Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och vaktelkycklingar  (läst 613 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Höns och vaktelkycklingar
« skrivet: 18 feb-19 kl 21:29 »
Hej,

Funkar det att köra hönsägg och vaktelägg i samma kläck?

Vakteläggen ska väl vara i någon dag mindre så jag antar att man får stoppa i hönsäggen först och vakteläggen senare för att få samma kläckdatum.

Men funkar det rent praktiskt, tänker på fuktighet och hur de agerar mot varandra innan man  tar ut dem ur maskinen?

Vi ska köra fram ett gäng kycklingar i sommar och funderade på att ta lite vaktlar med, men det hade ju underlättat om de gick att samköra och ev ha i samma hägn den första tiden.

 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Höns och vaktelkycklingar
« Svar #1 skrivet: 18 feb-19 kl 23:33 »
Hej,

Funkar det att köra hönsägg och vaktelägg i samma kläck?

Vakteläggen ska väl vara i någon dag mindre så jag antar att man får stoppa i hönsäggen först och vakteläggen senare för att få samma kläckdatum.

Men funkar det rent praktiskt, tänker på fuktighet och hur de agerar mot varandra innan man  tar ut dem ur maskinen?

Vi ska köra fram ett gäng kycklingar i sommar och funderade på att ta lite vaktlar med, men det hade ju underlättat om de gick att samköra och ev ha i samma hägn den första tiden.
Vad jag har läst mig till så ska vaktelägg ha lägre fuktighet än hönsägg, då de har tunnare skal och kan "drunkna i skalet"..
Men det kanske fungerar med ngn slags medelväg där. Sen kan det nog funderas kring om hönsen är av bra mkt större modell, om de då skulle kunna "tackla" de mindre så att de skadar sig, under tiden de torkar i äggkläckaren?

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser