Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Backyard chickens- trädgårdshöns-boende  (läst 4400 gånger)

lantlig

  • Inlägg: 5
    • Halland
Backyard chickens- trädgårdshöns-boende
« skrivet: 11 jun-18 kl 13:49 »
Hej
Är det ok med dessa typer av byggnader om man vill ha 4-6 dvärghöns (dvärgwyandotte) i trädgården?
Vi har börjat bygga ett liknande isolerat, men i detta forum verkar de flesta ha "stora hus" till sina höns. Visst borde hönsen vara ute även vintertid när det är rejält tak över utedelen?
Tacksam för tankar. De är ju bra mycket större än ex eglu cube i alla fall :-)
https://www.backyardchickens.com/articles/wichita-cabin-coop.47747/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Backyard chickens- trädgårdshöns-boende
« Svar #1 skrivet: 12 jun-18 kl 00:14 »
Kollade lite...Har du hönsen fritt gående i trädgården så borde det fungera...För snål rastgård i själva bygget...

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Backyard chickens- trädgårdshöns-boende
« Svar #2 skrivet: 12 jun-18 kl 08:48 »
Ja, jag sklle också göra utedelen med tak större, även om de kan gå fritt i trädgården också.  Mycket bra med  ett tak över utedelen vintertid,  så att de får ett snöfritt område.  Kanske sätta lite skivor runt då också så på vintern att inte snön  yr in.  Fast en annan sak - höns gillar att sola sig också.   Det stora taket kanske skuggar i överkant.

Sen är jag skeptisk till fönstermodellen.  Eller finns det nät innanför så att hönsen inte kan ta sig ut den vägen om de är öppna?

Jag ser inga sittpinnar för hönsen. Det måste de ha.  Sen om man inte har bajsbräda under som man kan rengöra dagligen  (ser ut att bli svårt att få plats till), utan det blir så att hönsen bajsar på golvet måste man byta strö ofta. Var finns plats till mat och vatten?
Är det tänkt i utedelen?

Annars tycker jag inte idén är tokig, och höns gillar både att krypa in under hus och vara i mer öppna områden.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Backyard chickens- trädgårdshöns-boende
« Svar #5 skrivet: 12 jun-18 kl 11:07 »
Fungerar bra! Vi har lite olika storlekar på både hus och utegårdar, och det mesta fungerar bra.

Tak över utegården är det bästa, en torr utegård fungerar bäst. Även en liten utegård är guld värd.

Vi har det lite kallare på vintern än i Halland, och det är bara vissa höns som inte går ut under de kallaste veckorna.

Det jag ser på huset du länkar till som inte jag skall bygga mer är springor nära hönsen. När man får kvalsterinvasion så gömmer de sig i springor nära hönsens sittpinnar över dagen för att äta på hönsen nattetid. Släta ytor och lätt bortlyfta sittpinnar med kvalsterfällor i ändarna är bra. Isolerat hus är bra, men se upp så du inte bygger kvalsterbon som ställer till det.

lantlig

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Backyard chickens- trädgårdshöns-boende
« Svar #6 skrivet: 12 jun-18 kl 13:05 »
Tack! Får se hur vår variant på detta blir.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser