Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar från en novis  (läst 1246 gånger)

Svampmonster

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Funderingar från en novis
« skrivet: 14 mar-20 kl 16:28 »
Hej!

Jag och min man har precis flyttat till en gård och vill bygga en hönsgård i ladan, det finns smidigt nog ett par gamla boxar som tillsammans blir ett perfekt utrymme. Något som ladan dock inte har är optimalt läge att göra en anslutande hönsgård. Vi funderar därför på att till en början prova att ha dem helt frigående. Självklart stänga om natten och har vi tur att en räv kommer och bara tar en enstaka höna så kan mannen sätta sig med bössan tills det problemet är löst.

Vi tänkte placera ut gott om naturligt skydd för dom i närområdet för rovfåglarnas skull. Det vi funderar över är om det kanske finns raser som är mer lämpliga att ha frigående? Med tuppar som är mer beskyddande? Hönor som är snabbare och har lättare att söka skydd? Ett prio för oss är "snälla" raser då vi göra får dom så tama som möjligt för barnens skull, men viktigt är ju också att de faktiskt överlever

Vi är nybörjare på höns, så alla råd välkomnas, och ställ göra följdfrågor!

Mvh
Aspirerande hönsmamma

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Funderingar från en novis
« Svar #1 skrivet: 14 mar-20 kl 19:26 »
Vi har öppen dörr åt hönsen dygnet runt och de är alltid helt frigående. Det är det enda alternativet tycker jag. Det händer att duvhöken slår en höna höna om året och på sistone har räv eller grävling stulit åt sig två stycken. Det är inte roligt men jag vill att de ska gå fritt och picka i sig vad de kommer över. Eventuellt ska vi tillfälligt hålla dem med instängda en tid nu för ifall räven/grävlingen fått mersmak.

Jag tycker ni ska testa och se.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Funderingar från en novis
« Svar #2 skrivet: 15 mar-20 kl 00:16 »
Hönsen går normalt in på kvällen. Jag tycker ni ska locka in dom varje kväll och stänga in dom. Har rovdjur hittat var de finns återkommer dom. Att sätta sig och vaka räv/rovdjur är dåligt betalt per nedlagd minut jämfört med att locka in hönsen och stänga om dom. Min uppfattning är att rävar är som möss, skjuter du en finns det tio till.

Spelar ingen roll vilken ras du har de är aldrig smartare än en dum räv. Även om de har tillhåll mm så tar räven dom. Det enda som hjälper är stängt utrymme.

Svampmonster

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Funderingar från en novis
« Svar #3 skrivet: 15 mar-20 kl 08:47 »
Tanken är att vi ska stänga om natten, kanske i förlängningen skaffa en automatisk dörr för att inte känna stress över att mörkret faller innan vi hinner ut till dom på det mörka halvåret.

Funderar på huruvida vi ska börja med en adopterad flock eller köpa ett gäng kycklingar. Om vi skaffar kycklingar, är det bäst att då ett tag endast släppa ut dom när man är hemma och har lite uppsyn? Hur lång tid tar det för tuppkycklingar att bli såpass vuxna att dom effektivt skyddar flocken?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Funderingar från en novis
« Svar #4 skrivet: 15 mar-20 kl 12:56 »
Vi har aldrig haft en tupp som skyddar hönsen mot annat än kanske katten. Är ju mer att de varnar om de ser något. Kommer en räv eller hund har ju inte tuppen mycket att sätta emot. Skulle man ha en "vaktig" tupp så är min erfarenhet att den vaktar mot allt/alla och gör utfall även mot dig och eventuella barn.

Köper ni kycklingar så är ni så säkra ni kan bli på att inte få in ohyra, är väl bara att kläcka fram som är bättre. Kläcker ni fram själva kommer de också bli mer tama.

thryll22

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Funderingar från en novis
« Svar #5 skrivet: 16 mar-20 kl 06:35 »
Jag köpte en Borotti kläckare. Mycket bra även om jag får vända äggen själv. Har just nu kläckt fram 16 kycklingar från 17 ägg. Köper man kycklingar eller höns är risken att du får in ohyra med dem. Haft otur med hök o räv, blev av med 5 till höken o lika många till räven som till o med hämtade i dagsljus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser