Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i tält  (läst 35783 gånger)

Knyttan

  • Gäst
Bo i tält
« skrivet: 07 nov-08 kl 20:50 »
Läste i Ikeakatalogen (av alla ställen) om en tjej i England som bodde i ett stort och vinterbonat tält året runt med sitt lilla barn.
Det såg fruktansvärt mysigt ut och tänk vilken frihet man skulle få att kunna åka runt som man ville!
Frågan är bara om det är för kallt i Sverige... vad tror ni?
/Johanna

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bo i tält
« Svar #1 skrivet: 07 nov-08 kl 21:25 »
Visst går det att bo i tält året om, men det blir kanske inte så energieffektivt.

Tänk bara på t ex de dubbelväggiga tält som försvarets fältsjukhus är uppbyggda av. Det är god komfort i dem hur kallt det än är ute, men det går åt mycket diesel till varmluftaggregaten (eller ved till kaminer)....

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #2 skrivet: 09 nov-08 kl 10:36 »
Man får nog ha speciella komfortkrav i ett helårstält. Värme bara ibland, exempelvis. Tältet får fungera mest som vindskydd.  Är man tillräckligt många kan det bli över 0-gradigt i alla fall.

Och så har man bra kläder vintertid. Och äter rejält för att ge kroppen energi nog att hålla sig varm. Det kan den fint efter lite "träning." Kommer man direkt från 22-gradig lägenhetsvärme så blir man nog lite frusen. Men efter ett par månader är det nog inga större problem. Bra mössa, vantar och strumpor i ull, så klarar man det mesta. Då blir det nog besvärligare att åter vara i uppvärmda utrymmen.

Eldar gör man mest för att hålla vattenförrådet frostfritt och för att laga mat.

Jag kan välja mellan att sova i ett ouppvärmt sovrum på andra våningen. Kanske 10 grader just nu. Eller i ett uppvärmt där nere. Kanske 17-20 grader. Det blir oftast det där uppe ändå. Så kan jag stänga av värmen i sovrummet där nere också.  :-X

Fast lite då och då sover jag ute i skogen också. Även denna årstiden. Gäller bara att ha bra grejer för att klara det. Då kan det vara riktigt mysigt...

A.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bo i tält
« Svar #3 skrivet: 09 nov-08 kl 11:30 »
Vad är det för fordon du tänker åka runt i? Om man vill åka runt med ett stort tält och bekvämligheter så behöver behöver man något som är lite större. En "stealth van" skulle kanske vara ett alternativ? Då kan man sova i den när man flyttat bekvämligheterna till tältet.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Bo i tält
« Svar #4 skrivet: 09 nov-08 kl 22:00 »
Läste samma som TS och det var väl en jurta tjejen bodde i. Kan man bo i jurta på Mongoliets stäpper så borde man kunna göra det i Sverige också :)?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #5 skrivet: 09 nov-08 kl 22:40 »
Alla som gjort lumpen vet väl att det går att bo i tält på vintern, bara man har varm sovsäck och någon vaktar kaminen hela natten så den inte slocknar. Om eldvakten slocknar blir det kallt på morgonen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bo i tält
« Svar #6 skrivet: 09 nov-08 kl 23:11 »
Om man eldar som man ska i ett militärtält så behövs det ingen sovsäck, det brukar till och med avrådas från att använda sovsäck pga att det kan bli svårt att ta sig ut ur den om det börjar brinna.

För den delen, samer har ju sedan urminnes tider klarat av att bo hela vintern i tältkåta. De brukade pga brandrisken och besväret med eldvakt oftast inte ha natteld, det fick räcka med värmen från stenarna i árran (eldstadsbegränsningen) över natten. Natteld hade man bara om det t ex fanns spädbarn eller sjuklingar i kåtan.

Men en förutsättning för att det ska fungera praktiskt med militärtält eller tältkåta är att man är ganska många arbetsföra som bor i samma tält, annars blir jobbet med vedhantering och eldning alldeles för tungt. En militär tältkamin är absolut att föredra framför samernas árran, visserligen kräver kaminen en hel del passning och finkluven ved, men den spar mycket bränsle jämfört med en öppen eld och man slipper få rök och gnistor i tältet.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bo i tält
« Svar #7 skrivet: 10 nov-08 kl 09:14 »
Sen kan man fråga sig hur fri man blir om man måste elda mycket, och var man ska få tag på veden.

Släpa med sig i en släpvagn, köpa lokalt(på macken?) eller "ta var på" på plats?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

HenrikH2

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #8 skrivet: 19 nov-08 kl 14:54 »
Hej, själv håller jag på att bygga en koja/kåta i skogen för att prova att bo i.
Tycker det känns mysigare än tält, men visst är det ju schysst att kunna vara mobil.
Skall installera en liten laxen-kamin för uppvärmning.

Den största funderingen kring detta är huruvida mina 2 katter skulle klara sig i skogen.
Blir dom mat? Tänker på rävar, vildsvin och andra bestar =) Nu bor dom på en gård och
brukar vara inne på natten.

Blev lite off topic där kanske. =/

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #9 skrivet: 14 dec-08 kl 15:34 »
OK, tankarna rör sig lite i samma riktining som trådskrivarens. Tänkte väl i så fall börja med det nya livet till våren så man hinner långsamt anpassa sig under årets mildare tid.
Tror lätt militärtält skulle fungera fint om man isolerar lite ytterligare. Sommar o höst är det iaf nemas problemas.. Problemen får man ta som de kommer.

Det jag funderar på är att det skulle vara bra mycket bättre att ha en bit mark man själv äger än att bara slå upp tält någonstans i skogen och få myndigheterna på halsen. Har iofs sett att folk lever i tält i Nackareservatet olagligt, men inte helt utan problem.

Någon som vet vart man ska söka efter mark? BILLIG mark kanske bör tilläggas... Kanske är någon mer här intresserad av lite riktigt alternativt leverne, långt bort från systemet?

Har lite sparat själv, men om man gick ihop några st. så skulle man få större möjligheter. Letar inte efter någon "tomt" med detaljplaner o sånt skit, bara en bit mark att förfoga över på egen hand.

En skogstomt, med närhet till vattenkälla och lite odlingsmöjligheter skulle vara paradiset.. Möjlighet att fiska vore guld.. Har ingen koll på priser på mark, men kan tänka mig att flytta dit där det blir billigast.
Peace

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Bo i tält
« Svar #10 skrivet: 15 dec-08 kl 10:34 »
Billig mark är nog inte svår att få tag på. Kalhyggen är ju billigt, skogsägarna vill gärna bli kvitt dom eftersom de inte ger avkastning förrns efter 25-30 år, kostar däremot en del att ta dit en lantmätare som styckar av ett skifte.
Om man köper mark nära/ i anslutning till  ett vattendrag har man fiskerätt också.
Att kolla kronofogdens annonser är kanske en väg till billig skog, känns dock enligt mitt tycke lite makabert att sko sig på andras olycka...

Wainamoinen

  • Gäst
SV: Bo i tält
« Svar #11 skrivet: 15 dec-08 kl 17:21 »
En nordsamisk kvinna sa att dom brukade ha små tält inne i tältkåtan där dom sov fem i varje. Allt som allt var de tolv stycken i kåtan. Jag har själv en idé om att flytta ut men tar det till våren så man hinner anpassa sig.

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Bo i tält
« Svar #12 skrivet: 15 dec-08 kl 20:12 »
Hade de ett tält I tälet?
Hajar inte riktigt..

OK, tack för tipset, men ett karlhygge är nog i omysigaste laget.

Men det är de enskilda skogsbolagen man ska kontakta alltså?

När man väl har köpt tomten, kommer någon att lägga sig i vad man gör med den? Jag menar, de kanske vill spruta gift på min skog o så..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i tält
« Svar #13 skrivet: 15 dec-08 kl 21:44 »
En nordsamisk kvinna sa att dom brukade ha små tält inne i tältkåtan där dom sov fem i varje. Allt som allt var de tolv stycken i kåtan. Jag har själv en idé om att flytta ut men tar det till våren så man hinner anpassa sig.

Rätt smart faktiskt....   Då fungerade luftmassan mellan tältdukarna som isolering mot kylan.... 
Liksom flerskiktsprincipen när man klär sig för kalla dagar...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Bo i tält
« Svar #14 skrivet: 16 dec-08 kl 10:34 »
Citera
OK, tack för tipset, men ett karlhygge är nog i omysigaste laget.

Nu tänkte jag mig inte ett jättehygge utan ett på ungefär 1 hektar. Jag föredrar att bo på ett hygge och titta ut över skogen än att bo i skogen och stirra ut över ett hygge.
Jag bodde tidigare i en glänta på 1,25 hektar mitt i storskogen och där var jag tacksam för all öppen yta för ljusets skull. Det var en häftig känsla varje vinter i Februari när solen äntligen nådde huset.
Att röja mark är ett hästjobb och köper man ett hygge är det grövsta jobbet redan gjort. Om man köper marken i anslutning till en fädbod kan man ha tur på så sätt att marken räknas som bu-undantag, då är det lätt att i framtiden få bygga sig ett hus om man tröttnar på tältet utan att lantmätaren måste dit för att stycka om skogsmarken till tomtmark.
Om jag skulle göra det du funderar på skulle jag titta extra noga på den omgivande skogen så man inte hammnar just mitt i ett hygge efter några år. Om den omgivande skogen är 25-30 år händer ju inget drastiskt med den föränn slutaverkningen 60-70 år senare :)
Det är synd att skog averkas när den är som vackrast.

Citera
Men det är de enskilda skogsbolagen man ska kontakta alltså?

Privata skogsägare är nog bäst om man ska köpa en liten lott.

Citera
När man väl har köpt tomten, kommer någon att lägga sig i vad man gör med den? Jag menar, de kanske vill spruta gift på min skog o så..

Just det är det fina med att äga sin egen mark, ingen kan lägga sig i vad du gör eller hur du lever. Om man lyckas köpa sin mark utan lån är man totalt fri och kan skita i resten av världen. Har man bra odlingsmöjligheter och kanske lite kreatur kommer du att upptäcka hur rikt ditt liv blir. När vi bodde i vår glänta klarade vi i oss på 5 000:- / mån inklusive allt, just för att vi odlade och hade höns.
Vi levde ändå inget fattigt liv utan hade bil, traktor m.m. fastän hemmanet var belånat till 500".
När man bara behöver dra in 5 000:- på två vuxna behöver man inte jobba så mycket ute i stora världen.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bo i tält
« Svar #15 skrivet: 16 dec-08 kl 12:25 »
Om man är flera stycken så kanske detta kan vara något? avverkad och planterad. Då dröjer det länge tills man måste göra något, förutom gallring då. Om skogen runt omkring är fin så kan man tälta nära gränsen.

eller kanske denna om man vill odla lite? 10ha skog och 3 åker.

eller denna för 10kr ::)
bud senast igår...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i tält
« Svar #16 skrivet: 21 dec-08 kl 12:12 »
I norra Sibirien finns där ett område som räknas som världens kallaste plats som människan lyckas överleva på, dom som bor där kallas för Evener och lever än idag i tält...så svaret på frågan blir utan tvivel ett ja på att det går att leva i ett tält året runt i Sverige, kolla bara in Samerna uppe i sápmi.
själv har jag levt i mitt tält i 7 månader i ett fuktigt och ganska så ofta blåsigt område i Skånes obygd, och det funkar riktigt bra, mycket handlar enligt min mening om att veta vad man håller på med och ha rätt material, iallafall när det gäller vintern.
Jag hade kunnat skriva en bok om mina erfarenheter och tankar kring att leva som jag gör, men för att hålla det kort så just när det gäller tält så är det smart att kolla hur olika naturfolk har löst det (som alltid när det gäller att få tips om hur man kan leva enkelt i det fria), enligt min mening är det konformade tältet utan motstånd det bästa när det gäller att bo i ett tält som är praktiskt och samtidigt enkelt att flytta, det konformade tältet har vandrat från Sibirien till nordamerikas indianer som har utvecklat det till tältens tält med innertält, rökvingar och som lutar mindre i den bakre delen så att man får mer utrymme att vara på eftersom tälduken då inte lutar ner mot huvudet och eldplatsen flyttas framåt. Allt det gör att tältet blir välventilerat (dvs mindre rökigt än andra konformade tält), bekvämt, lätt att värma upp och lätt att flytta. Ett bra alternativ för er som vill flytta direkt från ett ständigt uppvärmt hus till tält.

Det bästa är att prova sej fram och bo i det fria ett tag så att ni som vill flytta ut får en förståelse för att bo i tält och allt som tillhör. Om där sen kommer upp funderingar och frågor kring hur saker ska lösas när det gäller t.ex. kläder, materialval, eldning, utrustning och annat som kan dyka upp från er som har påbörjat ett liv med tält så hjälper jag gärna till med dom kunskaper jag hittills samlat på mej :D självfallet kan jag även hjälpa till även om man inte har flyttat ut ännu och kanske har många funderingar men det är oftast enklare att förstå vad en annan människa pratar om när man har testat lite själv innan och har en hum om vad det handlar om.

Är där nån som är passionerat intresserad av leva enkelt i tält året runt så är jag intresserad av att få kontakt med er! Kanske kan vi utbyta ideer och kunskaper.
Gå inte och dö förrän du har levt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bo i tält
« Svar #17 skrivet: 21 dec-08 kl 15:29 »
Det går fint att leva i tält i -60 grader, om man är kunnig om detta sätt at leva, har  ca 100 renar och 100000 ha taijga  eller tundra.

I Malmö finns det något dussin personer som lever i ganska primitiva tält på ofri grund året om, så det går tydligen även i urbana trakter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Bo i tält
« Svar #18 skrivet: 21 dec-08 kl 17:21 »
Om man ändå är inne på billig mark och kan tänka sig att bo utomlands.
Det finns en 40 mil bred remsa i saharaöknen tvärs över Afrika som inget land har gjort anspråk på, det kanske kan vara nåt och beduinerna lever ju i tält.....Kanske kan man utropa ett eget rike och bli kung, stadsminister och regering när man ändå håller på 8)

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Bo i tält
« Svar #19 skrivet: 22 dec-08 kl 22:55 »
Alla som gjort lumpen vet väl att det går att bo i tält på vintern, bara man har varm sovsäck och någon vaktar kaminen hela natten så den inte slocknar. Om eldvakten slocknar blir det kallt på morgonen.
Sovsäck?
 Jag skulle säga att det uppenbarligen räckte med en vindrock att lägga över sig, fast det var ju på de sydliga breddgraderna (Skövde).
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser