Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus av byggplast .  (läst 4795 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Bygga växthus av byggplast .
« skrivet: 24 jun-19 kl 14:25 »
Vad ska man ha för lämpligt lim för att limma skarvarna när man bygger växthus av byggplats ?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #1 skrivet: 24 jun-19 kl 14:40 »
Jag har tejpat skarvarna

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #2 skrivet: 24 jun-19 kl 19:06 »
Vad ska man ha för lämpligt lim för att limma skarvarna när man bygger växthus av byggplats ?
byggplast? menar du kondensspärr/diffusionsspärr?  då blir du nog besviken då de flesta fabrikat inte är UV-tåliga. det finns växthusplast. Det håller runt 20 år.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #3 skrivet: 24 jun-19 kl 19:28 »
byggplast? menar du kondensspärr/diffusionsspärr?  då blir du nog besviken då de flesta fabrikat inte är UV-tåliga. det finns växthusplast. Det håller runt 20 år.
Men om man vill roa sig med att plocka små plastbitar samtidigt som man plockar ogräs så kan jag varmt rekommendera billig byggplast/kondensspärr.

Jag provade med sån som man har som skydd vid måleriarbeten. Höll bra på odlingslådorna i någon månad.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #4 skrivet: 24 jun-19 kl 19:46 »
Förutom de andras information så bör du kolla att den är livsmedelsgodkänd.
De flesta märken saknar detta godkännande och skall inte komma i kontakt led livsmedel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #5 skrivet: 24 jun-19 kl 21:52 »
Nu är ni lite väl negativa...

Den byggplast jag använt är otroligt tålig i solen trots att den rimligtvis bara borde vara åldringsbeständig inne i en vägg. Är det blåton i den så är den med största sannolikhet UV-skyddad med nickelsalter.

Någon som använder livsmedelsgodkända hinkar, spadar och skottkärror? För att inte tala om trädgårdsslangen... Låt bara bli att vacuumförpacka maten i byggplast så kommer du inte att må dåligt av den.


Men lim är svårare, för polyeten är inte lätt att limma. Man svetsar oftast polyeten om man måste sammanfoga, men i växthus lägger man om lott.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #6 skrivet: 24 jun-19 kl 22:00 »
Mitt växthus med byggplast har av nån anledning klarat två år och plasten är som ny. Tror det va Biltemaplast

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #7 skrivet: 24 jun-19 kl 23:46 »
Har tejpen också klarat solen? Jag har inte testat den.

Plast är så otroligt beroende på om den är UV-stabiliserad. Jag har nog använt både Biltema och Byggmax rullar (den kraftiga blåtonade alltså) och 7 år utan skador och efter tio år hänger de fortfarande ihop i söderläge. De lättviktspressenningar (både80, 90, 120 och rutarmerad 210 g/m2) jag testat har gett sig efter 1 eller 2 år. Ett partytält höll ett år, men linorna som såg ut som 8 mm polyestersilke höll bara ett par månader. Biltemas polyestersilkeslinor har fortfarande styrka efter 10 år i solen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #8 skrivet: 25 jun-19 kl 01:23 »
Har tejpen också klarat solen? Jag har inte testat den.

Plast är så otroligt beroende på om den är UV-stabiliserad. Jag har nog använt både Biltema och Byggmax rullar (den kraftiga blåtonade alltså) och 7 år utan skador och efter tio år hänger de fortfarande ihop i söderläge. De lättviktspressenningar (både80, 90, 120 och rutarmerad 210 g/m2) jag testat har gett sig efter 1 eller 2 år. Ett partytält höll ett år, men linorna som såg ut som 8 mm polyestersilke höll bara ett par månader. Biltemas polyestersilkeslinor har fortfarande styrka efter 10 år i solen.

Man använder den tejpen som finns att köpa till byggplasten, den håller förvånansvärt bra.
Jag tycker dock att det känns bättre att inte skarva mitt på ett fält utan gör hellre skarven på en stolpe.

Appropå det här med att inte använda den i odlingsammanhang.
Bl.a. Byggmax har varningen på sin sida, och tja.. 
man ska vara medveten om det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #9 skrivet: 25 jun-19 kl 08:37 »
Bygger ni med träreglar så kan ni ju skarva på en stolpe och sätta en bit trä utanpå och klämma om skarven. Det kan man väl förvisso med de flesta ramverksmaterial men trä känns enklast, bara att skruva på en list med skruvdragaren.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Bygga växthus av byggplast .
« Svar #10 skrivet: 25 jun-19 kl 09:04 »
Bygger ni med träreglar så kan ni ju skarva på en stolpe och sätta en bit trä utanpå och klämma om skarven. Det kan man väl förvisso med de flesta ramverksmaterial men trä känns enklast, bara att skruva på en list med skruvdragaren.

Man får ju ganska många rullar beständig byggfolie för priset av en  rulle växthusfolie, det är ju ett faktum.


https://www.tunnelvaxthus.se/images/byggbeskrivningar/vaxthusplast-info.pdf

När man läser denna så får man ju känslan av att skruva en list är det bästa men då ska man ju ha byggt med trästomme.

TS berättade inte vad han har för stomme..
« Senast ändrad: 25 jun-19 kl 09:11 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #11 skrivet: 25 jun-19 kl 17:06 »
Bygger ni med träreglar så kan ni ju skarva på en stolpe och sätta en bit trä utanpå och klämma om skarven. Det kan man väl förvisso med de flesta ramverksmaterial men trä känns enklast, bara att skruva på en list med skruvdragaren.

Byggde med spillmaterial så det blev inte reglar vid alla skarvar men dom flesta,
mitt är byggt med 45x45 reglar som jag hade liggande

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #12 skrivet: 25 jun-19 kl 18:53 »
Bygger ni med träreglar så kan ni ju skarva på en stolpe och sätta en bit trä utanpå och klämma om skarven. Det kan man väl förvisso med de flesta ramverksmaterial men trä känns enklast, bara att skruva på en list med skruvdragaren.

Jag byggde i bondsågade 50x50 reglar och har inte en endaste skarv på fel ställe.
Det kunde blivit återbrukat matrial men jag fick helt enkelt inte tag på tillräckligt mycket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #13 skrivet: 25 jun-19 kl 21:41 »
Byggde ett litet växthus med byggplast på 1990-talet. Tror det höll i ca 5 år. Tejpade skarvar.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #14 skrivet: 26 jun-19 kl 16:57 »
Jag tejpade inga skarvar utan såg till att plastens bredd något överlappade reglarna i stommen och satte ribbor över skarvarna.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #15 skrivet: 26 jun-19 kl 20:35 »
Man får ju ganska många rullar beständig byggfolie för priset av en  rulle växthusfolie, det är ju ett faktum.


https://www.tunnelvaxthus.se/images/byggbeskrivningar/vaxthusplast-info.pdf

När man läser denna så får man ju känslan av att skruva en list är det bästa men då ska man ju ha byggt med trästomme.

TS berättade inte vad han har för stomme..
Det är ett bågvästhus som det saka skruvas läckt på 3x4.5 m med förstärkt trägavel att fästa i .Men  det är inte det väsentliga tänkte bygga ett större med träram . Hade ett tidigare det höll i 7 år innan snön tog det .

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Bygga växthus av byggplast .
« Svar #16 skrivet: 28 jun-19 kl 01:03 »
Jag använde plast och tejp från byggmax till ett växthus på dryga 15 kvadrat. Klarade sol, vind och snö. Förvånansvärt hållbart faktiskt. Plockade ner det efter 6 år och plasten kändes fortfarande stark.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser