Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  245 81- års modell startar näääästan!  (läst 7360 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
245 81- års modell startar näääästan!
« skrivet: 26 jun-11 kl 18:26 »
Han som jag bor hos har köpt sig en gammal 245a som han hoppas få ordning på.
Kul bil att skruva på men  nu går vi lite bet.

Den startar inte riktigt, låter som om den inte får riktig tändning eller bränsle.
Tändkablar, tändstift och fördelardosa är bytt. Är bra med gnist.

Bränslet tar sig i vart fall fram till förgasaren så det måste nästan vara den det är fel på.
Finns det nått enkelt sätt att felsöka en förgasare eller är det bara att byta?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 22:12 »
Det är inte helt ovanligt att man råkar sätta tändkablarna fel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vargerik

  • Gäst
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 22:17 »
Står tändningen rätt? Kolla med stroboskopslampa!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 22:32 »
Var också misstänksam mot kondensatorn på fördelaren. Vid vissa slags fel på den kan det bli gnista när brytarspetsarna sluter istället för, som det ska vara, när brytarspetsarna öppnar.

För att bedöma om det kan vara fel på kondensatorn kan man ta av fördelarlocket och köra på startmotorn, det ska inte bli någon gnistbildning alls (eller möjligen knappt märkbara gnistor) mellan brytarspetsarna. Kraftiga gnistor där tyder på fel på kondensatorn. Om brytarspetsarna är kraftigt brända, i synnerhet om det har blivit en "spets" på ena brytaren och en grop på den andra, så är det också ett tecken på dålig kondensator.

Kolla också att den lilla oisolerade ledning eller fläta som ska förbinda den rörliga delen av brytarplattan med fördelarhuset är hel. Samt se till att det är rent och snyggt kring brytarna och brytaravståndet rätt inställt, det ska vara 0,4 mm när man har vridit runt motorn så att brytarna står som mest öppna.
Om fördelaren är glappfri och fin så räcker det bra att ställa in brytaravståndet med bladmått, men om den är sliten och axeln glappar så bör du göra en inställning med kamvinkelmätare när du har kommit så långt att motorn går att starta. Uppgift om rätt kamvinkel finns på "avgasskylten" i motorrummet.
Tänk på att göra ren brytarna med något fettlösande medel efter att ha varit framme med ett oljigt bladmått i närheten av dem!

För att göra en grov kontroll av tändinställningen på en motor med brytare i fördelaren kan man i nödfall klara sig utan stroboskoplampa. Det räcker med en 12 V glödlampa på några W, koppla ena polen till ledningen mellan brytare och tändspole och andra polen till jord. Vrid runt motorn för hand så du hittar tändinställningsmärket på vevaxelremskivan och vrid sedan nästan ett varv till så det står en bit "före" den fasta graderingen. Lossa högspänningskabeln från tändspolen för att inte riskera att motorn startar. Slå på tändningen och vrid motorn ytterst sakta tills glödlampan tänds, och läs av gradtalet.

Tänk på att om du ställer om brytaravstånd/kamvinkel så påverkar det också tändinställningen!

SvenneJohan

  • Inlägg: 16
    • -
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #4 skrivet: 26 jun-11 kl 23:00 »
En enkel koll av förgasaren kan ju vara förgasarmembranet, det kan ge liknande symtom som tändfel.
Det sitter överst på förgasaren under locket med fyra skruvar, det skall framför allt vara helt men även väldigt sladdriga menbran kan ställa till det.


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #5 skrivet: 26 jun-11 kl 23:14 »
Jo, men det är sällan ett trasigt membran leder till startsvårigheter.
Och om nu förgasaren har membran. Tre märken kan förekomma på en Volvo av den där årgången - Pierburg, Stromberg och SU. SU saknar membran men det finns i de andra två.

Vakuumkolven i en sådan där förgasare står ju ändå i nedre ändläget vid start  (och nästan där vid tomgång), ett trasigt membran ställer till problem först vid gaspådrag då man förväntar sig att kolven ska lyftas.

Ett fel som kan förekomma ibland, speciellt om det är en bil som har stått oanvänd länge i fuktigt väder, är att vakuumkolven kärvar fast. Risken för det är större på SU än på de andra förgasarmärken.

Jag vill bestämt avråda från förgasarbyten på måfå, det är bara risk att man kommer över en förgasare av "nästan" rätt modell och får en massa problem - antingen fullt märkbara genom att bilen går dåligt eller också sådana som mer visar sig genom hög bränsleförbrukning eller otrevliga avgaser. Det är stora skillnader dels mellan olika årsmodeller av Volvo 240, dels beroende på om motorn är en B21 eller B23, och till sist beroende på om bilen har manuell växellåda eller automatlåda. Om man verkligen är säker på att man har förgasarproblem så är det enklare och bättre att renovera den gamla förgasaren, såvida inte någon tidigare klåpare har mekat sönder den fullständigt.

En varning i de här sammanhangen: det är vanligt att förgasare flödar över på äldre Volvo. Men det beror så gott som aldrig på fel i förgasaren, utan det orsakas av att bränslepumpen ger för högt tryck (rätt tryck står i verkstadshandboken, jag har för mig att det är 15-27 kPa (0,15 - 0,27 bar), man bör sträva efter tryck i underkant av området om förgasarens flottörventil är gammal). Om man har bytt bränslepump så måste man alltid kontrollmäta bränsletrycket efteråt och om nödvändigt justera med olika tjocka packningar mellan motorblocket och pumpen - även om det rör sig om en begagnad originalpump som har fungerat utmärkt på en annan Volvomotor. En del pumpar som säljs som piratdel ger alldeles för högt tryck som inte går att justera ned.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 10:44 »
Tack! Lika bra svar som alltid! Nu ska jag hem och tjuvskruva på hans volvo ;) Nästan roligare att skruva på andras bilar har jag upptäkt, hehe

Vet att när han kollade så bränslet kom fram så flödade det över i förgasaren,  kan det ha "fördstört" något?

lillfarmarn

  • Inlägg: 61
    • Småland
SV: 245 81- års modell startar näääästan!
« Svar #7 skrivet: 27 jun-11 kl 11:17 »
en överflödande förgasare kan "sura" ner tändstiften så pass att dom slutar fungera, ta ur och elda lite på dom med en gasolbrännare eller liknande lite försiktigt... det kan hjälpa för stunden men byte av tändstift behövs nästan alltid i långa loppet..

Det finns många olika fabrikat och pris på tändstift,
om du behöver byta så välj ett stift med rätt värmetal av hög kvalitet

det jag har sett fungera bäst på gamla bilar är NGK


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser