Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på bil uppskattas.  (läst 7575 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Förslag på bil uppskattas.
« skrivet: 19 dec-19 kl 07:12 »
Jag tycker det är en djungel med alla dessa bilar och att dom nästan är olika år för år. Det är helt enkelt för mycket för mig att läsa in mig på.

Skulle väl säga att det jag uppskattar är driftsäkerhet. Min nuvarande bil köpte jag då den gått knappt 20 000 mil. Bortsett från service har jag inte lagt 20 000 kr i reparationer under dom 10 år och 17 000 mil jag kört den.
Har väl haft 2 klagomål. Låg markfrigång och dåligt bagage. Har använt baksätet som bagage.

Har tittat på Toyota Rav4. Är inte förtjust i svängdörr till bagaget. Drar ju båttrailer på sommaren. Det blir lite jobbigt med urlastning av bilen.
Har tittat på Subaru. Men blir förvirrad av alla modeller Forrester, outback etc. På bild ser dom ju lika ut.
Har tittat på Suzuki. Svårt att finna inom lämpligt pris och miltal.
Har tittat på Hyundai santa fe. Läser dock bara negativt om dom.

Fyrhjulddrift är inte viktigt. Markfrigång är mycket viktigare.
Med bagage så tänker jag bagage och baksäte. Att man ska kunna fälla ner baksättet. I drömmen ska det bli plant som på Nissan xtrail. Men Nissan är ett dåligt märke då dom är så dyr i reparation.
Möjlighet till takräcke är ju också ett måste. Utan dragkrok och takräcke så är det bara en halvbil enligt mig. Till och från jobb bil. Inget jag har nytta av annars.
Är inte intresserad av flak. Kupevärmaren ska torka lastutrymmet.

Känner mig allmänt förvirrad och det känns lite som att stoppa ner handen i hatten och ta det som kommer upp.

Budget. 30-50 000 kr.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #1 skrivet: 19 dec-19 kl 09:16 »
Markfrigång och fyrhjulsdrift går ofta hand i hand (undantag finns såklart, oftast då 4x4 och normal höjd). Forester och outback är väldigt lika och på senare modeller skiljer det mest bara en cm i Markfrigång, att du kan ha högre hatt i forestern och att forester har något grundare bagage. För de pengarna du vill lägga känns det som att exemplaret är viktigare än generell modell.
Mina förslag, Outback, forester, grand vitara, octavia 4x4, Honda crx.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #2 skrivet: 19 dec-19 kl 09:41 »
Vill du absolut ha en personbil eller går det bra med en skåpbil (t ex Citroën Berlingo)?
Vilket bränsle är aktuellt?
När det gäller driftskostnader: kör du så pass mycket att bränslekostnaderna är mer avgörande än skatten för totalekonomin, eller blir det tvärt om?

Köper man en bil i prisklassen 30000-50000 kr ska man räkna med att göra det mesta av service och reparationer själv, och därmed blir märkesverkstädernas taxor helt ointressanta. Det viktiga då är tillgången på piratreservdelar av god kvalitet och hur lätt det är att komma över bra verkstadshandböcker, kloner av tillverkarens OBD-verktyg mm. Det duger inte i längden att lita till Biltema och Haynesböcker.

Hur stora krav har du på tillåten släpvagnsvikt mm? Måste det laboreras med bilens tjänstevikt mm för att få båttrailern att passa in inom gränserna för B-behörighet på körkortet?

Ett problem med japanska fyrhjulsdrivna bilar är att tillgången på delar till dem på skrotarna är dålig, eftersom skrotfärdiga sådana bilar ofta exporteras till afrikanska länder istället för att skrotas i Sverige.

Min enda dåliga erfarenhet av Hyundai (som för övrigt är gemensam med Renault) är att chassidelar brukar rosta ihop mycket värre än på andra bilmärken. Man brukar få värma med gassvets, svära och som regel värma sönder några känsliga saker i närheten varje gång något ska göras. En sådan bil borde man egentligen köpa fabriksny (alternativt en begagnad som aldrig har utsatts för vägsalt, och det första man gör borde vara att plocka isär hjulupphängningar, bromsar mm och sätta ihop igen med väl infettade skruvgängor överallt.

Beträffande Subaru så kan nämnas att Legacy och Outback är praktiskt taget identiska, enda skillnaden är att Outback är något höjd (längre fjädrar).

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #3 skrivet: 19 dec-19 kl 11:53 »
Har en Toyota RAV4 2006 som gått 32000 mil. Har haft den i åtta år. Förutom slitage-delar så har vi fått byta generator en gång och så fick vi byta påfyllningsröret till bensintanken - det var väldigt sönderrostat. På det viset är det den bästa bil jag har ägt.
Nackdel: Ja, svängdörren är opraktisk när man har släp. Bagage-delen är ganska liten. Och den drar mer bensin än vad som står i papprena - men så är det kanske med alla bilar. Vår är automat visserligen och drar 1l/mil.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #4 skrivet: 19 dec-19 kl 12:08 »
 Av dem bilar du själv har nämnt röstar jag på Forester, en bil i sin egen klass. Hursomhelst vad du än köper köp inte ständigt fyrhjulsdrift utan satsa hellre på 2 hjul+4hjul+låg växel.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #5 skrivet: 19 dec-19 kl 18:48 »
Har gamla/äldre forester inte permanent fyrhjulsdrift? När började Subaru med det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #6 skrivet: 19 dec-19 kl 19:06 »
Äldre Subaru (80-tal) brukade väl ha en grovt tillyxad fyrhjulsdrift med ständig drift på ena hjulparet och en mekanisk klokoppling för att koppla in det andra. I slutet av 80-talet kom det till någon mer avancerad lösning på lite mer välutrustade exemplar medan den gamla fanns kvar på snikutföranden av samma modeller.

Man kan inte dra alla bilar med ständig fyrhjulsdrift över en kam, utan det finns många olika tekniska lösningar som har helt olika uppsättningar av för- och nackdelar. Viskokoppling, mellandifferential, torsendifferential, Haldex osv osv. Man måste läsa på en del för att kunna bedöma dem seriöst.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #7 skrivet: 19 dec-19 kl 19:40 »
Har ju suttit och tittat på blocket på bilar den senaste månaden. Ända sen jag insåg att växellådan började ge upp. Tills den dagen jag står där på nån skogsbilväg och bilen inte rullar längre så bör jag ha en i reserv.
Nåt jag lagt märke till. Bilar som gått 30 000 mil plus. Subaru är överrepresenterade. Är det för att alla andra märken gett upp?

För mig är det dock bensin. Nog för att nåt har säkert hänt med disel motorerna sen merca tidigt 80 tal. Det var min förra bil. Var det 5-10 minus så fick jag gå och varmköra den flera gånger under ett fiskepass. Spyless och känner mig helt allergisk. Sen när man gasade så tog det ett bra tag innan nåt hände. Nä tacka vet jag bensin och fräsht batteri.

För mig så är det dock märkesverkstaden som gäller. Även om det är dyrare. Tycker garantin överväger priset i det fallet.
Vet en som bytte kamkedja svart. Nåt blev fel. Han fick vänta 4 månader innan han fick tillbaka bilen. Han tjänade kanske 6 tusen. Inte värt det för att tjäna några kronor.
Köper jag en bil så ska service boken vara ifylld. Skulle aldrig köpa en bil som nån bytt olja på hemma. Inte ens för halva priset.

Min båt och trailer väger max 250 kg tillsammans så det behöver jag inte bry mig om. Nån el bil var godkänt till dom siffrorna har jag för mig.

Angående bränslekostnader. Det lilla jag kör privat är det inget jag tänker på. Hittar jag ett jobb så blir det en ny elbil som pendlar bil. ORA R1 eller kanske dacias kommande. Bägge under 100 000 kr.

Hade Kias elsuv förra året haft dragkrok för 3-400 kg så hade jag åkt runt i en sån nu.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #8 skrivet: 19 dec-19 kl 21:11 »
Det fuskas mycket med serviceböcker. I synnerhet hos bilhandlare. Det brukar vara mycket fler stämplar i dem när bilhandlaren säljer bilen, än det var när den byttes in. Och, för den delen, så fuskas det mycket med service hos märkesverkstäder också, och kanske ännu värre hos dem än hos småverkstäder. Det enda man kan lita på om man ska köpa en begagnad bil, är ens egen bedömning av bilens skick i olika avseenden. När man har haft bilen några år kan man kanske uppmärksamma tecken på tidigare fusk.
Ett tecken på att det tidigare har slarvats med oljebyten, är att när man har kört några år och bytt olja någotsånär ofta, så håller sig oljan renare mellan oljebyten än den gjorde när man nyss hade köpt bilen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #9 skrivet: 19 dec-19 kl 21:32 »
Subaru forester är en ganska vettig bil tänker jag.
Men du kanske behöver komma upp mer och då kan jag tipsa om UAZ buhanka.
Det finns ett par importörer av denna och den går att få som gasbil.
Dock är det inte många begagnade på marknaden. Men det finns en firma Umeå som kan hjälpa till att ta hem beggade.

Annars så är vilken som helst av de fyrhjulsdrivna bilarna vettig.
Åk runt och kolla och provsitt då det är sådant som du ser som en viktig del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #10 skrivet: 19 dec-19 kl 22:07 »
Om markfrigången är det allra viktigaste en bra begagnat Cherokee Jeep kan också duga dock är det automat låda på dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #11 skrivet: 20 dec-19 kl 07:32 »
Om markfrigången är det allra viktigaste en bra begagnat Cherokee Jeep kan också duga dock är det automat låda på dem.

Nja. Jeep Cherokee (XJ) har ofta manuell låda. Men de börjar vara sällsynta idag.  Grand Cherokee (ZJ eller ZG) har som standard automatlåda ihop med bensinmotorer, manuell låda ihop med diesel. Nyare Grand Cherokee (t ex WJ) har praktiskt taget alltid automatlåda.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #12 skrivet: 20 dec-19 kl 08:01 »
Det fuskas mycket med serviceböcker. I synnerhet hos bilhandlare. Det brukar vara mycket fler stämplar i dem när bilhandlaren säljer bilen, än det var när den byttes in. Och, för den delen, så fuskas det mycket med service hos märkesverkstäder också, och kanske ännu värre hos dem än hos småverkstäder. Det enda man kan lita på om man ska köpa en begagnad bil, är ens egen bedömning av bilens skick i olika avseenden. När man har haft bilen några år kan man kanske uppmärksamma tecken på tidigare fusk.
Ett tecken på att det tidigare har slarvats med oljebyten, är att när man har kört några år och bytt olja någotsånär ofta, så håller sig oljan renare mellan oljebyten än den gjorde när man nyss hade köpt bilen.

Det fuskas med allt. Kan nån tjäna pengar på nåt så kommer det fuskas.
Men ska man gå runt och tänka så hela tiden. Hur roligt blir livet då?

En bil är det som kostar mest med pengar genom livet och då när det gäller dom nyare bilarna så litar jag mer på märkesverkstäder.
Mercan jag hade från 80 talet. Den förstod dom sig inte på. Tror jag lämnade in den på 5 olika verkstäder för att ställa in tändningen. Alla gick bet. Då åkte jag till en bilmekaniker ute i skogen. Tog kanske 5-10 minuter så var det klart. Men skulle jag åkt till han då toyotan inte gick genom besiktningen pga avgasvärden. Där hade han gått bet istället. Märkesverkstaden tog det på service garanti.

Jag vill tro att dom gör det dom ska göra. Mycket för att där får jag stå och titta på. Tror inte det är alla bilverkstäder av större mått som tillåter det. Är nog mer lämna in bilen, ta låne bilen ut på en sväng eller sätt dig ner och drick kaffe.

Lutar nog mest åt forester enligt råden.

Jag skrev dock att markfrigången var viktigare än fyrhjulsdrift.
Det allra viktigaste kan jag nog inte sätta fingret på. Men kanske att lätt lasta in min fiskepulka där bak i bagaget och kunna torka utrymmet med kupevärmaren. För det är tråkigt med min bil då jag får lasta ur pulkan. Trycka in den på snedden i baksättet, men inte för långt så jag inte kan lasta den igen. Sen vålda in den till andra sidan för att få plats med nåt bredvid. Och ut är det samma procedur. Har ju dock en fördel då det är kallt. Bilen hinner nästan bli varm innan jag lastat klart.

Har dock aldrig kört en automat så mycket. En A till B transport. Rakt fram hela vägen. Och sen flytta en bil 4 km. Tyckte det var krångligt att backa. Men man lär sig väl.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #13 skrivet: 20 dec-19 kl 08:06 »
Det är lättare att köra med Automat än manuell. Subarus har pga sin höga dragvikt också ofta använts till att just dra tungt så de har ofta fått slita. Manuella k an därför ha slitna kopplingar men det är lätt att kontrollera och åtgärda. Svårare med en Automat, skulle du behöva bogseras är det inte heller så lätt med en Automat men äldre Subarus kanske har friläge? Skulle du dra ur batteriet så brukar det gå knuffa igång en manuell bil men svårt med Automat. Lägg bevakning på Blocket på de bilar som är intressanta och provkör och invänta rätt exemplar när du bestämt dig,

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #14 skrivet: 20 dec-19 kl 11:37 »
Bogsera en bil med automatlåda är inget problem om man bara följer anvisningarna i bilens instruktionsbok beträffande tillåten hastighet, max sträcka osv. Ska man bogsera en bil mer än någon enstaka mil brukar det ändå vara att föredra att hyra eller låna en biltrailer.

En del bilar med automatlåda går att bogsera/rulla igång, det är sådana där automatlådan har en extra hydraulpump som drivs av utgående axel. T ex de flesta Mercedes, Chrysler fram till 1962, många Scania-automatlådor för tunga fordon från 70-80-talet m fl.

Har man en bil med automat som inte går att rulla igång och inte heller är försedd med startvev, så bör man i eget intresse se till att ständigt hålla batteri, laddningskretsar, startmotor mm i förstklassigt skick. Det kan vara lämpligt att t ex kontrollmäta laddspänning och diverse spänningsfall årligen, och plocka isär startmotorn för förebyggande översyn kanske vart tredje eller femte år.

Även automatlådor kan fara illa av att ha använts för att dra tungt, då framför allt pga för hög oljetemperatur eller att bilen har körts under förhållanden där den ständigt växlar fram och tillbaks mellan två växlar, ständigt går i och ur med lockup eller liknande. Ska man dra tungt med en personbil med automatlåda så lönar det sig att ordna en oljetempmätare för växellådan (eller se till att man kan läsa av växellådsoljans temp via OBD-uttaget, om bilen är tillräckligt modern för det). Och, om oljetempen ofta och länge ligger i högsta laget, fundera på att montera en extra oljekylare för växellådan.
Om växellådan har funktioner för att t ex blockera högsta växeln eller stänga av lockup, bör man ha klart för sig hur de fungerar och när de ska användas.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #15 skrivet: 20 dec-19 kl 16:36 »
För mej är det viktigt att mina barn och barnbarn kan leva bra liv. Så jag kör på etanol, E85, nu och ska jag byta så blir det nog det igen.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #16 skrivet: 20 dec-19 kl 22:26 »
Går det att köpa en ny flexifuel/e85 bil längre? Har för mig att ingen tillverkar dom längre. Sedan är väl tyvärr framställningen inte så bra/miljövänlig som den skulle kunna vara.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #17 skrivet: 21 dec-19 kl 00:24 »
Köper jag en bil så ska service boken vara ifylld. Skulle aldrig köpa en bil som nån bytt olja på hemma. Inte ens för halva priset.
Så enkelt är det inte. Numera är det många bilar som har så kallad "long life service", det vill säga att oljan bara byts efter 3000 mil eller ännu längre. Det kanske kan fungera om de milen körs med enbart långa turer så bilen får bli ordentligt varm. Men många kör ju mest kortare turer och då är det alldeles för långt mellan oljebytena. Det är alltså bättre att köpa en bil där ägaren själv byter olja efter 1000-1500 mil än en där märkesverkstaden byter efter 3000 mil. Många av dagens bilar har problem med brustna kamkedjor och utslitna kolvringar och det beror åtminstone delvis på för långa intervaller mellan oljebytena.
För mig är det dock bensin. Nog för att nåt har säkert hänt med disel motorerna sen merca tidigt 80 tal. Det var min förra bil. Var det 5-10 minus så fick jag gå och varmköra den flera gånger under ett fiskepass. Spyless och känner mig helt allergisk. Sen när man gasade så tog det ett bra tag innan nåt hände. Nä tacka vet jag bensin och fräsht batteri.
Dagens dieselmotorer är något helt annat och jag skulle aldrig välja bensin på en nyare bil. Går som ett skott och är bränslesnåla. Men du kör för lite för att ha en dieselbil så det är ändå inte aktuellt.

Angående automat så skulle jag inte vilja ha det om jag bodde i norra Sverige. Enda fördelen är att man slipper trampa på kopplingen när man ligger i bilkö, och köer är det inte många där uppe. Däremot tycker jag det är värdelöst med automat om man kört fast i snö, då vill man kunna växla fort mellan ettan och backen och släppa kopplingen lagom mycket för att kunna vicka sig lös. Det går inte med en automat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #18 skrivet: 21 dec-19 kl 02:02 »
Ett annorlunda köptips:

Har du någon i släkt- eller vänkretsen som skall eller brukar byta bil, och den befintliga uppfyller dina kriterier?

Köper du från någon du känner så vet du hur de har kört bilen och om de har servat den.

Någon du känner vill nog inte sälja dig en dålig bil. Eller rättare sagt de kanske inte vågar?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #19 skrivet: 21 dec-19 kl 09:09 »
Går det att köpa en ny flexifuel/e85 bil längre? Har för mig att ingen tillverkar dom längre. Sedan är väl tyvärr framställningen inte så bra/miljövänlig som den skulle kunna vara.

Ja, bl a Ford har flera FFV-modeller på programmet, i Sverige säljs för närvarande Kuga och S-MAX lär också vara på gång. Se https://www.miljofordon.se/bilar/soek-bil/?type=0&fuel=Etanol&def=21&status=Aktuell&maxprice=&minwtw=&maxwtw=&minseats=3&mintailpipe=&maxtailpipe=&maxenergy=&towhitch=false&safety=false&pages=1&adv=False&sort=&order=&tab=
Utomlands, bl a i Frankrike, är utbudet större.
Några svenska Fordhandlare utför konvertering av fabriksnya bensinare på egna verkstäder, så det går att köpa även andra modeller i FFV-utförande, där då återförsäljaren står för all garanti och produktansvar.

De mindre lyckade bränsleetanolfabrikerna ur miljösynpunkt är praktiskt taget historia idag, och de allra värsta har överhuvudtaget aldrig levererat etanol till Europa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #20 skrivet: 21 dec-19 kl 11:39 »
Har ju suttit och tittat på blocket på bilar den senaste månaden. Ända sen jag insåg att växellådan började ge upp. Tills den dagen jag står där på nån skogsbilväg och bilen inte rullar längre så bör jag ha en i reserv.
Nåt jag lagt märke till. Bilar som gått 30 000 mil plus. Subaru är överrepresenterade. Är det för att alla andra märken gett upp?

För mig är det dock bensin. Nog för att nåt har säkert hänt med disel motorerna sen merca tidigt 80 tal. Det var min förra bil. Var det 5-10 minus så fick jag gå och varmköra den flera gånger under ett fiskepass. Spyless och känner mig helt allergisk. Sen när man gasade så tog det ett bra tag innan nåt hände. Nä tacka vet jag bensin och fräsht batteri.

För mig så är det dock märkesverkstaden som gäller. Även om det är dyrare. Tycker garantin överväger priset i det fallet.
Vet en som bytte kamkedja svart. Nåt blev fel. Han fick vänta 4 månader innan han fick tillbaka bilen. Han tjänade kanske 6 tusen. Inte värt det för att tjäna några kronor.
Köper jag en bil så ska service boken vara ifylld. Skulle aldrig köpa en bil som nån bytt olja på hemma. Inte ens för halva priset.

Min båt och trailer väger max 250 kg tillsammans så det behöver jag inte bry mig om. Nån el bil var godkänt till dom siffrorna har jag för mig.

Angående bränslekostnader. Det lilla jag kör privat är det inget jag tänker på. Hittar jag ett jobb så blir det en ny elbil som pendlar bil. ORA R1 eller kanske dacias kommande. Bägge under 100 000 kr.

Hade Kias elsuv förra året haft dragkrok för 3-400 kg så hade jag åkt runt i en sån nu.


Gamla mercadieslar ver verkligen inga raketer.
Men dagens är faktiskt väldigt vettiga.
Subarun jag har går som en jävla raket om man får utrycka sig så.
Tom min 88 tom rockydiesel anser jag som pigg trots att den behöver lite tid på sig att få upp stånkan rejält.
När det häller kallstarta så har förbränningsrummen utvecklats och även glödstiften vilket gör det betydligt enklare att få igång karetan i kallväder.
Det finns även flera som man utrustar med vattenburna ebersprächer vilket gör att du slipper ifrån skälva kallstarten.
Bara att trycka igång 1 med mobilen eller fjärren en timme innan du vill åka hem.
Eller ställa på en given temperatur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #21 skrivet: 22 dec-19 kl 13:24 »
Angående automat så skulle jag inte vilja ha det om jag bodde i norra Sverige. Enda fördelen är att man slipper trampa på kopplingen när man ligger i bilkö, och köer är det inte många där uppe. Däremot tycker jag det är värdelöst med automat om man kört fast i snö, då vill man kunna växla fort mellan ettan och backen och släppa kopplingen lagom mycket för att kunna vicka sig lös. Det går inte med en automat.

Jag bor ju i vad jag anser som mellan Sverige. Snö börjar bli sällsynt här numera.
Det som jag däremot har problem med min nuvarande bil är plogkanter. Särskilt om jag är vid en sjö och vill parkera den ur vägen för andra. Backa in på en avstickare eller köra in på en oplogad mötesplats.

3000 mil! Vid oljebyte! Det måste vara dom allra nyaste väl?
Jag är uppväxt med talesättet att en gång om året ska man byta olja och filter.
3000 mil är nästan 3 år för mig.
Men det jag tänker mer på då det gäller folk som byter olja hemma. Många öppnar bara pluggen och låter det rinna ut på gräsmattan. Något som jag anser det nästan bör vara dödsstraff på. Görs det på en verkstad vid en service så är det ju nån form av kontroll. iaf vill jag tro det.


Men hur pass fel är detta.
Om jag utgår på en livslängd på runt 30-40 000 mil för genomsnittsbilen.
Säg 2 bilar. Bägge från samma årtal, men i intervallen 2000 - 2005. Den ena har gått 14 000 mil och den andra 25 000 mil.
Med grisen i säcken principen. Vilken är bästa valet? Den som gått mindre och har troligtvis mindre slitage eller den som gått längre, men kanske då mer långkörning?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #22 skrivet: 22 dec-19 kl 13:31 »
 Det är svårt att välja. på den som gått längre kanske det är bytt drivknutar och stötdämpare, kanske fixat bromsar mm.

Jag köpte en gammal VW jetta där var det nyss bytt kamrem och det ser ut att vara nyligt bytt stötdämpare fram.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #23 skrivet: 22 dec-19 kl 13:32 »
Men det jag tänker mer på då det gäller folk som byter olja hemma. Många öppnar bara pluggen och låter det rinna ut på gräsmattan. Något som jag anser det nästan bör vara dödsstraff på. Görs det på en verkstad vid en service så är det ju nån form av kontroll. iaf vill jag tro det.
Finns det någon som gör så? Jag skulle aldrig göra det. Men även om det gjordes är det inte så stor naturkatastrof som man kan tro, oljan förtärs relativt snabbt av bakterier. Och numera är det ju inte mycket bly och andra tungmetaller i lager eller bränsle som kan hamna i oljan heller.
Men hur pass fel är detta.
Om jag utgår på en livslängd på runt 30-40 000 mil för genomsnittsbilen.
Säg 2 bilar. Bägge från samma årtal, men i intervallen 2000 - 2005. Den ena har gått 14 000 mil och den andra 25 000 mil.
Med grisen i säcken principen. Vilken är bästa valet? Den som gått mindre och har troligtvis mindre slitage eller den som gått längre, men kanske då mer långkörning?
Ja, det kan man fråga sig. Jag tror varken det ena eller andra svaret är självklart.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #24 skrivet: 22 dec-19 kl 13:38 »
Det är svårt att välja. på den som gått längre kanske det är bytt drivknutar och stötdämpare, kanske fixat bromsar mm.

Jag köpte en gammal VW jetta där var det nyss bytt kamrem och det ser ut att vara nyligt bytt stötdämpare fram.
Om stötdämpare är bytt spelar inte så stor roll, de är vanligtvis enkla att byta själv och kostar inte väldigt mycket pengar. Drivknutar är lite tråkigare att byta men kör man bakhjulsdrivet så blir de i princip inte utslitna eftersom de inte behöver röra sig så mycket som på framhjulsdrivna. Bromsar måste man ju ändå kolla över varje år och på bilar som är några år gamla kan man ju hamna var som helst i grejernas utbytescykler.

Värst tycker jag det är med rost, och den bryr sig inte jättemycket om hur mycket bilen gått. En resa på två kilometer till konsum spolar underredet lika fullt med vägsalt som en långresa på 25 mil.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #25 skrivet: 22 dec-19 kl 18:21 »
Det är svårt att välja. på den som gått längre kanske det är bytt drivknutar och stötdämpare, kanske fixat bromsar mm.

Jag köpte en gammal VW jetta där var det nyss bytt kamrem och det ser ut att vara nyligt bytt stötdämpare fram.

Skulle föredra långmilare av sk 'bättre' bilmärken och bra underhållna. De senaste åren haft en 850 som vid köpet gått 38 ´mil. Väl servad, dessutom hade den fått underhåll, ny koppling. Dessutom måste fjädringen ha blivit uppdaterad, den var helt ok. Obetydligt rostanlupen. Acceptabel bränsleförbrukning.

Köpte senare en Koreansk småbil från sekelskiftet, 9800 mil en ägare. Bilen bokstavligen kollapsade efter några hundra mil, först drivaxel sedan bränslepump (insprutning).
« Senast ändrad: 22 dec-19 kl 18:40 av Carolus »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #26 skrivet: 22 dec-19 kl 18:48 »
Finns det någon som gör så? Jag skulle aldrig göra det. Men även om det gjordes är det inte så stor naturkatastrof som man kan tro, oljan förtärs relativt snabbt av bakterier. Och numera är det ju inte mycket bly och andra tungmetaller i lager eller bränsle som kan hamna i oljan heller. Ja, det kan man fråga sig. Jag tror varken det ena eller andra svaret är självklart.

Mer vanligt än du tror. Men mer vanligare förr.
En service på min bil brukade kosta 1400 kr om dom inte hittar nåt fel, som när handbroms skivorna inte fanns kvar, allt hade blivit mjöl.
Men då oljan kostar 300-400 kr litern så är servicen billig i mina ögon. Går ju några liter i motorn. Nog för att dom får den billigare.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #27 skrivet: 23 dec-19 kl 15:43 »
Allvarligt talat! Vi håller på med ett överutnyttjande av jordens resurser och har en klimatkatastrof runt knuten. Kan vi inte diskutera miljöbilar på det här forumet!
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #28 skrivet: 23 dec-19 kl 16:26 »
Allvarligt talat! Vi håller på med ett överutnyttjande av jordens resurser och har en klimatkatastrof runt knuten. Kan vi inte diskutera miljöbilar på det här forumet!

Nej..   praktiskt kunskap om självhushållning  ;)
Ditt förslag kan dessutom tolkas som ett inlägg i en politisk debatt.

Se forumets regelverk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #29 skrivet: 23 dec-19 kl 17:17 »
Allvarligt talat! Vi håller på med ett överutnyttjande av jordens resurser och har en klimatkatastrof runt knuten. Kan vi inte diskutera miljöbilar på det här forumet!

Har man råd med en sån så vore det annat. Men då en acceptabel El-Suv kostar nästan en miljon så är det inget en vanlig knegare kan realistiskt drömma om.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #30 skrivet: 23 dec-19 kl 20:15 »
En etanolbil är billigare än en bensinbil. Eller en dieselbil anpassad för HVO-diesel. Eller en gasbil för biogas. Det finns det är inte dyrare än andra bilar.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #31 skrivet: 23 dec-19 kl 22:48 »
En etanolbil är billigare än en bensinbil. Eller en dieselbil anpassad för HVO-diesel. Eller en gasbil för biogas. Det finns det är inte dyrare än andra bilar.

Biogasbilar brukar bli praktiskt taget gratis när de närmar sig 10-års-strecket och därmed bästföredatum på gastanken, som måste bytas av märkesverkstad för att bilen ska kunna bli godkänd vid besiktning.  Men det är dyrt att hålla en gammal biogasbil vid liv, det är bara att konstatera att de får en kort livslängd men däremot kan de stå till tjänst som donator av delar för den som vill renovera upp en utsliten bensin- eller etanolbil av motsvarande modell.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #32 skrivet: 24 dec-19 kl 06:17 »
En etanolbil är billigare än en bensinbil. Eller en dieselbil anpassad för HVO-diesel. Eller en gasbil för biogas. Det finns det är inte dyrare än andra bilar.

Fanns 5 bilar i utbudet i hela landet i min prisklass enligt blocket. Av dom var det en som såg ut att ha en markfrigång. Så valmöjligheterna är inte direkt stor.
Men visst skulle det göra valet lätt.
Känns nog som att dom rika får göra några fler byten så priserna ramlar ner.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #33 skrivet: 24 dec-19 kl 09:41 »
Blocket är oanvändbart som marknadsplats för bilar nuförtiden. Kolla hellre på t ex lokala köpochsäljgrupper på FB, småannonser i lokaltidningar, hör dig för i bekantskapskretsen osv.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #34 skrivet: 24 dec-19 kl 14:25 »
En hvo-anpassad dieselbil kanske.
kretslopp

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #35 skrivet: 24 dec-19 kl 14:33 »
Blocket är oanvändbart som marknadsplats för bilar nuförtiden. Kolla hellre på t ex lokala köpochsäljgrupper på FB, småannonser i lokaltidningar, hör dig för i bekantskapskretsen osv.

Jag har dock inte tillgång till nån av dom 3.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #36 skrivet: 25 dec-19 kl 19:04 »
Jag har dock inte tillgång till nån av dom 3.

Kanske Torbjörn med småannonser avser annonser i lokaltidningen?

Dessa finns samlade på en sajt som heter lokus.se

Just nu är har de mer än 10 000 vagnar till salu.  Det går att söka länsvis.

Det behövs ingen inloggning eller annan kostnad för att söka där.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #37 skrivet: 25 dec-19 kl 20:19 »
Vår Opel Zafira (gas) från 2005 går hur bra som helst...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #38 skrivet: 25 dec-19 kl 23:14 »
Jag har dock inte tillgång till nån av dom 3.

Om man inte själv är FB-användare, så får man ta hjälp av någon granne eller motsvarande som bulvan. Jag gör så.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #39 skrivet: 02 jan-20 kl 09:19 »
Mattias kolla på den här Cherokee 97 https://www.blocket.se/annons/stockholm/jeep_grand_cherokee_97/87759005 Den dök upp på min gamla bevakningen då kom jag ihåg att du letar en. En grej med blocket är att bilmarknaden där har ändrats mycket numer pga buying and selling folket så försiktighet men samtidigt snabba puckar som gäller där bland annat. 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #40 skrivet: 02 jan-20 kl 15:19 »
I dag finns det en honda suv för 39000 för gas eller bensin på blocket i Eslöv.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #41 skrivet: 02 jan-20 kl 19:30 »
Och hur långt har den kvar till gastankens bästföredatum? Notera mitt inlägg från den 23 december.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #42 skrivet: 03 jan-20 kl 15:20 »
På blocket i dag; Växjö,Elbil Renult Kangro Express, 2013, 2500 mil, 74900:-
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #43 skrivet: 03 jan-20 kl 23:14 »
På blocket i dag; Växjö,Elbil Renult Kangro Express, 2013, 2500 mil, 74900:-
Vad har en sådan för räckvidd? Dels ny och dels med 7 år gamla batterier, och under en kall norrlandsvinter?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #44 skrivet: 03 jan-20 kl 23:41 »
Vad har en sådan för räckvidd? Dels ny och dels med 7 år gamla batterier, och under en kall norrlandsvinter?

Hälsingland är knappt södra Norrland ens.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #45 skrivet: 15 jan-20 kl 09:41 »
I mitt billetande så finner jag ett annat problem.

Takräcke! Alltså inte lastbåge som jag antar mest är för takboxar.
Ett hederligt takräcke som man kan lasta 200 kg på.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #46 skrivet: 15 jan-20 kl 09:57 »
Får man lasta så mycket på takräcke? vår bil en, Ford focus, får bara lasta 75kg på taket. Finns det någon bil som kan lasta mer?
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #47 skrivet: 15 jan-20 kl 10:55 »
I mitt billetande så finner jag ett annat problem.

Takräcke! Alltså inte lastbåge som jag antar mest är för takboxar.
Ett hederligt takräcke som man kan lasta 200 kg på.
Men asså...va  ??? Man kan väl fästa takräcket på lastbågarna? Eller söker du en bil med fastmonterat takräcke, och inte ett löst?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #48 skrivet: 15 jan-20 kl 12:03 »
Får man lasta så mycket på takräcke? vår bil en, Ford focus, får bara lasta 75kg på taket. Finns det någon bil som kan lasta mer?

Det finns personbilar som får ta mer taklast i andra länder, där myndigheterna inte bryr sig om vältningsrisken vid för hög tyngdpunkt. Men i Sverige (eller för moderna helfordonsgodkända bilar, överhuvudtaget inom EU) är det mycket sällsynt att en personbil får ta mer än 75 kg på taket.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #49 skrivet: 15 jan-20 kl 14:30 »
Takräcket till min toyota avensis är god för 200 kg. Har lastat betydligt mer än så vid tillfällen. Kört virke etc
En normal takräckesbåt väger runt 50 kg. Åror och nåt mer så bräcker man 75-100 kg lätt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #50 skrivet: 15 jan-20 kl 14:51 »
kan bli dyrt på mer än ett sätt om man överlastar. Bättre då att det finns krok på bilen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #51 skrivet: 16 jan-20 kl 14:03 »
Bara styret med att lyfta upp 200kg på taket är ju lite avskräckande. Men hur som helst har ju nyare bilar inga dropplister längre så äldre takstativ passar ändå inte. Vill man ha något på taket efter man bytt bil så är det nyinvestering som gäller.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #52 skrivet: 16 jan-20 kl 18:06 »
Bara styret med att lyfta upp 200kg på taket är ju lite avskräckande. Men hur som helst har ju nyare bilar inga dropplister längre så äldre takstativ passar ändå inte. Vill man ha något på taket efter man bytt bil så är det nyinvestering som gäller.
Då tar man hjullastaren till hjälp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #53 skrivet: 16 jan-20 kl 20:44 »
Och så vill det till att det finns en hjullastare där man ska lossa också.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #54 skrivet: 17 jan-20 kl 21:26 »
Takräcket till min toyota avensis är god för 200 kg. Har lastat betydligt mer än så vid tillfällen. Kört virke etc
En normal takräckesbåt väger runt 50 kg. Åror och nåt mer så bräcker man 75-100 kg lätt.
Även om takräcket tål att man lastar 200 kg är det kanske inte tillåtet att man lastar den tyngden på taket.
Troligen kan du även köra fortare än 120 km/timme med din bil. Men i Sverige är detta maxhastigheten. Det finns även andra, lägre hastighetsbegränsningar. Det kanske går att köra fortare, men det är inte tillåtet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #55 skrivet: 17 jan-20 kl 22:26 »
Och hög markfrigång och tak last är inte heller en bra kombination. Det säkraste är att välja en av dem.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #56 skrivet: 18 jan-20 kl 08:35 »
Även om takräcket tål att man lastar 200 kg är det kanske inte tillåtet att man lastar den tyngden på taket.
Troligen kan du även köra fortare än 120 km/timme med din bil. Men i Sverige är detta maxhastigheten. Det finns även andra, lägre hastighetsbegränsningar. Det kanske går att köra fortare, men det är inte tillåtet.

När man har båt på taket så kör man inte snabbare än 50 km/h
Tror inte ens jag kört 120/h i timmen nångång i mitt liv.


Båten har hjul baktill. Man kör den som en skottkärra fram till bilen. Båten väger kanske 75kg. Ingen ansträngning alls att få upp eller ner den.
Resten lastar man i när båten ligger på biltaket.


Fördelen är att konstruktörer har som regel i blodet att vara långt nedanför säkerhets marginaler. Står det 100kg så är det räknat med full last och kanske 30 sekundmeter.

Jag lastade en stor aluminum plåt förra året som jag hittade på skroten. Då blåste det kanske 15 sekundmeter. Åkte kanske i 20km/h och med ena handen ut genom rutan för att hjälpa spännbanden hålla den kvar. Plåten var ju inte direkt rak och fin så det gick att binda den som folk. Då hörde jag att det var på gränsen. Fick även ett vindljud efter från en dörr.
Den vägde inte ens 40 kg. och när man åker iväg med båt så vill man ha så lite blåst som möjligt.

Ska titta på en Hyundai santa fe till veckan. Dåligt med Subaru forester i min omgivning för lämpliga slantar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #57 skrivet: 18 jan-20 kl 09:31 »
Om nu båten i sig ligger inom tillåten taklast, varför inte lasta övriga prylar inne i bilen eller på släpvagn, så slipper man överlasta?


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #58 skrivet: 18 jan-20 kl 09:51 »
Om nu båten i sig ligger inom tillåten taklast, varför inte lasta övriga prylar inne i bilen eller på släpvagn, så slipper man överlasta?

Meningen med att ha båt på taket är att slippa släp/trailer.
Bilen är full med grejor också. El motor, 2-4 st 30 kg batterier. Fiske utrustning. FIKA Och kanske en till gubbe.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #59 skrivet: 18 jan-20 kl 10:46 »
Ta en större bil eller kör två vändor då.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #60 skrivet: 18 jan-20 kl 17:04 »
Jag har hittills aldrig hört talas om att polisen kontrollvägt last på takräcket. Det är nog som hastighetsgränserna här ute på landet, de är satta lågt men kontrolleras inte. Var och en får köra efter förmåga och förstånd.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #61 skrivet: 19 jan-20 kl 12:51 »
Kan du specificera lite mer vad det är du vill diskutera på den här tråden!
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #62 skrivet: 19 jan-20 kl 16:48 »
Meningen med att ha båt på taket är att slippa släp/trailer.
Bilen är full med grejor också. El motor, 2-4 st 30 kg batterier. Fiske utrustning. FIKA Och kanske en till gubbe.

Blir då inte ett avde viktigaste kriterierna då att ha ett rejält lastutrymme?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på bil uppskattas.
« Svar #63 skrivet: 04 maj-20 kl 18:10 »
Det blev en Kia Sportage från 2008.
Fick den till inköpspris på en bilfirma.

Max 75 kg står det på taket.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser