Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på vegetariska köttbullar.  (läst 6062 gånger)

  • Gäst
Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« skrivet: 21 dec-18 kl 23:10 »
Jag har visserligen ätit lite "riktiga" köttbullar då jag blivit bjuden på julmat sista tiden. Jag är hemma-vegetarian då det gäller kött. Men ska jag greja med egna köttbullar så föredrar jag vegetariskt.

Jag letar recept. Jag köpte Jan-Boris Möllers bok "Julens Goda" på second hand 15 kr. Den boken har jag nog redan. Men ett ex. till är väl okey. Den boken anses som en av de bästa julmats böckerna.(Det är godis ock kakor i den med)

Där står det ett recept. Huvudingredienser är mjöl,ägg ock ströbröd. sen lite annat grejs. Men kan det verkligen bli köttbullar av det? Sen ska man kasta dem i kokande vatten, sen steka dem. Ägget kanske gör att de blir fasta då?


Ägg ock mjöl? Har man inte det i pannkaka? Jag är skeptisk. Kanske man borde ha i lök,bönor,linser? Nåt mer tuggigt.

Man kanske skulle kolla vegetariska biffar i stället ock sedan göra köttbullar av smeten.

De där man köper fryst i kartong kostar 25 kr om det är erbjudande.Då är det bara 300 gram. Inte speciellt mycket för pengarna alltså.

Jag nosar vidare på recept. Vore kul att prova göra egna köttbullar i jul. Det är ju gott med en hemmagjord jultallrik.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #1 skrivet: 22 dec-18 kl 00:20 »
Det går bra att göra vegetariska bullar/burgare utan ägg.
Ex kan du ugnsbaka sötpotatis tills den blir klar, ta bort skalet, mosa. Lägg till bönor av något slag, jag brukar använda en ask av Zetas ekologiska, som mixas och blandas ner i sötpotatisen.
Finhacka och stek ett par rejäla gula lökar och blanda ner dem i smeten. Krydda med smoked paprika, pommeskrydda, lite salt och peppar. Blir smeten för lös lägger du i ströbröd och/eller mjöl.
Alla ingredienser går att byta ut mot andra, sötpotatis mot tex kokt potatis eller morötter eller potatismos dvs rester, bönor mot tex kokt ris eller kokta linser eller malda hasselnötter, lök är det enda som inte är utbytbart.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #2 skrivet: 22 dec-18 kl 07:15 »
Vi använder ett recept från mera vego (tror jag det är) med mandelmjöl och ost i. + grundreceptet du skrev typ. Både koka och steka. Men googla på mandelbollar så borde du hitta nått recept. Väldigt goda är dem.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #3 skrivet: 22 dec-18 kl 10:17 »
Jag gör på Anammas formbara färs, kryddor + lök.
Ibland gör jag på mixad tofu + svamp + lök + kryddor + ströbröd + havregrädde.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #4 skrivet: 22 dec-18 kl 18:39 »
Hasselnötsbullar är gott. Mal nötterna med tex en mandelkvarn. Krydda efter smak. Vill man köra veganskt drar man ihop dem med kokt klibbigt ris tex grötris annars med ägg.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #5 skrivet: 22 dec-18 kl 19:58 »
Till ett julbord gjorde jag vegetariska alternativ, dels falafel och dels nötbullar, som verkligen var väldigt goda:
1,5 dl malda hasselnötter
1,5 dl ströbröd
1,5 dl riven ost
1/2 påse fransk löksoppa, fint mixad
1 krm kryddpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
3 ägg
sojasås för färgens skull

Kokas i grönsaksbuljong.

Blanda alla ingredienser och rulla små bollar. Sjud dem 10 - 12 minuter. Låt dem droppa av och stek dem sedan snabbt i smör.

Löksoppan fint mixad kan bytas ut mot mycket fint hackad lök. Obs att grova lökbitar kan spräcka upp bullarna när de kokas. Det var därför jag hade i löksoppepulver.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #6 skrivet: 22 dec-18 kl 23:35 »
Något jag tycker är väldigt gott är panerad brysselkål. Enklare än vanliga köttbullar på färs.

Koka kålen max 5 minuter, låt svalna, panera och stek. Jättesmaskens.
Och jag är absolut ingen vegetarian.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #7 skrivet: 23 dec-18 kl 03:16 »
Jag har visserligen ätit lite "riktiga" köttbullar då jag blivit bjuden på julmat sista tiden. Jag är hemma-vegetarian då det gäller kött. Men ska jag greja med egna köttbullar så föredrar jag vegetariskt.

Jag letar recept. Jag köpte Jan-Boris Möllers bok "Julens Goda" på second hand 15 kr. Den boken har jag nog redan. Men ett ex. till är väl okey. Den boken anses som en av de bästa julmats böckerna.(Det är godis ock kakor i den med)

Där står det ett recept. Huvudingredienser är mjöl,ägg ock ströbröd. sen lite annat grejs. Men kan det verkligen bli köttbullar av det? Sen ska man kasta dem i kokande vatten, sen steka dem. Ägget kanske gör att de blir fasta då?
 
Jodå...Kilopriset för vegetariska bullar i affären är ca 105kr kilot....Köttfärs kostar ca 30kr kilot...rätt konstigt... Mosar du diverse bönor och lite potatis,en uns soyamjöl,havregryn,lök,lite riven morot,salt,peppar,basilika,kanske en skvätt mjölk...kanske lite vitlök så blir det najjs... Bara blanda så smeten blir hanterbar...


Ägg ock mjöl? Har man inte det i pannkaka? Jag är skeptisk. Kanske man borde ha i lök,bönor,linser? Nåt mer tuggigt.

Man kanske skulle kolla vegetariska biffar i stället ock sedan göra köttbullar av smeten.

De där man köper fryst i kartong kostar 25 kr om det är erbjudande.Då är det bara 300 gram. Inte speciellt mycket för pengarna alltså.

Jag nosar vidare på recept. Vore kul att prova göra egna köttbullar i jul. Det är ju gott med en hemmagjord jultallrik.

  • Gäst
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #8 skrivet: 23 dec-18 kl 10:33 »
Jag improviserade med Bolognese  vegetarisk köttfärssås som jag kokade med röda linser ock lök ock hade i kokt potatis,ägg,mjöl,kli,soya osv. Sen stötte med potatisstöten. Sen rullade dem i ströbröd..Men i stekpannan ville de inte rulla runt. De blev som små minibiffar. Smeten måste nog vara jättetjock om det ska fungera. Det kändes som ett jättejobb detta påhitt. Blev massor av disk ock för många moment. Ska använda matberedaren nästa gång med ett riktigt recept. Inte blev de goda heller.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #9 skrivet: 23 dec-18 kl 18:18 »
Potatismjöl är ett hett tips för att göra diverse vegetariska bollar och biffar. Stärkelsen gör att de håller ihop väldigt bra, ända risken är att man tar för mycket och då smakar det potatis av det...

  • Gäst
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #10 skrivet: 16 jun-19 kl 10:16 »
Ska testa att göra köttbullar av kikärtor när jag hinner. Det är 80% kikärter i det de kallar för falafel. Jag åt sådana biffar häromdan. De är goda. Kunde göra likadana fast som köttbullar.   Ska kolla på påsen vad det var i mer för grejs.  29 kr för 300 gram är väl inte helt billigt.

Sen kan man ju undra om det finns nåt alternativ till kikärter? Jag har provat bönor på burk då jag gjorde biffar. Funka sådär. Blev lite slafsigt.

Jag  sådde kikärter ute. men har glömt att kolla om de kommit upp. Borde så mer. Det växer otroligt bra i pallkragen. Jag bottnade med trädgårdsskräp jord+koskit blandat. Borde bygga egna "pallkragar". Bra sätt att bli av med löv+torra pinnar mm.

Senare: jag köpte färdigkokta kikärter. Ska mixa till vegetariska köttbullar när jag hinner..undrar om kan ta i lök?, soya,chillipeppar,persilja. kokt potatis?salt+peppar. Sen funderar jag på ett ägg. Man kan koka köttbullar snabbt så ska de hålla ihop,ägget stelnar. Sen steka dem. Inte kul om de faller isär. Soyan tänkte jag skulle göra dem mer bruna. Arbetskamrater glor jämt i min låda ock undrar vad jag äter för konstigheter. De verkar mest vara vana vid vad restaurangen säljer en bit bort. Det finns folk som jag aldrig sett äta något hemgjort. Man kan ju undra vad de har i kylskåpet. Om det är helt tomt.
« Senast ändrad: 16 jun-19 kl 15:52 av Fixasjälvkille »

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #11 skrivet: 25 jun-19 kl 18:12 »
Det finns massor av varianter på vegobollar (motsvarande köttbullar) och både kikärter och olika bönor, nötter eller frön fungerar som bas. Det finns också massor av veganska receptsidor på internet där du kan hitta recept och inspiration. Här är några:

https://www.vegomagasinet.se/tag/vegobollar/

https://www.javligtgott.se/graddstuvade-vegetariska-kottbullar-med-hasselbackspotatis-pressgurka-och-rarorda-lingon/

Lycka till!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #12 skrivet: 23 jul-20 kl 14:50 »
BLANDA IN 10% SOJAMJÖL. DET GÖR ATT DINA VEGETARISKA BULLAR/BIFFAR HÅLLER IHOP.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #13 skrivet: 24 jul-20 kl 11:31 »
När vi ska köpa något färdigt köttbullelikt blir det ofta falafel. När jag gör vegbiffar blir det oftast ägg och grahamsmjöl som används för att hålla ihop biffarna. Sen kan det vara allt från svamp till grönkål som utgör stommen. Det kryddas med peppar och salt. Jag brukar steka i smör, tycker det blir godast så.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #14 skrivet: 24 jul-20 kl 17:01 »
en fråga från en icke vegetarian. varför vill man härma kötträtter? T.ex nu "köttbullar". Smaken kommer ju aldrig någonsin att ens bli i närheten av orginalet. Vilket man kan sluta sig till i denna tråd där ingredienserna verkligen är olika. Formen får man till men sedan är det ju något helt annat man lagar till smakmässigt. Säkert är många av dessa recept jättegoda men "köttbulle"?

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #15 skrivet: 24 jul-20 kl 17:22 »
en fråga från en icke vegetarian. varför vill man härma kötträtter? T.ex nu "köttbullar". Smaken kommer ju aldrig någonsin att ens bli i närheten av orginalet. Vilket man kan sluta sig till i denna tråd där ingredienserna verkligen är olika. Formen får man till men sedan är det ju något helt annat man lagar till smakmässigt. Säkert är många av dessa recept jättegoda men "köttbulle"?

Jag som vegan minns inte hur köttbullar på kött smakar, så jag kan inte avgöra om smaken liknar kött, jag vet bara att jag tycker att mina hemgjorda veganska köttbullar är jättegoda :) Sen om de smakar kött eller inte vet jag ju inte ens så det kvittar för min del. Äter dem helst med mos, sås och lingon  :D

Och ja, jag säger köttbullar om de veganska bullarna, sålänge som det som är innanför skalet på en banan får kallas för fruktkött ;)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #16 skrivet: 24 jul-20 kl 17:37 »
konsistensen gör mycket med. lite tuggmotstånd skadar väl inte.

har gjort några amatörmässiga försök med torkad sojafärs som jag köpt på willys för 17kr / 140gr.
står sojaprotein som ingrediens. https://www.willys.se/produkt/Sojafars-Ljus-101147108_ST

inte testat bullar men,
då det sväller tsm med vatten så ökar mängden med 4 ggr tror jag att jag läste nånstans, så det är rätt drygt och inte särskilt dyrt. perfekt överlevnadsmat? suger upp den vattniga vätskan från billiga varianter av krossade tomater säkert med.

jag tog en förpackning krossade tomater och värmde i låg till hög värme på stekpannan och i med sojafärsen och det funkade varje gång bra som jag kommer ihåg det. pasta på det. givetvis kan man steka lök innan och slänga i massa kryddor som man känner det.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #17 skrivet: 24 jul-20 kl 20:17 »
För min del som vegetarian, så blir det likheten med dom köttinehållane maträtterna som gör att jag svänger mig med dom namnen. Annars förstå ju inte folk vad jag talar om.
kretslopp

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #18 skrivet: 24 jul-20 kl 20:43 »
För min del som vegetarian, så blir det likheten med dom köttinehållane maträtterna som gör att jag svänger mig med dom namnen. Annars förstå ju inte folk vad jag talar om.

Det är också en stor anledning  :) det är enklare för kollegorna att förstå vad min lunchlåda innehåller, om jag säger "spagetti och köttfärssås", de vet ju att jag är vegan ändå.

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Nyfiken på vegetariska köttbullar.
« Svar #19 skrivet: 25 aug-20 kl 23:54 »
Jag har jobbat som kock i över tio år och jobbat fram ett recept på vegetariska biffar/färs/bollar som funkar bra.

Grundrecept:
5 dl valfria rotsaker/potatis grovrivna
1,5dl gröna linser - kokta max 5 minuter
1 hackad lök
3-4 msk potatismjöl
1 ägg(kan uteslutas)
salt och peppar
ev annan kryddning som kryddpeppar, spiskummin, vitlök, tacokrydda eller ost

Blanda allt och mixa grovt med stavmixer. forma, (rulla gärna i pankoströbröd så blir det krisp) och stek på medelvärme i mycket olja eller smör Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser