Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salta jordnötter till ninisarna  (läst 3921 gånger)

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
Salta jordnötter till ninisarna
« skrivet: 04 dec-08 kl 01:57 »
Jag ger mina kaniner salta jordnötter som dom tycker mycket om. Kan det vara farligt att ge det?
Dom får inte varje dag men en sisådär fem nötter per nin ett par gånger i veckan. Eftersom jag tror att dom behöver lite salt. Saltstenen vräker dom ner ibland och den blir blöt och solkig.
Abbe
vegetarian

NorCec

  • Inlägg: 50
    • Myosotis Kaninstall
SV: Salta jordnötter till ninisarna
« Svar #1 skrivet: 04 dec-08 kl 11:56 »
Nei, du skal ikke ge kaniner salta jordnøtter! De ska varken ha salt eller jordnøtter....

Saltsten kan du ta bort, om de spiser mye på den kan de få problem. Det er salt tilstrekkelig i kraftfôret, om du anvender ett bra foder.

Kaniner kan slikke på saltstenen som ovana, ikke fordi de behøver salt.

Kaniner svettas inte, så de forlorar inte like mycket salter som oss (t.eks), så de behøver veldig lite salter ekstra.

Mvh Cec
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Salta jordnötter till ninisarna
« Svar #2 skrivet: 07 dec-08 kl 12:57 »
Jordnötter är både för salta och för feta för kaniner!
Det som är godis för människor är alltid godis för djur och rent av farligt eftersom djuren i regel har bättre/effektivare näringsupptag än vi . Dessutom är djuren mindre och en jornöt till en kanin motsvarar kanske 100 för en människa om du jämför vikten er i emellan samt kaninens förmåga att ta upp näring ur bark och hö.

abbe

  • Inlägg: 43
  • frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
SV: Salta jordnötter till ninisarna
« Svar #3 skrivet: 13 dec-08 kl 14:38 »
Nei, du skal ikke ge kaniner salta jordnøtter! De ska varken ha salt eller jordnøtter....

Saltsten kan du ta bort, om de spiser mye på den kan de få problem. Det er salt tilstrekkelig i kraftfôret, om du anvender ett bra foder.

Kaniner kan slikke på saltstenen som ovana, ikke fordi de behøver salt.

Kaniner svettas inte, så de forlorar inte like mycket salter som oss (t.eks), så de behøver veldig lite salter ekstra.

Mvh Cec
Tack då vet jag. Inga mer jordnötter och ingen mer saltsten.
vegetarian


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser