Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet  (läst 3950 gånger)

Torvid

  • Inlägg: 2
    • Småland
Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« skrivet: 19 jan-20 kl 22:33 »
Värmer upp ett torp med en kökspanna, en Parca Norrahammar från 1974, som är kopplat till ett vattenburet värmesystem. Det är självcirkulation, ingen elpatron. Expansionskärlet finns längst upp, på vinden, så jag tror att det är ett öppet system. Sedan en tid tillbaka går temperaturen och trycket i kökspannan upp alldeles för fort, pannan är uppe i över 90 grader efter mindre än två timmar. (Tidigare har det gått att elda på i flera timmar, vilket krävs för att det ska bli någon mer varaktig värme.) Samtidigt rinner stora delar av vattnet i systemet ut genom ett skvallerrör i källaren, och om man eldar igen utan att fylla på nytt vatten i systemet (sker via ett vred på röret) stiger temperaturen/trycket omedelbart till alldeles för höga nivåer.

Vad beror det här på?

Efter att ha läst lite på nätet så funderar jag på om det kan vara något fel i expansionskärlet. Om det är så att det inte fungerar som det ska, och vattnet inte kan expandera i det som avsett, är väl systemet utformat så att vattnet måste ta vägen någonstans och då rinner ut genom skvallerröret. Vad kan det i så fall vara för fel på expansionskärlet? Eller sitter felet någon annanstans så att expansionskärlet påverkas på det sättet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #1 skrivet: 19 jan-20 kl 22:54 »
Går det ett särskilt rör från pannan till expansionskärlet, eller är det anslutet till stigarledningen för elementen? 1- eller 2-våningshus?

Finns det någon shunt eller termostatventiler på elementen? I och med att du talar om självcirkulation, så antar jag att det inte finns någon cirkulationspump?

Vart är skvallerröret kopplat? Normalt brukar det vara anslutet på sidan av expansionskärlet kanske 5 cm under toppen, men det är bäst att kolla att det verkligen är så.

Jag har sett i gamla anläggningar att röret till expansionskärlet har rostat igen så det har blivit nästan totalt stopp i det. I all synnerhet om systemet är byggt med vanliga stålrör men expansionskärlet är rostfritt (rostfria expansionskärl var vanliga redan på 1930-talet).

Det bör finnas ett ventilationsrör från expansionskärlet, som går upp genom yttertaket och avslutas med en 180° böj, finns det ett sådant och är det i så fall i ordning (inte igenrostat osv)?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #2 skrivet: 19 jan-20 kl 23:06 »
 Det låter inte så kul. Min första tanke var att kärlet kanske har någon form av propp (is?)
Vad som talar för att det är nån typ av stopp är ju att trycket ökar. Kärlet ska ju ha nån typ av öppning utåt så att trycket kommer ut där.
Skvallerröret indikerar när kärlet är fullt. Vad händer om du lägger på tryck genom skvallerröret? Vet inte om det räcker med att blåsa. Är där inte fritt blås så är där stopp i "utloppet". Går ju också att kolla genom att täta skvallerröret i källaren o låta kärlet fyllas tills att det rinner ut genom "utloppet". Kommer där inget vatten (brukar vara ett böjt rör uppe på taket men många varianter på var utloppet sitter finns där) så är där stopp.
 Hoppas du får rätt på det.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #3 skrivet: 20 jan-20 kl 00:12 »
Är alla element fullt öppna? Har du eller annan justerat något elementvred? Är alla element lika varma som de brukar?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #4 skrivet: 20 jan-20 kl 09:51 »
När du fyllt på systemet har du fyllt på tills det rinner i skvallerröret? När du eldar blir alla element varma? Om det finns någon läcka i systemet så kan det hjälpa att blanda ingefära i vattnet det tätar små läckor, för större läckor hjälper det med rågmjöl. Det har hjälpt mej.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #5 skrivet: 20 jan-20 kl 11:46 »
Har du fyllt systemet, har du känt på alla elementen för att se om dom blir varma?

När man värmer vatten så expanderar det och då kan det rinna ut en hel del.
En annan sak är att när vatten blir varmt och närmar sig kokning så frigörs syret i vattnet, titta i en vanlig kastrull, bubblorna är syre.

Om man fyller ett system med vatten med en misstänkt plugg så är det klokt att ha tillgång till en flödesmätare då självtryckssystemet är dimensionerat för omgivningstryck medan det du har i en eventuell kran har betydligt högre tryck, risken är man knäcker elementen.

 Jag skulle i ditt fall misstänka att expansionskärlet eller anslutningarna ut ur det är boven i ditt drama.

Jag skulle ta dit en rörpulare som fick utvärdera och åtgärda.
Har du inte kopplat in så du kan fylla vatten med hjälp av att bara öppna en kran så skulle jag gjort det, även att montera en cirkulationspump kan vara av nytta för dig.

Vårt system är i grunden ett självtryckssystem och vi vill verkligen ha det kvar, men vi har trots det dels en cirkulationspump på det för att kunna hjälpa igång självcirkulationen som kan vara trög ibland,
Vi har även installerat en acctank som sitter som bihang på systemet och endast laddar och töms via pump och temperaturstyrning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #6 skrivet: 20 jan-20 kl 19:40 »
skönt med luftburet system,krånglar aldrig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #7 skrivet: 20 jan-20 kl 21:45 »
skönt med luftburet system,krånglar aldrig.

Haha....  😂  Det kan nog fan krångla det oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Torvid

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #8 skrivet: 20 jan-20 kl 22:19 »
Tack för svaren! Jag svarar på frågorna nedan. Måste hur som helst ha hit en VVS-tekniker men det kan vara bra att veta mer om vad det skulle kunna vara när jag pratar med en sådan.

Det är ett mindre tvåvåningshus, drygt 100 år gammalt, det vattenburna systemet är kanske från 60-talet (kökspannan som vi har nu har alltså tillkommit senare). Ingen shunt eller några termostatventiler på elementen, mestadels bara slottsvred. Ingen cirkulationspump. Jag vet inte exakt hur det är kopplat men det verkar gå ett särskilt rör från pannan och upp till expansionskärlet (som finns på en sluten vind, som man bara når genom en liten lucka i taket, det är alltså ingen vind man kan gå omkring på). Det finns ett ventilationsrör som går upp genom yttertaket. Ej kollat skicket på det, det sitter väldigt otillgängligt till.

Ett element på nedervåningen är helt dött (men det kan ev. vara orelaterat till detta), i övrigt är alla öppna, luftade och blir varma när man eldar. Elementen blir lika varma som de brukar.

När jag fyller på systemet gör jag det fram till att det börjar rinna ur skvallerröret, ja.

Min lekmannabedömning är alltså att det har att göra med expansionskärlet och att vattnet inte kan expandera som det ska i systemet, det är just vid aktiv eldning som det rinner ut, så det talar väl för det. Hela systemet känns dock väldigt föråldrat, det är lite oklart exakt hur det är konstruerat och hur rören är dragna, så felet skulle säkert kunna finnas någon annanstans också.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #9 skrivet: 20 jan-20 kl 23:06 »
skönt med luftburet system,krånglar aldrig.
Utom vid elavbrott... Eller när det är - 30 några dagar

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #10 skrivet: 20 jan-20 kl 23:12 »
Blir returröret/inkommande vatten till pannan varmt? Du bör har ett öppet system så trycket ska normalt inte öka om det inte är stopp. Har elementet som är kallt varit kallt även när systemet fungerade?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #11 skrivet: 21 jan-20 kl 08:46 »
Jag tror inte det är något fel på expansionskärlet. När du fyller på kommer det ju vatten i skvallerröret, då stiger ju vattnet som det ska vid påfyllning och då borde det ju funka vid eldning.
Problemet verkar väl vara att värmen inte lämnar pannan tillräckligt snabbt, därför blir den varm och trycket går upp när luftbubblor bildas. Om du eldar upp till 90 grader i pannan borde elementen bli väldigt varma om du inte har en shunt. Annars funkar inte cirkulationen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #12 skrivet: 21 jan-20 kl 09:59 »
När du känner om elementen blir varma, blir de varma över hela ytan eller bara längst upp?  Om det är bra fart på självcirkulationen så ska hela elementet och även returledningen bli varmt, men om returen är kall är det inte riktigt bra. Kolla alla element i det avseendet,  känn också på returen ner till kökspannan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #13 skrivet: 21 jan-20 kl 10:15 »
Ja, inte är det expansionskärlet som det är fel på.

Dålig cirkulation och att det nya påfyllda vattnet gasar av sig. Elda försiktigare är en lösning som funkar till dess det blir sommar och det blir behagligare att åtgärda "åderförkalkningen".


ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #14 skrivet: 03 feb-20 kl 20:45 »
 Torvid kan du inte ge en hint om vad som hänt med din vattenburna anläggning.
Är så nyfiken
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Vattnet rinner ut ur det vattenburna systemet
« Svar #15 skrivet: 24 feb-20 kl 16:39 »
Hade liknande problem en gång.Då hade luckan till direktspjället lossnat .Då brann det uppåt så all ved brann och det kokade trots att luften strypts. all ved glödde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser