Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saftmaja - nack-/fördelar  (läst 72955 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #40 skrivet: 13 okt-14 kl 08:10 »
Stora nackdelen är väl mängden vitaminer och annat nyttigt som inte följer med...


Ang. bärmoset som blir kvar i "silen" så går det koka ihop det och göra sylt ex. :)
Smaka av först om du behöver mer socker!

Bättre än att slänga.. :)

/Neiklot

När jag har gjort t.ex. jordgubbssaft så har den kvarvarande bärmassan i majan varit nästan vitt (nåja, väldigt ljust i alla fall) och i princip bara bestått av kärnor och fibertrådar och varit väldigt hård och torr. Gick inte att göra sylt på.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #41 skrivet: 15 okt-14 kl 18:42 »
Om man fyller saft på  vin och brännvins flaskor så doppar man sen flaskhalsen i smällt paraffin så blir det tätt. Sen kan man lägga i raschiringar i sildelen med isklampar på ,så kan man fylla kastrullen med mäsk och koka sig lite brännvin.

Fjälletsson

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #42 skrivet: 01 okt-16 kl 18:18 »
Hej
Har för första gången försökt göra saft på äpplen i saftmajan.. Det blir ett glas??? vad tror ni jag gör för fel. Kan någon HJÄLPA mig,

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #43 skrivet: 01 okt-16 kl 19:29 »
Hej
Har för första gången försökt göra saft på äpplen i saftmajan.. Det blir ett glas??? vad tror ni jag gör för fel. Kan någon HJÄLPA mig,

Äpplena var inte så saftiga? Hade de fått ånga klart ordentligt? Upplevde också att det inte blev så mycket saft av äpplen.

 

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #44 skrivet: 06 nov-16 kl 14:25 »
Äpplen är ju inte lika saftiga som bär, så det är nog svårt att få till en större mängd.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 5 användare
Banelinjen, xaelanar, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser