Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om vattenkvalitet  (läst 2174 gånger)

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Fråga om vattenkvalitet
« skrivet: 25 jun-19 kl 16:50 »
Vi har nyligen köpt ett gammalt torp mitt ute i skogen och p.g.a. sinande brunn så har vi borrat en ny. Vattentest ingick, vilket naturligtvis resulterade i att vissa värden var dåliga och att vi behöver ett vattenfilter. Offert på 14000:- var bifogad från företaget som gjorde vattentesten. Jag har dåliga kunskaper om vattenkvalitet och har svårt att lite på någon som tjänar pengar på mig, så vänder mig därför hit för att få oberoende synpunkter.

Anmärkningarna de hade var:
Alkalinitet=47 mg/L
pH=7.0
Flourid=1.6 mg/L

Vattnet är annars helt klart och smakar fantastiskt. Är det värt att göra något åt dessa värden med dyra filter?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #1 skrivet: 25 jun-19 kl 16:54 »
Nej, om du inte har små barn i familjen. Fluor 1,6 mg/l är lite högt då barnens tänder utvecklas, annars är det ok.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #2 skrivet: 26 jun-19 kl 08:56 »
Du kan ju ge det en tids användning och testa igen.

Enbart fluor kan du kolla genom Eurofins, som fluorid, för 121 kr + moms. Det är inte så farligt :)
De har massor av analyser där som du beställer ut flaskor för och sen fyller enligt instruktioner och skickar tillbaka.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #3 skrivet: 26 jun-19 kl 10:00 »
Vi har lärt oss att det kan vara stor skillnad på vattnets kvalitet under året. Kan alltså vara idé att göra två vattenprov vid olika tillfällen.
Bara en tanke.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #4 skrivet: 26 jun-19 kl 10:48 »
Är det tänkt som fritidshus eller permanentboende? 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #5 skrivet: 26 jun-19 kl 11:53 »
Och i all synnerhet kan man vänta sig att vattenkvaliteten ändrar sig under första tiden en ny brunn används.  Om ni inte har direkt vattenbrist, kan det vara bra att slösa på vatten för att få bra genomströmning i brunnen under de första månaderna. Jag skulle tro att om ni fick brunnen borrad nu under våren eller försommaren, så kan det vara idé att göra ett nytt vattenprov nån gång framåt höstkanten och låta det avgöra om man ska kosta på några åtgärder.
Innan dess kan man ju möjligen hämta vatten i dunkar för de allra känsligaste ändamålen (dricksvatten för småbarn, kaffekokning mm) om man vill vara på den säkra sidan, men använda det egna brunnsvattnet för allt annat.
pH-värdet kan man lätt, om än inte särskilt noggrannt, kontrollera själv med indikatorpapper. Har man väl skaffat en rulle indikatorpapper är det så lätt och billigt att mäta, att man mycket väl kan göra det varje vecka för att se om det ändras.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #6 skrivet: 26 jun-19 kl 14:41 »
Lite humoristiskt att de anmärker på att vattnet är pH-neutralt  ;D !
Vill man ha ett analysresultat rakt upp och ner, utan att någon försöker sälja på en ett dyrt och underhållskrävande filter, brukar den kommunala VA-förvaltningen/bolaget erbjuda vattenanalyser till självkostnadspris. Dock är det priset som regel högre än filtermånglarnas, eftersom de inte kan ta igen på gungorna det de förlorar på karusellen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #7 skrivet: 26 jun-19 kl 15:24 »
Ja, vill man bara kolla pH noga så går det ju att ta en ren flaska med vatten och åka förbi reningsverket. Vill man komma tillbaks och kolla någon mer gång så kan jag tänka mig att de uppskattar någon form av kaffebröd som uppskattning för att de går ifrån. När det gäller de flesta andra parametrar så skickar väl kommunen till någon av de tre stora labben.

Vet de som kört hem kommunalt vatten för att blanda välling till småbarnen, eftersom bergborrat ofta kan ha lite höga fluorhalter. Sätter man dit filter så kan smaken bli sämre. De som bodde här förr tog sitt kaffevatten från den grävda källan för de tyckte det gav godare kaffe. Jag är inte sådan finsmakare, och det bergborrade kommer i kranen ;D

Saxat från SGUs Bedömningsgrunder för grundvatten:

Halter i dricksvatten
För att undvika omfattande ledningskorrosion och förhöjda metallhalter bör pH-värdet i vattnet vara
högre än 6,0 och helst över 6,5 vilket innebär att alkaliniteten åtminstone bör vara högre än 30 mg/l
(0,5 mekv/l). Många brunnar i Sverige uppnår inte dessa krav. En del av dessa brunnar är naturligt
sura. Den naturligt bildade kolsyran i vattnet ger ett lågt pH i grunda brunnar i områden med låg
vittringskapacitet. Bergborrade brunnar har vanligen högre alkalinitet än brunnar i jordlagren. Livsmedelsverket anger att pH-värdet bör vara mellan 7,0 och 9,5 för att minska korrosionsangrepp.

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #8 skrivet: 27 jun-19 kl 17:58 »
Tack för alla kommentarer och råd. Huset är väl tänkt som ett fritidshus men används ganska mycket (typ halvtid). Små barn finns på besök endast någon enstaka gång. Med detta som grund så har vi beslutat att inte göra någonting i dagsläget, kanske en ny vattentest om ett par år eller så. I så fall kommer vi använda kommunens testtjänst för att undvika ev. försäljningsknep.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #9 skrivet: 27 jun-19 kl 20:32 »
Hej om ja sä om filter ska införskaffas kan jag rek denna sida winnerhaga vatten tro ja de e.

 annars tyck ja di andra har  haft kloka inlägg

mvh Thomas.

Ps man kan bygg vatten filter själv om en e lite händig o kik på winnerhagas bilder kom en långt ;)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Fråga om vattenkvalitet
« Svar #10 skrivet: 01 jun-22 kl 22:53 »
Hur har det gått, klarar ni er utan vattenfilter?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser