Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad krävs för att få bli jägare?  (läst 3704 gånger)

:Tess:

  • Inlägg: 3
Vad krävs för att få bli jägare?
« skrivet: 19 sep-09 kl 11:47 »
Hej!
Min sambo har länge drömt om att få bli jägare, som hobby då på fritiden. När han fyller år tänkte jag kanske samla ihop pengar från släkt och vänner och fixa så att han får förverkliga sin dröm. Men jag kan inte så mycket om det här med jaktlicens och vapenlincens och allt vad det är.

Finns det någon som kan förklara för mig alla steg som behövs för att bli färdig jägare. Vilka kurser behöver man gå och vilka prov behöver man klara o.s.v.?

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-09 kl 20:14 »
Man måste börja med en jägarexamens kurs. Det kan du kolla med studieförbunden där du bor om dom ordnar någon. Annars kan du hitta mycket information på jägareförbundets hemsida hur man går tillväga. Hoppas att det här var till någon hjälp.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-09 kl 21:48 »
Jägarexamen består av en teoridel plus ett skjutprov. När man fått godkänt på bägge två har man tagit jägarexamen. Om man inte har möjlighet att läsa i studiecirkelform så brukar det finnas helgkurser lite då och då. Man läser in teorin i förväg och får massor av praktik under helgen. Helgen avslutas vanligen med teoriprov och skjutprovet så har man tur (och har läst på ordentligt) så har man en jägarexamen i fickan när man far hem.

gaup

  • Inlägg: 40
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-09 kl 22:51 »
Och varför inte gå jägarexamen båda två... det är ju ganska mycket som är matnyttigt även om man inte tänker att bli jägare..

:Tess:

  • Inlägg: 3
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-09 kl 10:46 »
Tack för svaren!
Kanske en dum fråga men hur är det med vapenlicens då? Får man det med jägarexamen och får ha gevär och allting hemma då?

Ja, själv är jag på väg att ta en magisterexamen i biologi så jag läser ju rätt mycket om naturen ändå, men kanske att kursen skulle vara intressant för mig också. Man vet ju aldrig, kanske också vill med ut i skogen nån gång.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-09 kl 19:25 »
När man har klarat jägarexamen så får man ett intyg på det som man får skicka med en kopia på till polisen när man söker licens. Licens ansökan ska ges in till polisen på den ort där du bor.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #6 skrivet: 20 sep-09 kl 22:09 »
Licens söks för specifikt vapen så man måste först se ut ett lämpligt vapen. När licensen är beviljad kan man hämta hem vapnet och låsa in det i ett godkänt vapenskåp. Sen är det ju inte bara att börja jaga, man måste skaffa jakträtt någonstans...
"Kärleken är livets bäste vän"

:Tess:

  • Inlägg: 3
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #7 skrivet: 20 sep-09 kl 22:12 »
Ja, ok. Då vet jag lite mer, tack för hjälpen allihopa!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #8 skrivet: 20 sep-09 kl 23:04 »
Även om man har tagit jägarexamen så har polisen rätt att neka dig en licens.
Vilket man gör om du anses vara olämplig att ha vapen.

Exempelvis Kumlafängelset brukar köra jägarexamenskurser.

Själva kursen är intressant om man vill lära sig mer om djur och natur.
Även om man aldrig ha tänkt börja jaga.

Bara en liten del av alla som går jägarexamen börjar sedan jaga.
Flera av mina vänner har gått för att få köpa ett vapen till skytteträning på bana.
Några av dom har blivit fruktansvärt duktiga skyttar på långhålsskytte. (500 meter och uppåt.)

Men dom mesta som jag känner. Gick kursen för dom funderade på att börja jaga men så räckte inte tiden till när kursen var klar.

regnpipan

  • Gäst
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-09 kl 11:20 »
Men dom mesta som jag känner. Gick kursen för dom funderade på att börja jaga men så räckte inte tiden till när kursen var klar.

Många kanske har tiden men lyckas aldrig komma till någon mark till en rimlig peng och blir därför aldrig jägare trots examen.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Vad krävs för att få bli jägare?
« Svar #10 skrivet: 25 okt-09 kl 00:19 »
Man måste med ansökan om vapenlicens, delje ett nummer på det vapenskåp där du ska förvar ditt vapen.

Jägare är men väll inte bara för att man jagar? Enligt min pappa måste man skuta en älg eller två rävar för att klassas som jägare.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser