Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tak för växthus  (läst 7972 gånger)

Alexandra.M.J

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Tak för växthus
« skrivet: 18 feb-19 kl 08:16 »
Tanken är att vi ska bygga ett växthus av gamla fönster som vi har kommit över.

Till en början var vi inne på att ha plast på taket, men vid närmare eftertanke så känns det som om det lätt blir smutsigt och att det syns igenom, samt skört efter tidens gång...

Så vår nästa tanke var att sätta plåttak, smidigt, hållbart och man ser inte alla alger som lätt kan bildas.

Min fundering nu är, (jämfört med plasttak)

- värmemässigt, blir det varmare eller kallare?
- ljus, det ljuset som kommer in från sidorna, räcker det ( i mitt huvud gör det det).
- skyddar från brännskador som kan komma från genomskinliga tak?

Är det någon smart/bra idé att lägga på plåttak eller vad skulle ni ha valt, plast ändå?  ???

GLAS ÄR HELT UTESLUTET...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tak för växthus
« Svar #1 skrivet: 18 feb-19 kl 08:52 »
Jag är inte expert på det här, men undrar liksom du. Om man har plåttak så räcker väl ljuset när det är gott om det, men dåliga dagar blir det ju en brist. Dessutom, hur reagerar växterna på att bara få sidoljus?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tak för växthus
« Svar #2 skrivet: 18 feb-19 kl 09:18 »
Funderar på samma sak och det finns ju nått som heter orangeri fick jag veta när jag skrev om mina funderingar.
Jag tänkte ha mitt så högt som möjligt mot en sydöstlig vägg som har nästan helt fritt ut mot en åker.
Har inte mätt exakt, men tror jag kan ha 3,5-4 meter högt och 20 meter långt. bredden har jag inte bestämt ännu.

Riktigt isolerat tak med plåt på, byggt som en solfångare, för att värma vatten på sommaren och kunna värma taket på vintern för att få snön att åka av utan att skotta.
Det kan bli uppemot två meter snö på taket om det drevar.
Har en massa 3 glas fönster jag tänkte dela på och använda isolerglaset till orangeriet och enkelglaset till att glasa in verandan.
Tänkte ha det uppvärmt på vintern.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Tak för växthus
« Svar #3 skrivet: 18 feb-19 kl 09:32 »
Orangeri är inte riktigt samma som växthus men det beror på vad man ska ha det till. Orangeri är stora isolerade, uppvärmda "uterum" i anslutning till hus (oftast stora stenhus) där man vinterförvarade stora citrusträd och andra krukodlade känsliga växter. Man drev kanske inte upp så mycket frön och småplantor där. Det är en fransk rikemanshistoria och odlingsklimatet och personalsituationen var annorlunda då. Men visst, om man har plats och råd att bygga stort och hålla det varmt kan man säkert odla grönsaker och annat där. Om inte så är fallet finns ju växtbelysning att komplettera med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Orangeri
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tak för växthus
« Svar #4 skrivet: 18 feb-19 kl 09:39 »
Orangeri är inte riktigt samma som växthus men det beror på vad man ska ha det till. Orangeri är stora isolerade, uppvärmda "uterum" i anslutning till hus (oftast stora stenhus) där man vinterförvarade stora citrusträd och andra krukodlade känsliga växter. Man drev kanske inte upp så mycket frön och småplantor där. Det är en fransk rikemanshistoria och odlingsklimatet och personalsituationen var annorlunda då. Men visst, om man har plats och råd att bygga stort och hålla det varmt kan man säkert odla grönsaker och annat där. Om inte så är fallet finns ju växtbelysning att komplettera med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Orangeri

Bygga kostar inte så mycket för mig, då jag redan har fönsterna mm. och solfångaren ska jag ändå bygga.
Det som blir dyrt är belysningen.
Funderar på annan verksamhet, som ger spillvärme för att värma upp hela eller delar.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Tak för växthus
« Svar #5 skrivet: 18 feb-19 kl 16:43 »
Intressant! Berätta mera om spillvärmeplanerna! Hur stor del av året har du nytta av solfångare?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tak för växthus
« Svar #6 skrivet: 18 feb-19 kl 17:26 »
Intressant! Berätta mera om spillvärmeplanerna! Hur stor del av året har du nytta av solfångare?

Har ingen aning om hur stor del av året som det hemmabyggda taket ger värme, men på sommaren så är det större delen av dygnet då det är sol.
Har även tänkt sätta upp några köpta solfångare av bästa sorten och de kommer att stå nästan lodrätt för att nyttja lågt stående sol vår och höst.
Som det sett ut i år så borde de ha börjat fungera för en vecka sedan eftersom solen värmt ganska gott på dagarna.

Eftersom jag tänkt bygga mot ett hus som jag håller på att göra om till snickeri, så tänkte jag ta reda på värme från spånsugen och kompressorrummet.
Det rum som ska användas som kombinerat torkrum för virke, tvätthall, lackrum och garage ibland, är jag lite osäker på om det går att använda värmen från hela tiden. Tänker då på fukt vid tvätt och lukter/gifter vid lackering.

Sen försöker jag komma på annat att göra som ger värme under vinterhalvåret, men än så länge är det dåligt med idéer, ska helst vara nått som ger inkomst.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Tak för växthus
« Svar #7 skrivet: 18 feb-19 kl 17:47 »
Hade växthus under verandan nåt år i början på 80-talet men upplevde att det blev för lite ljus och tomaterna gjorde allt för att klamra sig fast vid glaset. Hade även ett stenvärmelager under växthuset vilket fungerade väldigt bra för att jämna ut temperaturen mellan natt o dag.

Toll

  • Mr Toll
  • Global Moderator
  • Inlägg: 138
  • Ack ack
    • -
SV: Tak för växthus
« Svar #8 skrivet: 18 feb-19 kl 19:15 »
Ett växthus ska ha genomskinligt tak. Det är oerhört stor skillnad för växterna.

Alla växter behöver vänjas så de inte bränns när de kommer ut i solen men det är alltid så.

Bra ventilation och skuggtak gör att den värsta värmen inte skadar de känsligare växterna. Andra växter t ex vindruvor älskar värmen. I somras gick det åt mycket vatten till tomaterna men de var ljuvliga!

Vi har enkelt plasttak som håller än efter 10 år. Det är ej dubbelplast utan bara enkla skivor. Om några år behöver vi nog byta det.

Alexandra.M.J

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Tak för växthus
« Svar #9 skrivet: 18 feb-19 kl 22:03 »
Ett växthus ska ha genomskinligt tak. Det är oerhört stor skillnad för växterna.

Alla växter behöver vänjas så de inte bränns när de kommer ut i solen men det är alltid så.

Bra ventilation och skuggtak gör att den värsta värmen inte skadar de känsligare växterna. Andra växter t ex vindruvor älskar värmen. I somras gick det åt mycket vatten till tomaterna men de var ljuvliga!

Vi har enkelt plasttak som håller än efter 10 år. Det är ej dubbelplast utan bara enkla skivor. Om några år behöver vi nog byta det.



Åh, tack för input.  Får nog köra på plasttak ändå. Men du kör på "vanlig" åstak, alltså där det går upp och ner eller har du haft kanalplast?
Hoppas du hänger med på vad jag menar..

 

Toll

  • Mr Toll
  • Global Moderator
  • Inlägg: 138
  • Ack ack
    • -
SV: Tak för växthus
« Svar #10 skrivet: 19 feb-19 kl 06:51 »


Åh, tack för input.  Får nog köra på plasttak ändå. Men du kör på "vanlig" åstak, alltså där det går upp och ner eller har du haft kanalplast?
Hoppas du hänger med på vad jag menar..

Enkel korrugerad plast ja. Inte kanalplast.


Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Tak för växthus
« Svar #11 skrivet: 20 feb-19 kl 07:32 »
Så här ser ett plasttak ut.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tak för växthus
« Svar #12 skrivet: 20 feb-19 kl 08:53 »
Någon som har erfarenhet av olika fabrikat av dessa plasttak?
Såg att priserna kunde variera mellan 110-350kr kvadraten..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tak för växthus
« Svar #13 skrivet: 21 feb-19 kl 09:33 »
Jag har använt de för 70 kr kvadraten (PVC) från Byggmax och de blir spröda med åren. Undrar om inte deras polykarbonat för 100 kr/m2 är bra? Jag har använt polykarbonat i utsatt läge (fast annat märke) och det håller än för slag, efter 22 år i solen. De i PVC sköt ungarna en fotboll igenom efter 5 år...

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Tak för växthus
« Svar #14 skrivet: 21 feb-19 kl 13:11 »
Akryl (=PMMA, plexiglas) ska vara bättre (uv-tåligare) än polykarbonat (och PVC), men med diverse tillsatser kanske teorin inte stämmer i praktiken. Akrylen är klenare också. Kanalplast är vad jag kan se ibland polypropylen, som vad jag kan se hamnar lite i mitten. Mycket att hålla reda på!

Utan erfarenhet skulle jag ändå ha tittat närmare på akrylskivor. Med lite tur kan man nog hitta kapspillbitar i bra mått? Antagligen betydligt dyrare än plasttak i PVC tyvärr. I inköp.

Om det stämmer som jag gissar att akryl är bäst kanske det intresserar fler, så det går att samköpa för bättre pris!

Å andra sidan verkar akryl vara ovanligt i sammanhanget, så någon svaghet som jag inte ser finns kanske...
« Senast ändrad: 21 feb-19 kl 13:55 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tak för växthus
« Svar #15 skrivet: 21 feb-19 kl 19:17 »
Visserligen var det väl plexiglas som användes till flygplan i början, men akrylplasten har inte fått användning som takplast. I alla fall inte som jag vet.

Akrylplast i den form jag kommit i kontakt med är slagkänsligt/sprött.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser