Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap att trycka ladvägg sidledes  (läst 2709 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Redskap att trycka ladvägg sidledes
« skrivet: 17 feb-19 kl 14:18 »
Jag vill kunna trycka in (räta upp) stolpen mitt för björken. Min tanke är att med hjälp av något som skulle vara som en rörformad domkraft använda björken som stöd och trycka stolpen inåt en liten bit i taget. Finns det något sådant? Jag har sett några teleskopsaker men de tar inte så mycket kraft som jag behöver. En stämp kan jag väl inte ändra längd på när den är under press? Jag vet att detta är ett jätteprojekt men ska se om det är möjligt. Detta är ena halvan av ladan, den andra halvan revs i veckan och trot om ni vill men den halvan som revs var betydligt sämre  :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #1 skrivet: 17 feb-19 kl 14:26 »
En stämp kan jag väl inte ändra längd på när den är under press?

En gängad stämp är tillverkad just för att kunna ändra längden när den är under belastning.  :)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #2 skrivet: 17 feb-19 kl 15:07 »
Toppen! Tack så mycket för det   :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #3 skrivet: 17 feb-19 kl 15:31 »
Jag tycker inte att det där ser särskillt illa ut. Värre saker jag jag varit med om att lappa ihop.

Problemet ser ut att vara att ladan har blivit påhöjd och eftersom hela väggen är skarvad vid gamla väggbandet så får den dålig stabilitet.

Jag skulle sätta skruvstämp snett utifrån och snett inifrån så de stöttar det nyare övre väggbandet och avlastar väggen. Sedan skulle jag antingen dra in den utbulade väggen med en kättingtalja och sträva fast den på något vis eller helt kallt kapa bort och sätta in nya friska stolpar.

Båda syllstockarna ser ut att vara kaputt så du behöver ju byta dem och palla upp dem på ordentliga knutstenar. Inget svårt arbete men det behöver göras.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #4 skrivet: 17 feb-19 kl 15:49 »
Aha! Du menar att man trycker upp det övre väggbandet så stolpen blir "hängande"? Blir väldigt långa stämp, bara. Det låter onekligen som en säkrare variant än den jag hade klurat ut. Den sträva som ska hålla emot så att väggen inte rör sig som den nu har gjort är borta, så jag räknar med att bara jag får det rakt så kan jag sätta dit en ny och att det sedan ska hålla. Ny stolpe tror jag inte behövs. Skönt att höra att det funnits värre projekt. Jag trodde nog att det var lite vildsint att sätta igång med detta men ville ge det en chans.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #5 skrivet: 18 feb-19 kl 07:37 »
Jag är inte på plats men ligger och klurar på hur jag ska göra. Problemet med att lyfta väggbandet är att stolpen sitter ihop med andra sidan som har dragits med. Ska jag lyfta så bör det väl bli på båda sidorna isf? Det är på sidan mot vägen det saknas en sträva så det är därför den har vikt ut sig på björksidan, gissar jag.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #6 skrivet: 18 feb-19 kl 11:29 »
Jag kommer att behöva dra ihop ena gaveln då väggbandet och knuten glidit isär några centimeter på den ena sidan och jag undrar om en dragtalja för 2 ton klarar av att dra ihop det?
Skulle den också orka att dra stolparna rätt? Jag har dåliga möjligheter för att få kraften att gå i rätt riktning utan draget kommer att bli snett nerifrån så jag gissar att det är dåligt för ladan och tyngre än om jag hade kunnat dra bar rakt i sidled.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #7 skrivet: 18 feb-19 kl 12:13 »
2 ton fixar mycket, och sätter du spänn för att sedan slå lite med släggan så flyttar det sig lugnare.

Ser vingligt ut det där, sätt gärna en sträva för mycket...

Jag har använt en highlift (en mekanisk domkraft som lyfter en dryg meter) där jag skruvat av topphaken så jag kan trä på ett 2-tumsrör av lagom längd. Går bra att rikta hus, säkra svåra träd vid fällning med då. 3 ton fixar den jag har, och den gick på en tusing. Bra verktyg, men den kallas visst widovmaker på utrikiskan, så man får se upp.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #9 skrivet: 18 feb-19 kl 18:18 »
Jo, den där varianten är det. Det sitter en hake i toppen som du ser bulten på i Julabilden. Här har du samma märke som jag köpte, och då syns det bättre https://www.blocket.se/skaraborg/Hi_Jack_domkraft_54851821.htm

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #10 skrivet: 18 feb-19 kl 20:44 »
Fattar! Tack :-) Det är ju en otroligt mångsidig grej som jag måste skaffa :-)

 

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #11 skrivet: 19 feb-19 kl 06:12 »
Hej, när gör liknande jobb använder jag tröskedomkrafter som placeras under en kraftig regel typ 45x145. De finns upp till 5,4m så räckvidden brukar inte vara något problem. Om regeln böjer sig skruvar jag på ytterliggare en regel så att det blir T format, då kan man lyfte oerhört mycket innan det börjar knaka.
 
Egentligen tror jag TWs metod är mycket enklare än min, men jag brukar börja att avlasta taklaget på motsatta sid mot lyftet, lämpligen med skruvstämp, sedan kan man följa efter med dessa stämp efter hand som väggen trycks in.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #12 skrivet: 19 feb-19 kl 08:36 »
Ja, den "risken" jag ser är att trycket jag sätter uppåt släpper så fort jag börjar trycka/dra pga den förskjutning i sidled jag får. Jag måste isf sätta kryss från golvet upp till stolarna och jag känner inte att jag vill upp och klättra innan det är lite mer stadga i ladan. Moment 22, typ.
Jag undrar om det inte känns tryggare ändå att använda björken att trycka från.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #13 skrivet: 19 feb-19 kl 09:53 »
Har du ingen lastbil, traktor eller nått för att dra det rakt?
Jag föredrar att dra såna där saker rätt, håller man på att trycka så slinter det lätt och man får börja om och har du fått det rätt och vill spika fast nån sträva så rasar trycksakerna och du får saker i huvudet.
Har du en hjullastare, grävare eller en lasbil som du backar mot och trycker känns det säkrare. om du inte vill dra.

Jag har ett liknande block som det här och det är lätt att använda med lång wire och räcker den inte så tar man kättingar och stroppar och förlänger med

http://www.gstmaskin.se/pages.asp?PageID=8367

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #14 skrivet: 19 feb-19 kl 17:44 »
Nej, jag har inget sådant fordon. Jag tänkte en sådan här kunde vara nåt.
https://www.harald-nyborg.se/scheppach-kedjetalja-2-ton.html
Jag tänker nu att jag gör två ramar, den ena fäster jag i björken och den andra på ladan så det jag trycker med inte rör sig. Sedan trycker jag några centimeter åt gången så allt hinner med och jag kan stötta där det behövs. Kan det vara en fungerande plan. Jag avlastar inte väggbandet utan låter det följa med.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #15 skrivet: 19 feb-19 kl 19:24 »
Nej, jag har inget sådant fordon. Jag tänkte en sådan här kunde vara nåt.
https://www.harald-nyborg.se/scheppach-kedjetalja-2-ton.html
Jag tänker nu att jag gör två ramar, den ena fäster jag i björken och den andra på ladan så det jag trycker med inte rör sig. Sedan trycker jag några centimeter åt gången så allt hinner med och jag kan stötta där det behövs. Kan det vara en fungerande plan. Jag avlastar inte väggbandet utan låter det följa med.

Är det inte betydligt billigare att åka och hyra en stämp över dagen? De som hyr ut maskiner och verktyg tar ju inte många riksdaler för att hyra ut en stämp...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #16 skrivet: 19 feb-19 kl 21:46 »
Jag hittade en blästringsfirma som säljer begagnade byggnadsställningar och stämpar på blocket. Jag tror att jag kommer behöva stötta och fixa till långt in på sommaren så det kan vara värt att köpa. Det är ett uthus som jag måste lyfta lite också så det kommer inte att stå oanvänt.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #17 skrivet: 20 feb-19 kl 09:03 »
Menar du att du trär på ett rör som är så pass långt att du når upp till det du ska lyfta? Att din hi-lift blir en korsning av stämp och domkraft, liksom?
« Senast ändrad: 20 feb-19 kl 15:34 av Jan Isaksson »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #18 skrivet: 21 feb-19 kl 09:53 »
Japp. Och då röret står centralt så blir det ingen brytning.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap att trycka ladvägg sidledes
« Svar #19 skrivet: 21 feb-19 kl 13:04 »
Japp. Och då röret står centralt så blir det ingen brytning.
Toppen. Tack så mycket!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser