Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite fårfrågor  (läst 2202 gånger)

Hallau

  • Gäst
lite fårfrågor
« skrivet: 04 apr-05 kl 20:08 »
Hej! Är nybörjare när det gäller får. Så jag har lite frågor.
Jag vill ha två tackor och en bagge får att ta lamm och sedan slakta och äta själv.
Men on jag vill behålla något lamm då och då måste jag byta bagge?
Och får vem som helst slakta eller bara jägare eller slaktare?
Hur mycket ska ett lamm väga vid slakt och hur gammalt?

Hallau

  • Gäst
Re:lite fårfrågor
« Svar #1 skrivet: 05 apr-05 kl 12:27 »
Ingen som vet?? ???

Småbrukaren

  • Gäst
Re:lite fårfrågor
« Svar #2 skrivet: 07 apr-05 kl 10:33 »
Hallå Hallau!

Du måste naturligvis inte byta bagge. Om du behåller ett tacklamm kan du betäcka det med dess far och sen slakta avkomman.

Om du kan slakta själv och känner dig säker på det kan du göra det för eget bruk. Är du det allra minsta osäker rekommenderar jag att du anlitar ett proffs.

Vikt och ålder på lammen vid slakt beror på flera faktorer som t ex vilken ras det är, hur bra betet varit, hur fett du vill ha det, om du föredrar stora eller små detaljer. Ska du bara slakta för att äta själv behöver du inte bry dig om slakteriernas klassificeringssystem.

Jag har aldrig vägt mina gutelamm före slakt men de har nog legat på en levande vikt på cirka 40-45 kg. Slaktad vikt har legat på ca 18-22 kg. De har då varit ca fem månader gamla.

Texel och korsningar med texel kan man låta bli tyngre eftersom de sätter fett vid relativt hög vikt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser