Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya höns  (läst 822 gånger)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
Nya höns
« skrivet: 18 feb-19 kl 14:32 »
Hej! Ikväll ska vi åka och hämta flera höns till vår nuvarande trupp. Vi har 5 hönor och 1 tupp, alla väldigt goda vänner och världens bästa tupp som tar hand om alla superfint! Vi ska hämta 10 nya ikväll och 3 av dom är födda i januari. Hur är bästa sättet att sammanföra dom? Vi tänkte först att vi sätter in dom nya på sittpinnarna när det mörknat och dom andra gått och lagt sig. Hur tror ni att dom kommer reagera på varandra när dom vaknar upp och där är 10 Nya höns? Och minstingarna, ska man ha dom helt för sig själv? Mycket frågor... när vi introducerade 3 unghöns för dom som är äldst så skärmade vi av där inne med 2 pallkragar, ett gallerlock, så fick dom ha sin låda med halm och mat/vatten. I ca 4 dagar och sen gick det superbra när vi släppte ut dom till dom andra. Men det är svårt att sätta in 10 höns i 2 pallkragar med gallerlock,  det blir ju alldeles för litet... 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Nya höns
« Svar #1 skrivet: 18 feb-19 kl 14:41 »
I mörkrets skydd och se till att det finns platser att gömma sig och söka skydd för de mindre...spring kommer det att bli!
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Nya höns
« Svar #2 skrivet: 18 feb-19 kl 17:47 »
De kommer aldrig funka att sätta in så unga djur ihop med en fungerande grupp vuxna, jag brukar sätta in vuxna djur sent på kvällen, när jag satte in 3st som var 14 veckor så var 2 av dem döda innan lunch dagen efter

Är de 10st nya i samma grupp nu eller kommer de från olika grupper?

Yngre djur brukar jag alltid ha i egen gård där de får gå jämte varandra under längre tid.



MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Nya höns
« Svar #3 skrivet: 18 feb-19 kl 18:06 »
Tack för svar! Det är 10 nya som alla kommer från samma ställe och går med varandra nu. 3 av dom som vi redan har kommer också från det stället. Då tror jag att vi gör så att dom 7 som är lite äldre av dom nya sätter vi in på pinnarna när det är mörkt och dom 3 kycklingarna som är födda i januari har vi där inne också men i pallkragar med gallerlocket så dom andra kan se dom. Hur länge tror ni det behövs att dom är där inne? En vecka eller längre då dom fortfarande är rätt små?

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Nya höns
« Svar #4 skrivet: 18 feb-19 kl 21:05 »
3 månader hade jag sist och då gick det rätt bra, men jag delade av hela hönshuset på mitten med varsin utegård på sidorna så de såg varandra mest på kvällarna.
Brukar som regel inte släppa in nya djur under 18 veckor, sist jag gjorde ett undantag blev det skit av allt

Om de kommer från samma "ställe" är ju inte samma sak som att de kommer från samma flock, tar du 10st som levt i samma flock och släpper ihop med dina gamla så kan de ju funka, men det låter ju inte som de 3 små kycklingarna gått ihop med de övriga 7 vuxna du köpt?

Vad innebär lite äldre? Kycklingar som är födda i januari är ju gränsfall om de klarar sig utan värmelampa.

Tänk på att om de blir fel så riskerar de nya djuren att bli foder åt befintliga vuxna.
« Senast ändrad: 18 feb-19 kl 21:45 av Pumba »

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Nya höns
« Svar #5 skrivet: 09 mar-19 kl 12:36 »
Hur har det gått?

Det är ju alltid intressant för andra som söker svar i framtiden hur man löste problemet, är ju inte sista gången denna frågeställning kommer dyka upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser