Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linddraget.  (läst 826 gånger)

Lena Bengtsson

  • Inlägg: 1
Linddraget.
« skrivet: 24 jun-19 kl 22:18 »
Hej på er!
Jag funderar på detta fantastiska träd, Linden. Här har Linden börjat blomma sedan ett par dagar tillbaka. Jag ser humlor men inte mycket bin.
När blommorna slår ut borde det väl redan finnas nektar eller kommer det senare?
Jag har betraktat träden under dessa dagar och det verkar som att bina blir mer intresserade av blommorna när solen ligger på direkt. Har detta någon inverkan på nektartillgången i blommorna på Linden? Låter långsökt, jag vet, men det var en tanke som slog mig idag.
Vet ju att vissa år ger inte Linden någon nektar, kanske är ett sådant år nu.
Tacksam för era tankar. :)


 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Linddraget.
« Svar #1 skrivet: 25 jun-19 kl 14:20 »
Lind är nog en av de allra mest nyckfulla dragväxterna i vårt vackra land. För det första så har vi tre olika sorters Lind i Sverige. För det andra så kan Lind ge kopiösa mängder honung ett år med regn och rusk - eller inte en droppe nektar. Eller så kan Lind ge mängder med honung i strålande sol med uppåt 30 grader i skuggan - eller inte en droppe nektar vid samma väderlek. Jag skulle säga att det är vart fjärde eller vart femte år som Lind ger en rejäl honungsskörd, och vart femte år noll i skörd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser