Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga mat över skorstensfri eld?  (läst 3568 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #20 skrivet: 19 dec-17 kl 16:27 »
Koldioxiden i sig är väl inte farlig men när halten blir hög så luras kroppen att tro att du har andnöd vilket vi alla vet hur trevligt det känns...

 Fast.... koldioxid märker du väl först när hjärnan stänger ner dvs märks ej förrän dagen efter.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #21 skrivet: 19 dec-17 kl 18:05 »
Fast.... koldioxid märker du väl först när hjärnan stänger ner dvs märks ej förrän dagen efter.
Nu tänker du nog på koloxid?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #22 skrivet: 25 dec-17 kl 19:36 »
Jag använder tenol till mitt spritkök. Ger minimalt med sot. Det är en etanol och metanol-blandning, vet ej förhållandet.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #23 skrivet: 25 dec-17 kl 19:51 »
Metanol är ju rätt giftigt, så det är lömskt att ha nära barn och mat.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #24 skrivet: 26 dec-17 kl 10:52 »
Metanol är ju rätt giftigt, så det är lömskt direkt olämpligt att ha nära barn och mat.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #25 skrivet: 26 dec-17 kl 10:59 »
Går det inte att använda sprit?
Då är det ju inte hela värden om någon får i sig lite.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Laga mat över skorstensfri eld?
« Svar #26 skrivet: 26 dec-17 kl 17:48 »
Vanlig sprit (hembränt eller svagt denaturerad industrisprit) är ju trevligt att elda. Jag har använt lite olika kvalitéer i en värmebrännare jag har. Har hittat en kvalitet av industrisprit som nog egentligen går att dricka utan några problem (har bara provsmakat, inte testat fullt ut, eftersom jag ändå har råd att köpa finsprit så lite som jag dricker). En kvalitet som jag använt förut (grönfärgad kollektorsprit) verkar ok, men när man spiller lite så luktar det hundskit när det dunstat färdigt. Inget mysigt att elda inomhus...

Men oavsett om spriten är giftig eller av den drickbara sorten så är den brandfarlig, så det gäller att vara försiktig inomhus. Hörde vid julbordet om en gubbe som hade för vana att tända i spisen med sprit, som av någon anledning ställt plastflaskan på den morgonkalla vedspisen efter att han tänt, gått ut till vedboden efter mer ved, och när han kom tillbaks brann det för mycket i köket för att få stopp på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 7 användare (2 dolda)
beekeepern, Radar, Luffsen, malle h, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser