Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med hemmagjort linoljekitt  (läst 3015 gånger)

Miuzza

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Problem med hemmagjort linoljekitt
« skrivet: 20 jun-19 kl 19:18 »
Hej,
Jag heter Mia, vi har ett fint gammalt hus i Småland som vi måste renovera alla fönster på.
Vi hade sett på nätet att man kunde göra eget linoljekitt, så vi tog efter receptet  vi hittade här i forumet." 500 gram krita (pulvriserad) och 1 liter rå linolja". ;D
Vi lät det vila under  eftermiddagen och natten, morgonen därefter satte vi igång och skulle kitta fönsterna.

Men det gick åt fanders! :'( Kittet var helt omöjligt, det var först fast i handen men sen började att bli lösare och att nästan rinna. Det var jättesvårt att få det att fastna på fönsterkarmen. Jag bör också tillägga att min pappa har kittat många hus i sina dar, men även han sa att det var omöjligt.
Vad kan ha blivit fel?

Tacksam för hjälp...

Vänliga hälsningar
Mia med familj

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #1 skrivet: 20 jun-19 kl 20:16 »
När jag blandar så använder jag det direkt.
Minns inte mängderna nu men jag brukar höfta och blanda tills jag får en bra konsistens som är lättjobbad.
Jag har dessutom i en rejäl mängd vitpeppar för att avskräcka kitttjuvar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Miuzza

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #2 skrivet: 21 jun-19 kl 07:09 »
Tack, vi får väl pröva att använda direkt. När du säger rätt konsistens, hur känns den då? Är den fortfarande lite klibbig eller?
mvh
Mia

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #3 skrivet: 21 jun-19 kl 09:01 »
Inte klibbig.. 

Den ska vara mjuk och följsam, inte trilla över till att bli "al dente" man ska känna att det är olja i den utan att det ska bli smetigt eller klibbigt.

Lätt att forma som en kula som håller ihop och som man kan krossa med fingrarna utan att den delar sig och ramlar på golvet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #4 skrivet: 21 jun-19 kl 09:03 »
Förresten...
krossade du kritan själv? Eller köpt pulver?

Det måste vara väldigt fint malet som ett fint mjöl ungefär.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #5 skrivet: 21 jun-19 kl 11:36 »
När det är läge att kitta föns för mej så åker jag till en glasmästare o köper ungefär den mängd det går åt. Vet då att jag får god vara. Har aldrig själv blandat kitt. Däremot linoljefärg o tempera.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Miuzza

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #6 skrivet: 21 jun-19 kl 22:19 »
Tack Skogsvilde. :-)
Jag köpte kritan i pulver, som om det vore en säck mjöl....

 

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #7 skrivet: 25 jun-19 kl 14:56 »
 När jag nu var hos glasmästarn för att köpa kitt, frågade jag honom om hur man går till väga om man vill blanda i blymönja. Tipset jag fick var att om det blev för löst skulle man lägga klumpen på wellpapp. Wellpappen suger upp linoljan o den blir fastare.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Problem med hemmagjort linoljekitt
« Svar #8 skrivet: 24 jul-19 kl 17:54 »
Blir den för lös är det bara att blanda i mer krita. Det är bättre att göra det när man ska använda den istället för att göra den för torr, håller mycket kortare då. För den håller i någon månad om man förvarar den bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser