Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man ha Citronmeliss till?  (läst 4239 gånger)

  • Gäst
Vad kan man ha Citronmeliss till?
« skrivet: 24 jun-19 kl 20:49 »
Någon som använder den örten? Jag har börjat få stora tuvor av dem i kryddlandet.
Den kallas hjärtans fröjd med. Sen del andra namn. Den lindrar väl melankoli? Men hur då? Ska man sniffa på den?


Jag vet att man kan ha den som dekoration,även i mat stod det någonstans. är inte den lite sträv att tugga i sig?

Skulle den funka i matlådan till jobbet? Där kan man bli problemtyngd vissa dagar.

Nu la jag några klippta blad i mitt nässköljningsvatten med lite pepparmyntablad + Himalaya salt. Får se om det påverkar mig positivt.

Kanske borde klippa sönder några blad ock blanda med lingonsylten? Jag kan ju alltid prova till jobb-maten i morrn.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-19 kl 21:28 »
Myggmedel! det är väl säsong...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-19 kl 18:43 »
Om du brygger te i kanna, lägg några kvistar citronmeliss i botten, brygg vanligt svart te ovanpå. Det blir ett gott citronte.

Det knepet fungerar också med kungsmynta, men det blir en helt annan smak.

 

  • Gäst
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-19 kl 18:59 »
just det, The' var väl inte det första jag tänkte på. Men värt att prova.

 Funka det mot insekter med? Även möss har jag för mig. Ska lägga några kvistar i sovrummet i kväll. Snart har man väl myggor inne.
När jag tänker efter odlade jag det inne i vintras. Jag satte ut plantan i våras sen.

Kungsmynta är väl oregano? som är pizzakrydda? Jag har sådana tuvor med. Fjärilarna gillar den. Kanske borde torka blad för vinterbehov. Pizzakrydda som är köpt använder jag till diverse maträtter.

Jag intresserar mig alltmer för kryddväxter. En gång var jag på Visingsö kryddträdgård Det var väldigt intressant. Sen har vi lite sådant häromkring där jag bor. En kryddkvist tar sig oftast väldigt lätt i ett glas vatten. Om man springer på nåt man gillar.

Ska läsa lite om Renfana med. Jag har sått det, jag hitta i en plantering, jag tog lite frön i vintras. Jag vet inte om det är de vanliga jag har i trädgården. Jag får reda ut det. De är bara cirka 4 cm stora i krukan än så länge.

Allt som tar bort insekter är bra. Myggen har blivit skitjobbiga nu. Kanske borde ha i diskmedel i regn tunnorna.Redan i kväll tror jag. Fladdermössen har väl att äta ändå.

På Linne's tid kastade de upp kardborrar som fladdermössen trodde var flugor. Det var för tungt för dem så de damp ner i backen så de kunde studera dem på närmare håll..
« Senast ändrad: 25 jun-19 kl 19:05 av Fixasjälvkille »

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #4 skrivet: 26 jun-19 kl 11:38 »
Kungsmyntan som växer på våra breddgrader är god färsk, men det blir ingen arom kvar efter torkning. I torkat tillstånd är den importerade oreganon bättre.

Om citronmelissen hjälper mot insekter, vet jag inte. Hur gör man i så fall? Gnuggar in sig?
(Men man blir lugn av citronmeliss, kanske sover gott, trodde folk förr i tiden.)

Myggor är en plåga för mig också: sticken kliar i flera dagar och nätter. Jag bekämpar myggen så gott det går:
inomhus med insektsdörrar, insektsfönster och tättslutande insektsgardiner,
utomhus med fågelholkar för bl.a. flugsnappare; myggmedel på mig själv.
Jag har funderat på att snickra fladdermusholkar - de som säljs verkar ganska dåliga.
Vattensamlingarna är lätta att glömma. Tack för påminnelsen.
« Senast ändrad: 26 jun-19 kl 11:45 av Berberis »

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #5 skrivet: 26 jun-19 kl 12:39 »
Någon som använder den örten? Jag har börjat få stora tuvor av dem i kryddlandet.
Den kallas hjärtans fröjd med. Sen del andra namn. Den lindrar väl melankoli? Men hur då? Ska man sniffa på den?


Jag vet att man kan ha den som dekoration,även i mat stod det någonstans. är inte den lite sträv att tugga i sig?

Skulle den funka i matlådan till jobbet? Där kan man bli problemtyngd vissa dagar.

Nu la jag några klippta blad i mitt nässköljningsvatten med lite pepparmyntablad + Himalaya salt. Får se om det påverkar mig positivt.

Kanske borde klippa sönder några blad ock blanda med lingonsylten? Jag kan ju alltid prova till jobb-maten i morrn.
Brygg te på den - både rogivande och upplyftande på samma gång. Toppen både som tröstte, kvälls och morgonte. Den eteriska oljan kan man använda till nervösa hjärtan genom att göra en massageolja att smörja på, man kan också bränna oljan i en aromalampa mot brustet hjärta och bekymmerskänslor.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #6 skrivet: 26 jun-19 kl 19:20 »
Jag har använt  citronmeliss till fisk i ugn. Det blir gott.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-19 kl 08:31 »
Som dekoration till de flesta efterrätter.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #8 skrivet: 27 jun-19 kl 08:56 »
Brygg te på den - både rogivande och upplyftande på samma gång. Toppen både som tröstte, kvälls och morgonte. Den eteriska oljan kan man använda till nervösa hjärtan genom att göra en massageolja att smörja på, man kan också bränna oljan i en aromalampa mot brustet hjärta och bekymmerskänslor.
Att utvinna den eteriska oljan är kanske lättare sagt än gjort. Går det bra med destillation eller hur gör man?

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-19 kl 09:01 »
Ja det fungerar med destillation

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #10 skrivet: 27 jun-19 kl 09:34 »
Ja det fungerar med destillation
Får jag låna din destillationsapparat? Eller hur destillerar jag?

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Vad kan man ha Citronmeliss till?
« Svar #11 skrivet: 27 jun-19 kl 12:22 »
Nej jag har tyvärr ingen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser