Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite frågor....  (läst 1927 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
lite frågor....
« skrivet: 16 jan-08 kl 18:31 »
 ??? ::)funderar en massa

letar efter ett sällskap till min hane o tänkt kastrera honom när jag får råd.

om de nu är så att jag får tag i en hona o dom gör sitt :-\
kan det ju bli en massa kanin ungar vilket vi egentligen inte tänkt oss.

Men Kaninis som han heter är så ensam i sin stora bur. känner mig nästan elak att låta honomm vara ensam.

och om hon blir med kaniner vad ska jag göra. något jag ska förbereda mig på? Dom har kanin bur ute o en liten inne för nattetiden. gämte mina höns ;D

har en liten planering att dom ska få en balkong in i hönshuset för att se sina vänner ;D

Kram Ulle

Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

orloff

  • Gäst
Re:lite frågor....
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 19:42 »
Naturligtvis blir det ju ungar om de släpps ihop.... det är naturens gång. Men varför inte köpa en som sitter i en bur vägg i vägg, de ser varann och får sällskap. Då spelar ingen roll vilket kön det är och du slipper ungar som inte är välkomna.

Rosendalen

  • Inlägg: 50
Re:lite frågor....
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 19:57 »
Naturligtvis blir det ju ungar om de släpps ihop.... det är naturens gång. Men varför inte köpa en som sitter i en bur vägg i vägg, de ser varann och får sällskap. Då spelar ingen roll vilket kön det är och du slipper ungar som inte är välkomna.

... fast då blir de jo helt tokiga?
När vi har haft kaniner inntill varandra har de ingen ro på sig alls - de vill på besök. Ständigt.
Dette gäller båda hona-hona, hane-hane, och hane-hone... Men det kanske inte är alla kaniner som blir så?
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:lite frågor....
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 21:41 »
Prova att sätta dem 2-3 meter ifrån varandra, men inom synhåll. Om de inte vill bo vägg i vägg alltså.

Två hanar med nät i mellan vill gärna bråka, och de vill gärna markera (pinka) på varandra också. Kanske inte så najs...

Om en hona och hane bor med nätvägg i mellan, kan de lyckas para sig genom gallret  :P

Två honor brukar fungera utmärkt, men det beror på individerna också.
Landsflykting i storstan...

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:lite frågor....
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 08:05 »
 ::)hmm nu har ju inte tnkt så utan
att dom ska bo ihop
buren är rätt stor som vi byggt.
2 meter lång.

Hane o hoa kan väl bo tillsammans? snart ska han kastreras

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Dandelia

  • Gäst
Re:lite frågor....
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 08:13 »
Det tar ett tag efter kastrering innan de sista spermierna försvinner. Han kan göra bebisar under tiden.

/Dandelia

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:lite frågor....
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 08:35 »
okej men om vi ändrar min fråga

Kan en kastrerad hane bo tillsammans med en hona
eller behövs det två burar?
för då ärdet ingen ide att leta....

kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Dandelia

  • Gäst
Re:lite frågor....
« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 08:48 »
En kastrerad hane kan utmärkt väl leva med en hona! :)

/Dandelia

Ps! På Blocket är det en kvinna som skänker bort 11 lejonhuvade, reggade och m stamtavlor *om jag förstod rätt*. Både ungar och vuxna! Några utställda.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:lite frågor....
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 08:58 »

Ps! På Blocket är det en kvinna som skänker bort 11 lejonhuvade, reggade och m stamtavlor *om jag förstod rätt*. Både ungar och vuxna! Några utställda.

åhhh hade varit perfekt men alldeles för långt ifrån snyft

kram ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

mimmi83

  • Inlägg: 36
    • Nyalyckaskaniner
Re:lite frågor....
« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 10:12 »
Vill inte komma och förstöra nu, men jag har haft kastrerad hane med hona och dom har efter ett tag inte längre gått att ha ihop. har haft hona och hona som funkat och andra som itne funkat.

Om nu buren är så stor som 2 meter så kan man ju kanske dela av i mitten med svetsat nät. så dom kan se varandra och sällskapa utan att "mötas".

Har haft många kaniner intill varandra och dom har gillat det, klart att dom har velat ses i början men efter några dagar hade dom vant sig och gillade att bara ses genom galler.

Om du är intreserad har jag en dvärgvädurs kille, (van vid att bo intill) till salu för 300 kr... han finns i varberg. han är snart 3 år men man kan göra vad man vill med honom. super snäll och go.



Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:lite frågor....
« Svar #10 skrivet: 17 jan-08 kl 20:15 »
ska försöka hitta en hona först

tack ändå

kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:lite frågor....
« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 21:01 »
jag har en hona men det är av stor ras 6 kg och uppåt, för stort kanske......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare
MosterElla, reimersro, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser