Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Charolais,vad är skäligt pris?  (läst 4044 gånger)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
Charolais,vad är skäligt pris?
« skrivet: 17 nov-10 kl 08:12 »
Hej. Ska ev köpa en eller två 6 månaders charolais kalvar,vad är bra pris? Ska ha den/dom med mina gutar tills nästa år för slakt. (Har mer foder än vad gutarna orkar äta)
Vore kul om nån vet snittpris  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Charolais,vad är skäligt pris?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 09:38 »
Det där varierar kraftigt beroende på storlek och kön. Kalvar brukar betalas efter levandevikt. Ring en livdjursförmedlare och fråga vad han betalar för kalvar av aktuell ras och kön så har du en utgångspunkt. Min erfarenhet är att köttraskalvar ska vägas, måttband eller ögonmått fungerar dåligt.
"Kärleken är livets bäste vän"

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Charolais,vad är skäligt pris?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-10 kl 12:01 »
15kr/kg för kvigor och 20 kr/kg tjurar levandevikt fick jag när jag sålde amkalvar iår.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Charolais,vad är skäligt pris?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-10 kl 12:13 »
Hej. Ska ev köpa en eller två 6 månaders charolais kalvar,vad är bra pris? Ska ha den/dom med mina gutar tills nästa år för slakt.Vore kul om nån vet snittpris  :)

Snittpris (tjurkalv) ligger på 6200 kr + moms.

Tänk på att Charolais är en ras som kräver mycket protein i utfodringen ingen "bara grovfoder" ras.
« Senast ändrad: 17 nov-10 kl 12:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Charolais,vad är skäligt pris?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-10 kl 19:33 »
Tack så mkt,då har jag lite att gå efter. :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 4 användare (1 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser