Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra tips!  (läst 1290 gånger)

Vôllan

  • Inlägg: 1
Bra tips!
« skrivet: 13 nov-08 kl 19:16 »
hej!
Jag ska skaffa getter. Och jag vill veta tex, vad ska jag ha för stängsel, hur stor hage ska jag ha, kraftfoder?, och hur mycket foder går det åt på vintern? jag bor i Bruksvallarna i härjedalen och medeltemperaturen på vintern är ca. -5 - 10 och jag undrar om  getterna kan gå ute på vintern?  MVH William  :P
« Senast ändrad: 13 nov-08 kl 19:23 av Vôllan »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Bra tips!
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 19:28 »
Roligt att Du tänker på dessa underbara men ibland sk besvärliga djur! Börja med att läsa boken Getter av Erik Sjödin ochHusdjur till Husbehov av Håkan Hallander , därefter tar Du kontakt med Föreningen Allmogegeten!!! Lycka till!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bra tips!
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 19:57 »
Om du inte vill ha svensk lant  ;)

Rekommenderar varmt att läsa bakåt bland inläggen. Där har dina föregångare fått svar på många av de frågor du ställer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra tips!
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 22:29 »
Ja, surfa runt här under Getter, så hittar Du en hel del.  Här är mina tips:

"Getter är underbart trevliga djur, som oftast befinner sig någon annan stans än Husse och Matte vill."

Bok, om Du läser utrikiska:
David Mackenzie. Goat Husbandry.  Om Du lånar den eller lyckas få tag på den, så läs för allt i världen förordets första stycke, samt kapitlet om Control of Goats.  Bilderna där är instruktiva och härliga.

Om Du tvekar ifall Du ska ge Dig in på projektet, leta rätt på tråden Getprommis (tror jag den hette) från ... eh... visst var det väl våren 2007?  Minns Gruff?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bra tips!
« Svar #4 skrivet: 14 nov-08 kl 00:50 »
Jag har sökt tråden, i olika varianter. Men jag hittar den inte. Kanske någon annan vet?

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Bra tips!
« Svar #5 skrivet: 14 nov-08 kl 12:44 »
jag hittade den för några veckor sedan. Tror den hette "skogsprommis" el nå't sånt. Ska söka.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Bra tips!
« Svar #6 skrivet: 14 nov-08 kl 12:45 »
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra tips!
« Svar #7 skrivet: 15 nov-08 kl 04:48 »
Skogs-, så var det!  Tänk att det redan är ett och ett halvt år sedan.  Men visst är bilderna härliga!  Jag tror minsann jag ska putta upp den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare
Jon.b, peterm, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser