Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hermetisk inkokning  (läst 2488 gånger)

Iduns

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
hermetisk inkokning
« skrivet: 05 jul-18 kl 11:17 »
Hej!

Jag fick nyligen en inkokningsapparat med massa fina burkar med tillbehör.
Har läst en del här på sidan och i forumet samt googlar men blir ändå inte klok på detta.
Min önskan är inte bara att koka sylt, marmelad eller saft utan jag vill kunna koka in tex grönsaks ratatouille och egen tomatsås men när man läser så låter det som de skulle vara en omöjlighet, även att det verkligen krävs en tryckkokare för att man ska våga göra en inkokning av köttsoppa/köttgryta (man kokar klart den som vanligt sen så kokar man in "resterna".
Har nämligen jämt frysarNA fulla varje vinter och nu när vi skaffat två till djurarter hemma så känns det som att vi måste se över möjligheten att ta tillvara på allt.
Måste man skaffa en tryckkokare eller går det att göra en gryta på spisen (stor sats), köra en inkokning och sen istället för att göra en ny gryta (som tar några timmar) häller man en burk i en gryta och låter det småkoka samtidigt som potatisen kokar i en kastrull?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: hermetisk inkokning
« Svar #1 skrivet: 05 jul-18 kl 13:23 »
Kolla efter en bok som heter hälsoriktig konservering av K.Puhony

Sedan så kan gamla rätter vara värt att kolla på. Ph-värden, syra och salthalt, för att inte bakterierna ska ta över. Tex så är dillkött och saltabiten relativt säkra pga syra/salt även om de konserveras i vattenbad.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: hermetisk inkokning
« Svar #2 skrivet: 13 aug-18 kl 12:59 »
Jag har kokat in olika typer av livsmedel med goda resultat. Mest svamp, bönor och olika typer av tomatsåser. Äter inte kött så kan inte säga något om sådant, men har funkat bra med det här. Någon gång har någon bönburk som stått lite väl länge blivit dålig (luktat och/eller "jäst"). Har alltså bara kört med vanliga glasburkar med skruvlock. Först kokat burkarna i vatten, sedan fyllt dem (när de fortfarande är varma) och kokat de fyllda burkarna. När de sedan svalnat och "ploppat" har jag förvarat dem i kylen.
Ingen människa är illegal

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: hermetisk inkokning
« Svar #3 skrivet: 13 aug-18 kl 18:04 »
Det mesta tar man kål på vid hermetisk inkokning - dock inte anaeroba saker som verkligen kan ställa till det och också ta död på en. Men - om det man avser att använda hettas upp när det ska ätas upp till säg 90 grader i 10 minuter, ca, så är maten giftfri oavsett om anaeroba sporer härjat.

Vad jag inte riktigt blivit på det klara med är temperatur på förvaring. Jag tycker alternativs handbok om inkokning av Petter Bergström är en underbar läsning - koka på utan rädsla, men jag antar att det som fotograferats och dokumenterats har förvarats svalt eller kallt.
« Senast ändrad: 13 aug-18 kl 18:13 av Taina »
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

Iduns

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: hermetisk inkokning
« Svar #4 skrivet: 20 aug-18 kl 10:11 »
Det mesta tar man kål på vid hermetisk inkokning - dock inte anaeroba saker som verkligen kan ställa till det och också ta död på en. Men - om det man avser att använda hettas upp när det ska ätas upp till säg 90 grader i 10 minuter, ca, så är maten giftfri oavsett om anaeroba sporer härjat.

Vad jag inte riktigt blivit på det klara med är temperatur på förvaring. Jag tycker alternativs handbok om inkokning av Petter Bergström är en underbar läsning - koka på utan rädsla, men jag antar att det som fotograferats och dokumenterats har förvarats svalt eller kallt.


Precis!
Jag är ute efter snabbare vardag, inte att maten ska micras utan att jag kan hälla upp tex gryta/soppa i kastrull på spisen och koka det i 10 min och sen klart att serveras (hungriga småbarn, skönt att slippa stå timmar i köket på vardagar)
När det gäller temp på förvaring så har jag inget ställe som är svalt (inte ännu iaf) så antingen får jag välja att ha det inomhus ca 18-19 grader, alt ha det ståendes i husvagnen under vintern, men där har vi ingen värme påslagen så om det blir väldigt kallt så blir nog burkarna också frusna, moment 22 nästan

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: hermetisk inkokning
« Svar #5 skrivet: 20 aug-18 kl 11:14 »

Precis!
Jag är ute efter snabbare vardag, inte att maten ska micras utan att jag kan hälla upp tex gryta/soppa i kastrull på spisen och koka det i 10 min och sen klart att serveras (hungriga småbarn, skönt att slippa stå timmar i köket på vardagar)
När det gäller temp på förvaring så har jag inget ställe som är svalt (inte ännu iaf) så antingen får jag välja att ha det inomhus ca 18-19 grader, alt ha det ståendes i husvagnen under vintern, men där har vi ingen värme påslagen så om det blir väldigt kallt så blir nog burkarna också frusna, moment 22 nästan
Du kan ju alltid ha en frostvakt i husvagnen . Eller bara ställa en frysbox i uthuset .Har till och med sett nedgrävda frysboxar med ventilering för rotgrönsaker . ttps://www.pinterest.se/pin/527554543831034030/  https://www.pinterest.se/pin/91972017371395727/ Men det får nog inte va för långt norr ut om det ska funka .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser