Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkigt i boxen  (läst 1557 gånger)

Halte

  • Gäst
Bråkigt i boxen
« skrivet: 04 okt-13 kl 21:19 »
Hejsan
Jag stallade getterna igår men har lite funderingar efter detta.
Köpte i sommras en dvärgget med hennes vuxna kastrerade son som komplettering till våra 3 mjölkgetter. . De har gått ihop i hagen utan större problem.
Men nu när de är i boxen så är dvärggeten alldeles förskräckligt bråkig med två av mjölkgetterna.. De får inte en lugn stund utan hon jagar dem tills de i panik försöker ta sig ut på alla tänkbara sätt..

De två mobboffren har fått gå lösa inne i stallet fram tills nyss.. jag harci kväll byggt lite platåer på olika höjder i boxen så att det blir svårare att jaga runt dem.

Men läget känns ju inte optimalt.. Något man kan göra åt det?

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #1 skrivet: 04 okt-13 kl 22:51 »
Getter är så'na.... Det kan lösa sig av sig själv på några dar, men det är inte säkert så var lite försiktig. De kan faktiskt ta död på varandra :/

Platåer är en bra idé, sikthinder tycker jag också funkar om du har möjlighet att ordna det. Alltså någon form av avskärmning så dom inte tvingas se varandra hela tiden (om du sett en get glo så vet du varför :D). Det behöver antagligen inte vara en fast vägg, kanske ett "draperi" av nåt slag räcker...

Håll koll så alla får äta - en dominant get kan ockupera flera meter höhäck (till o med fast hon inte är hungrig längre....)! Sikthinder funkar här också, eller flera utfodringsställen.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #2 skrivet: 05 okt-13 kl 00:49 »
Kan du dela av så de får vars en box?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #3 skrivet: 05 okt-13 kl 17:07 »
Och jag fick mina fördomar bekräftade mot dvärggetter - de är ofta lite mera burdusa än andra getter.  Jag skulle inte vilja ha dem tillsammans, när nykomlingen bär sig åt så.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #4 skrivet: 05 okt-13 kl 19:06 »
Det är själva f--n vad svårt det är att hålla getter instängda i en box.. Nu är jag nere på 15 cm springor  på fodebordet.. Antar att det är pga att gammelgeten bråkar med dem.

Tycker iof att det var lite bättre idag.. låter det gå några dagar till får vi se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #5 skrivet: 05 okt-13 kl 19:44 »
Hur är det med foderserveringen?  Om du kan ställa en foderhäck eller krubba mitt i boxen, så kan de svagare djuren gå bakom den och gömma sig.  Ja, du vet, samma princip som "ett gott bete är bästa stängslet", fast inomhus.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Gäst
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #6 skrivet: 05 okt-13 kl 19:51 »
Det är en stor box, säkert 6 meter foderbord. Ska ta oc ställa en skiva eller ngt vid mitten av foderbordet så de inte ser varandra äta.. hon accepterar sonen plus bocken, det är de två andra getterna hon är på hela tiden

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #7 skrivet: 06 okt-13 kl 00:05 »
Bra idé att dela av foderbordet med ett siktskydd av något slag. Tycker 15 cm breda springor låter alldeles för brett för getter. Själv har jag höhäckar med ca 4 cm mellan spjälorna. Passar både getter och bockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #8 skrivet: 06 okt-13 kl 12:10 »
Allra helst om du kunde ställa något med mat i som en "ö" i mitten.  Återvändsgränder kan fungera som "fällor". :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bråkigt i boxen
« Svar #9 skrivet: 06 okt-13 kl 15:06 »
Getter är så'na.... Det kan lösa sig av sig själv på några dar, men det är inte säkert så var lite försiktig. De kan faktiskt ta död på varandra :/

Ja, det ska tas på allvar. Jag hade några rejält otäcka stångskador på getter som i ett par fall ledde till avlivning. Svårt söndertrasade juver, en som stångades till kastning, en som stångades halvt ihjäl i ett hörn är ett par ex. Det kan gå ganska fort så pass på de tecken du fått. Alla måste komma åt att äta och dricka. Sikthinder och en fylld höhäck i mitten av boxen, som Trollmor skriver, tyckte jag funkade bäst. I annat fall får du sätta bråkstaken och hennes kastratgrabb i en annan box (ev. frysboxen). Oro i flocken gör ingen glad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Jens Lanestrand, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser