Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saftmaja - nack-/fördelar  (läst 72955 gånger)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #20 skrivet: 14 aug-09 kl 18:31 »
Åh, vad gott det låter med blåbärssaft.  :D

Har ni mycket blåbär?? Här har tyvärr de flesta fryst bort då det kom några frostnätter på "fel" tidpunkt.  :'(
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #21 skrivet: 14 aug-09 kl 18:41 »
Här är saftmajan den enda saftmetoden som används när det gäller bär och frukt, men socker och atamon tillsätter jag efteråt när jag vet hur mycket råsaft det blivit. I år har jag plockat ca 100 liter svarta vinbär och gjort saft på, utan Majan hade jag aldrig orkat hålla på och slabba med silar och sånt, då hade bären fått sitta kvar på buskarna.
Nu väntar jag bara på att vindruvorna skall mogna så att jag kan göra vindruvsblåbärssaft och vindruvsjordgubbssaft.
« Senast ändrad: 14 aug-09 kl 18:43 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #22 skrivet: 14 aug-09 kl 21:04 »
Åh, vad gott det låter med blåbärssaft.  :D

Har ni mycket blåbär?? Här har tyvärr de flesta fryst bort då det kom några frostnätter på "fel" tidpunkt.  :'(
Jajemen! Hur mycket som helst, men nu börjar de bli övermogna och trillar av. Har nog kunnat plocka 100 l eller ännu mer, lätt. Det enda som tagit emot är väl lusten då ;D
Har nog plockat 40 l ändå. Har blivit saft, sylt och några liter har jag frusit in till pajer och kräm under vintern.

Här är det också bara saftmajan som gäller vid saftning! Lätt som en plätt! 8)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #23 skrivet: 14 aug-09 kl 21:05 »
JAg häller alltid i sockret med bären. Full sil tar jag ca 1200g socker till. Och jag använder inget atamon eller något sådant. Jag förbereder flaskorna ordentligt och så "trixar" jag lite  ;) -> inget annat i saften än bär/fruk och socker och ändå håller den.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #24 skrivet: 26 maj-10 kl 16:11 »
Dammar av denna tråden.
Jag har en gammal alu-saftmaja som jag köpt på loppis. Den fungerar utmärkt men jag skulle vilja ha en rostfri så jag kan safta sura saker också. Dessutom har jag testat att laka vört ur malt och det verkar fungera bra det med men är inget jag vill fortsätta med förrän jag har en rostfri.
Nu funderar jag på det här med volym. På nya rostfria står det 7,5 l.
Vad är det som rymmer det? Är det bärkorgen?
Har jag  rätt i min gissning att min gamla är större och kanske rymmer 10 l.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #25 skrivet: 26 maj-10 kl 19:00 »
Jag använder saftmajan mycket.  Mycket smidigt och enkelt.  Man kan slänga i äppelbitar utan att skala eller kärna ur, vinbär i klasar, ja bara hotta i och kör.

Jag ångar saften sur och sockrar sen ibland, eller så sockrar jag med att blanda i varvvis.
Det kan sedan kokas vidare till gele, eller jäsas till vin.
Jag har inget konserveringsmedel i saften, jag fryser in den i glasskartonger, och tar ur frysen en  kartong där jag med en matsked lägger i tillbringaren, och sedan får jag jättekall saft omgående via tappvatten.

Vill jag vara snål, så kan jag göra (äppel)mos på resterna, men vanligen blir det hönsen som får det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #26 skrivet: 09 jun-10 kl 10:55 »
Köpte en saftmaja häromåret och provade att göra plommon och päronsaft. Hade socker i enligt anvisningarna men, tycker att speciellt plommonsaften blev besk så den står fortfarande odrucken i skåpen.  ::) Hade skal och kärnor kvar men, allt sköljdes väl. Kan det bero på kärnor eller skal?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #27 skrivet: 09 jun-10 kl 13:26 »
Jo kärnorna ger smak, och jag gillar den smaken. Det är en del bittermandelsmak som kommer med, så kärna ur om du vill ha bort den.

Köpte en saftmaja häromåret och provade att göra plommon och päronsaft. Hade socker i enligt anvisningarna men, tycker att speciellt plommonsaften blev besk så den står fortfarande odrucken i skåpen.  ::) Hade skal och kärnor kvar men, allt sköljdes väl. Kan det bero på kärnor eller skal?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #28 skrivet: 09 jun-10 kl 13:30 »
Jo kärnorna ger smak, och jag gillar den smaken. Det är en del bittermandelsmak som kommer med, så kärna ur om du vill ha bort den.

Jag gillar också den beska smaken. Det sägs att beskan från kärnor innehåller ämnen som är bra mot cancer.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #29 skrivet: 09 jun-10 kl 13:58 »
Ok, gillar plommonsaft utan den beska smaken. Så om det blir några plommon i år ska jag göra ett nytt försök och denna gång med urkärnade plommon. Tack för svar!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #30 skrivet: 11 jun-10 kl 13:37 »
En del plommon, t ex Victoria, har väldigt beskt skal. Skulle tro att det snarare är skal än kärnor som ger den beska smaken.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #31 skrivet: 11 jun-10 kl 15:45 »
Instämmer. Det är nog snarare skalen som ger det beska. Tänk på röda eller gröna druvor och om man tuggar så det bara är skal kvar i munnen, nog är de sträva och beska. Kärnorna är ju goda i likörer...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #32 skrivet: 11 jun-10 kl 16:44 »
Kanske det finns skal som ger besk smak, jag använder stora mängder vilda plommon, väldigt små och lite sura, men jag har aldrig försökt skala dem.

Den smak jag har, små vilda(utspottade och frösådda) plommon har en tydlig bittermandelsmak, som är i mitt tycke väldigt gott.

Viktoria och andra plommon, har jag ätit färska eller som kärnade "sviskon".

Sätter två plommonträd i år, så jag får väl se om några år eller så.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #33 skrivet: 11 jun-10 kl 21:36 »
Det var Viktoriaplommon som jag gjorde saften på. Har tidigare gjort saft på dem på vanligt sätt men, då har jag skalat och kärnat ur dem innan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Liz777

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #34 skrivet: 28 feb-11 kl 11:38 »
Här är saftmajan den enda saftmetoden som används när det gäller bär och frukt, men socker och atamon tillsätter jag efteråt när jag vet hur mycket råsaft det blivit. I år har jag plockat ca 100 liter svarta vinbär och gjort saft på, utan Majan hade jag aldrig orkat hålla på och slabba med silar och sånt, då hade bären fått sitta kvar på buskarna.
Nu väntar jag bara på att vindruvorna skall mogna så att jag kan göra vindruvsblåbärssaft och vindruvsjordgubbssaft.
Jag har själv en saftmaja i rostfritt (Aluminium är inte så lyckat att använda då bären innehåller syra som gör att det blir en ohälsosam saft ihop med aluminium) men tycker att saften trots allt blir bättre om man kokar bären och silar dom, dels för att man inte behöver koka bären så länge som i en saftmaja och då blir det mer vitaminer kvar och att saften smakar bättre. Men det bästa är att göra råsaft (rårörd saft) men det har ju inte så lång hållbarhet, men den har mest smak och vitaminer.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #35 skrivet: 28 feb-11 kl 11:47 »
Jag har själv en saftmaja i rostfritt (Aluminium är inte så lyckat att använda då bären innehåller syra som gör att det blir en ohälsosam saft ihop med aluminium) men tycker att saften trots allt blir bättre om man kokar bären och silar dom, dels för att man inte behöver koka bären så länge som i en saftmaja och då blir det mer vitaminer kvar och att saften smakar bättre. Men det bästa är att göra råsaft (rårörd saft) men det har ju inte så lång hållbarhet, men den har mest smak och vitaminer.
En oskuldsfull fråga från en som precis börjar hitta tillbaka till konserveringsmetoder...
Kan man inte konservera råsaft? Om man häller det på flaskor med "bygelkork", stänger till och låter gummipackningen lätta på trycket. Låter den stå i ugnen en tid.
Vad tror ni som kan sådant här?
Jag vet en sak i sammanhanget, köp för guds skull inte flaskorna på Ikea för där är bygelkorken av plast inte porslin..... Deras konserveringsburkar däremot funkar bra i ugnen.

På detta sätt får man ju hållbarheten och det blir mindre slabb.
Vad tror ni?

Neiklot

  • Gäst
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #36 skrivet: 07 maj-11 kl 08:36 »

Stora nackdelen är väl mängden vitaminer och annat nyttigt som inte följer med...


Ang. bärmoset som blir kvar i "silen" så går det koka ihop det och göra sylt ex. :)
Smaka av först om du behöver mer socker!

Bättre än att slänga.. :)

/Neiklot

quandisa

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #37 skrivet: 29 sep-13 kl 20:58 »
Jag vet en sak i sammanhanget, köp för guds skull inte flaskorna på Ikea för där är bygelkorken av plast inte porslin.....

Det går väldigt fint att använda IKEAs glasflaskor med patentkork, om man häktar av korken kan man värma flaskorna i ugnen. Så är det bara att rengöra korken för sig, typ koka eller vattenbad med klorin och kastiksoda (kanske inte så miljövänligt, men effektivt).
Jag och min sambo brukar alltid rengöra våra flaskor på detta sätt när vi brygger öl, eftersom att öl är extremt känsligt för bakterier.

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #38 skrivet: 12 okt-14 kl 18:01 »
Saftmaja är toppen! Numer använder vi inte så mycket saft (annat än litet till barnbarnen) men den är också fenomenal att göra saft som man jäser till vin. Mest använder vi vindruvor och äpple, men alla bär går bra! Socker tillsätts efter avsvalning och vi använder oftast en förkultur av jästen. I år investerade vi i en ny lyxig rostfri saftmaja som fungerar även på vår induktionshäll. Inköpt på Granngården.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Saftmaja - nack-/fördelar
« Svar #39 skrivet: 13 okt-14 kl 07:43 »
Saftmaja kan man även ha nytta av i sin biodling!
Man smälter vaxet i den - fråga bara inte hur det går till exakt för det vet jag inte  :-[ men det ska vara jättebra, sägs det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare
xaelanar, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser