Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästen i jordbruket  (läst 2969 gånger)

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Hästen i jordbruket
« skrivet: 31 okt-05 kl 12:16 »
Skulle vilja ställa en fråga rätt ut i cyber och undra?: Finns det folk i detta land som använder hästen till uteslutande allt inom jordbruk?

Själv har jag en bruksnordsvensk som jag utbildar att hjälpa mig i dessa göromål....

I@

  • Gäst
Re:Hästen i jordbruket
« Svar #1 skrivet: 31 okt-05 kl 19:56 »
Hej!

Vet inte. Jag skulle gärna vilja lära mig det iaf. Vart kan man göra det någonstans?

MVH Ia  :D

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Hästen i jordbruket
« Svar #2 skrivet: 01 nov-05 kl 12:45 »
Möjligtvis i olika föreningar, men det är nog väldigt sällsynt. Själv har jag jobbat inom jordbruk (modernt) och har en del i bagaget sedan dess..

Tror att man måste klura ut det själv eller få hjälp med någon äldre, som varit med förr då alla dessa finurliga redskap användes...
Sedan krävs en otroligt välkörd och lydig häst med en bra kondition, för det är tungt!
« Senast ändrad: 01 nov-05 kl 12:46 av 456 Rosa »

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Hästen i jordbruket
« Svar #3 skrivet: 04 nov-05 kl 13:45 »
Naturligtvis är det arbetsamt att vara arbetshäst, men man kör efter hästens förmåga, inget annat...
Trodde inte att detta var ett forum för personangrepp/påhopp!

Vill inte ha den här disskutionen på den här nivån...
Nu börjar vi om...

Är bara lite intresserad av olika jordbruksformer, själv kör jag mycket motionsträning med min nordsvensk, då jag inte alltid har jobb på åkern med honom.. För att hålla honom i form, det är mycket roligare för både häst och människa då!

Har ingen erfarenhet av hydrauldrivna redskap etc, men det verkar himla intressant! Helt klart, man kanske då med fördel kör spann?
Hoppas att vi alla hästbönder får upp ögen på folk så att dessa redskap får en större marknad. Men på nått sätt tror jag allt detta är oundvikligt, människan måste börja tänka i andra banor...

Ha en trevlig helg allihopa!!

(Är medlem i skogshästen, suverän förening!)
« Senast ändrad: 04 nov-05 kl 13:50 av 456 Rosa »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser