Jo, men det är sällan ett trasigt membran leder till startsvårigheter.
Och om nu förgasaren har membran. Tre märken kan förekomma på en Volvo av den där årgången - Pierburg, Stromberg och SU. SU saknar membran men det finns i de andra två.
Vakuumkolven i en sådan där förgasare står ju ändå i nedre ändläget vid start (och nästan där vid tomgång), ett trasigt membran ställer till problem först vid gaspådrag då man förväntar sig att kolven ska lyftas.
Ett fel som kan förekomma ibland, speciellt om det är en bil som har stått oanvänd länge i fuktigt väder, är att vakuumkolven kärvar fast. Risken för det är större på SU än på de andra förgasarmärken.
Jag vill bestämt avråda från förgasarbyten på måfå, det är bara risk att man kommer över en förgasare av "nästan" rätt modell och får en massa problem - antingen fullt märkbara genom att bilen går dåligt eller också sådana som mer visar sig genom hög bränsleförbrukning eller otrevliga avgaser. Det är stora skillnader dels mellan olika årsmodeller av Volvo 240, dels beroende på om motorn är en B21 eller B23, och till sist beroende på om bilen har manuell växellåda eller automatlåda. Om man verkligen är säker på att man har förgasarproblem så är det enklare och bättre att renovera den gamla förgasaren, såvida inte någon tidigare klåpare har mekat sönder den fullständigt.
En varning i de här sammanhangen: det är vanligt att förgasare flödar över på äldre Volvo. Men det beror så gott som aldrig på fel i förgasaren, utan det orsakas av att bränslepumpen ger för högt tryck (rätt tryck står i verkstadshandboken, jag har för mig att det är 15-27 kPa (0,15 - 0,27 bar), man bör sträva efter tryck i underkant av området om förgasarens flottörventil är gammal). Om man har bytt bränslepump så måste man alltid kontrollmäta bränsletrycket efteråt och om nödvändigt justera med olika tjocka packningar mellan motorblocket och pumpen - även om det rör sig om en begagnad originalpump som har fungerat utmärkt på en annan Volvomotor. En del pumpar som säljs som piratdel ger alldeles för högt tryck som inte går att justera ned.