Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir lingonsylten bättre av att lagras?  (läst 2410 gånger)

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
Blir lingonsylten bättre av att lagras?
« skrivet: 31 jan-17 kl 17:19 »
Lingonsylten från hösten 2015 räckte ända fram till idag och till dagens måltid blev det sylt från både 2015 och 2016. Precis som många gånger förr vid årgångsbyte tyckte jag att den äldre sylten var godare än den nyare.

Mitt recept på lingonsylt är det samma varje år; 1 dl socker på 1 liter lingon. Glasburkarna är exakt likadana och burkarna förvaras alltid i samma matkällare.

Den nyare sylten brukar på något sätt vara skarpare i smaken. Kan det vara så att lingonsylt blir bättre av att lagras? Tilläggas bör att jag och frun är eniga i bedömningen att den äldre sylten är godare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Blir lingonsylten bättre av att lagras?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-17 kl 17:24 »
Inte för att jag kan svara på frågan, men verkar som att äldre lingonsylt blir litet mildare och inte lika bitter som nykokt.
(köpt sylt går nog inte att lagra lika länge, jag vet inte... Fast åas innehåller den nog väldigt mycket mer socker... men det är onödigt att ha i mer socker i hemkokt lingonsylt då lingon i sig är konserverande.)
Sylt kan man spara riktigt länge så länge den är skyddad från mögel.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blir lingonsylten bättre av att lagras?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-17 kl 17:29 »
Man kan göra olika saker för att påverka smaken på lingonsylt . Man kan blanda i äpple, det gör den mildare och rundare i smaken (förmodligen inte bra för hållbarheten). Man kan också köra den genom mixer eller med handmixer, för att slå sönder skalen, eller så kan man passera den, för att bli av med skalen.

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Blir lingonsylten bättre av att lagras?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-17 kl 21:16 »
Om vi nu är inne på vad man kan blanda i lingonsylten vill jag tipsa om en skvätt konjak! Inget för morgongröten, men urgott till köttbullarna etc till middag.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Blir lingonsylten bättre av att lagras?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-17 kl 22:01 »
Lingonsylten från hösten 2015 räckte ända fram till idag och till dagens måltid blev det sylt från både 2015 och 2016. Precis som många gånger förr vid årgångsbyte tyckte jag att den äldre sylten var godare än den nyare.

Mitt recept på lingonsylt är det samma varje år; 1 dl socker på 1 liter lingon. Glasburkarna är exakt likadana och burkarna förvaras alltid i samma matkällare.

Den nyare sylten brukar på något sätt vara skarpare i smaken. Kan det vara så att lingonsylt blir bättre av att lagras? Tilläggas bör att jag och frun är eniga i bedömningen att den äldre sylten är godare.

De flesta smaker förändras allteftersom produkten lagras.
Och använder man inte kemisk konservering så är det helt naturligt att smakerna i tex lingon mognar, precis som att vin mognar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 4 användare
Westerbergarn, xaelanar, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser