag letade efter värmealternativ som i stort sköter sig självt var en pelletskamin men efter att ha räknat på vad den kostar i drift så föll valet lätt på pump. Att den funkar som aircondition sommartid är ju bara det ett bra argument. pelletskamin ger inte samma effekt :P Nästa projekt blir att fixa egen ström. Solceller på hus o uthus plus delägarskap i vindkraft skall lösa det problemet.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #34 skrivet: 03 jan-19 kl 16:45 »
jag har haft större bekymmer med skorsten o kamin än med värmepumpen. jag har inte heller tillgång till egen ved utan den måste köpas in och med dagens priser o transporter....  Ett alternativ när jag letade efter värmealternativ som i stort sköter sig självt var en pelletskamin men efter att ha räknat på vad den kostar i drift så föll valet lätt på pump. Att den funkar som aircondition sommartid är ju bara det ett bra argument. pelletskamin ger inte samma effekt :P Nästa projekt blir att fixa egen ström. Solceller på hus o uthus plus delägarskap i vindkraft skall lösa det problemet.
Hur blir man delägare i vindkraft?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #35 skrivet: 03 jan-19 kl 19:27 »
Hur blir man delägare i vindkraft?

Antingen passar man på då det bildas en andelsförening (ekonomisk förening) som ska bygga vindkraftverk, och köper andelar i föreningen då.
Eller också hör man av sig till kassören i en befintlig förening och frågar om det finns andelar till salu. Det händer då och då, kan t ex vara något dödsbo som vill sälja sina andelar eller någon medlem som måste få loss kontanter.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #36 skrivet: 04 jan-19 kl 13:53 »
Delägarskap är lätt,det finns många bolag som säljer aktier/andelar. 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #37 skrivet: 04 jan-19 kl 21:16 »
Jag testar en grej. Bli inte förfasade nu. Jag trädde över ett svart grillskydd av tyg från Jula. 99kr .Ganska lagom passform.

Jag spände en del ståltrådar på baksidan ock sidor så maskin inte ska suga in tyget. Den lär ju aldrig bli över varm i alla fall. Går den sönder så köper jag en bättre maskin.


Jag såg att skyddet till kopparrör i bak var skadade. Rören låg öppna. Ska fixa sånt där öppet skumvärmeskydd ock trä på.


Sedan ställde jag en murarhink under så vattnet som rinner ur maskin  inte ska ge fuktskador på grunden. Ska hålla utkik så den hamnade rätt.


Det började frysa på i kväll ock isen samla sig på kylflänsar.  Annars har maskinen varit isfri i flera dagar.

Enligt termometer appen är det 3 plus ute ock 75% luftfuktighet. Men hos mig visar termometern 3 minus. Så den där appen borde jag ta bort ur telefon. Den är ju värdelös.

Jag vet inte om sån där "trälåda" över fungerar i praktiken. Jag ska testa detta grillskydd som ett expriment. Det blir väl ungefär samma funktion väl?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #38 skrivet: 04 jan-19 kl 23:23 »
Normalt ska du inte täppa för något alls runt värmepumpens utomhusdel, det är bara vid de (förhoppningsvis sällsynta) tillfällen då den har misslyckats med automatiska avfrostningar, som man kan behöva göra det.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #39 skrivet: 05 jan-19 kl 08:37 »
TS verkar vara helt oteknisk men kreativ och försöker lösa problemet med smarta idéer. All heder åt TS.
Tror inte att du sparar energi med den pumpen du har idag, den värmer nog bara för kråkorna.

Mitt råd till dig är släng ut skiten och köp en ny pump av bättre kvalitet. Jag hade samma problem för några år sedan, det slutade med att fläkten tappade sitt ena blad efter all isbildning.

Är sjukt nöjd med min nya Dakin. Den bara fungerar och är så tyst att jag nu förstår hur en del kan installera innerdelen i sovrummet.
Men jag rekommenderar inte att montera den i sovrummet. I vardagsrummet skulle vara helt ok. Nu valde ag trapphuset för att få värme till båda våningarna, men nästa gång blir det två pumpar en för varje våning.



malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #40 skrivet: 05 jan-19 kl 13:47 »
Att bygga in pumpen lär inte funka. pumpen skall ha fri tillgång till luft och möjligtvis kan man sätta ett regnskydd typ skärmtak över. utan fri tillgång till luft lär problemet förvärras då pumpen tar värme från luften som alltså inte cirkulerar fritt.  Problemet är väl snarare att pumpen har ett grundläggande fel.Experimentera när man inte vet felet kostar nog mer än det smakar.  En 11 år gammal pump lönar sig inte att kosta på. De nya premiumpumparna ger oändligt mer än din nuvarande och kostnaderna för ny pump har dessutom gått ner. du kan idag få en toppump för mellan 15-20 tusen inkl. montering.  Tänk dock att köpa en som är anpassad för svenskt klimat och där försäljaren ger de garantier som man bör förvänta sig.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #41 skrivet: 19 jan-19 kl 16:44 »
Den 25 december senast jag avisade pumpen nu. Nu skulle det bli snö så då åkte grillskyddet på igen. Men jag täpper inte till fram eller bak. Det är fri tillgång på luft ut ock in. Jag skulle vilja testa med en genomskinlig plastlåda över. Det får bli nästa expriment.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #42 skrivet: 19 jan-19 kl 17:20 »
Sätt INTE dit något skydd över värmepumpen under normal drift, gör det ENDAST då den har misslyckats med automatavfrostningar och du måste tina av den för hand.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #43 skrivet: 21 jan-19 kl 18:21 »
ag har haft värmepump och gjort några nybörjarfel.

1. För låg temperatur där innerdelen sitter. Pumpen måste ha innerdelen i värme för att kunna frosta av ytterdelen.
Sitter den i en hall och man stänger hallen och drar ner pumpen på 10 grader ibland för att spara på värmen när man exempelvis eldar med ved i övriga huset så frukar man få problem med isbildning.

2. Byggt in pumpen så att luften inte kunde flöda fritt runt den. Det går åt massvis med luft runt pumpen.

3. Inget tak. Vilket gjorde att det dorppade vatten från husets tak ner på pumpen och den blev full med is. Nu kör jag med detta tak ca 70 cm över pumpen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-000934/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #44 skrivet: 21 jan-19 kl 21:53 »
Problem 3. undviker man enklast genom att sätta utedelen på en gavel, inte på en av husets långväggar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Fullt av is i luftvärmepumpen.
« Svar #45 skrivet: 22 jan-19 kl 09:51 »
Problem 3. undviker man enklast genom att sätta utedelen på en gavel, inte på en av husets långväggar.

Exakt!
Så vi löste det med ett extratak. Vilket blev så bra att jag nog skulle ha taket även om pumpen satt på en gavel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser