Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Balsam för trassligt barnhår  (läst 7211 gånger)

elvispen

  • Inlägg: 88
Balsam för trassligt barnhår
« skrivet: 09 aug-09 kl 00:06 »
Mina barn har underbart vackert självlockigt hår (tillskillnad från mig) men morgonens hårborstning tenderar mycket gräl och gnat. Om de har nattfläta går det lättare att reda ut, men vi behöver ändå ofta använda spraybalsam för att få ut tovorna. Det känns inte särskillt bra eller miljövänligt och håret blir lite klibbigt av det. Finns det något annat man kan använda? Helst vill den ena dottern inte borsta alls för då försvinner lockarna tycker hon, någon som har tips för att behålla sina lockar efter borstningen?

yvonn

  • Inlägg: 54
SV: Balsam för trassligt barnhår
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 22:35 »
detta är ett litet nytt område för mig så jag länkar till www.lockig.se kan ju alltså vara  så att det är shampot som torkar ut håret. har själv bojkottat shampo sedan ett halvår  men är fortfarande i exprimentstadiet ännu, senast tvättade jag med en blandning av lera, ägg och honung och det blev mjukt och riktigt rent! min sons hår har jag aldrig tvättat alls men han är ju bara 15 månader ännu   :-[

Bianca72

  • Inlägg: 64
    • Skåne
SV: Balsam för trassligt barnhår
« Svar #2 skrivet: 25 nov-09 kl 21:24 »
Att övergå till balsamtvätt ska vara väldigt bra för lockiga, säger de som vet. Ett enkelt balsam utan silikoner och parabener ska det vara.

Har en god vän från iran som har tjockt småkrulligt långt hår, som telefonsladdar. Hon öser i balsam efter tvättning och kammar igenom det då. Sen sköljer hon ur och låter det självtorka. Hon borstar aldrig håret när det är torrt.
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: Balsam för trassligt barnhår
« Svar #3 skrivet: 26 nov-09 kl 07:40 »
Om håret är väldigt tjockt blir det mer trassligt. Det man kan göra för att tunna ut det är inte tat använda en uttunningssax (inte för lockigt hår) utan klippa något som jag brukar kalla för korridorer. Har gjort detta på mig själv med gott resultat. Man sätter upp håret i två omgångar och klipper varje cm runt om huvudet. Man klipper då längst upp mot hårbotten, en korridor med bara 1-3 mm bredd. På så sätt faller det av en hel del hår när man är klar, det syns ingenting men håret blir mycket lättare att ta hand om, både att reda ut och att torka fortare.

Bra tips på produkter tycker jag är Gliss Asia Beuty (miljövänligheten inte inräknad) Håret blir iaf mycket lätt att reda ut men man förlorar lockarna om man inte kramar upp dem igen med mousse efteråt.
Ett annat tips är väl att korta ner håret på barna om de nu går med på det. Känns som ett onödigt problem att ha.

Elshira

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Balsam för trassligt barnhår
« Svar #4 skrivet: 20 apr-10 kl 15:14 »
Se till att inte använda schampo/balsam med silikon i. Det enklaste sättet är att utesluta allt som det står "con" i slutet av ordet. Själv tycker jag Loréa´s produkter är bra och använder den rosa serien för "skadat" hår. Balsamet innehåller silikon och jag använder därför inpackningen i samma serie istället. Men schampon osv är väldigt olika för olika personer.

Balsam tvätt är också något man kan pröva, var dock bered på att håret lätt kommer bli fet i början när håret inte är van vid det. Använd då som sagt balsam i hela håret och massera in VÄL under ett par minuter.

Men nu till MIRAKEL-METODEN: Gå ner till närmaste granngården butik och leta efter "Canter coatshine" (pälsglans för hästar). Den innehåller inga "dåliga" saker och är HELT oslagbar även för oss mäniskor! Kostar drygt en hundralapp för 500 ml och varar en evighet. Använd endast ytterst lite i håret. Jag tar 3 sprut, dock trycker jag då inte in sprayhandtaget till max, jag delar på håret och tar en sprut på vardera sida samt böjer mig fram och tar ett på undersidan av håret.

Som sagt helt oslagbart till trassligt hår - se bara till att spraya på en matta eller på trappen (eller liknande) då golvet blir skridskohalt annars!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Balsam för trassligt barnhår
« Svar #5 skrivet: 20 apr-10 kl 16:01 »
Jag vet inte om det funkar för lockiga, men jag kammar faktiskt aldrig håret utan reder det bara med fingrarna. Jag har lätt vågigt hår med väldigt tunna hårstrån och för mig funkar det. Jag kan inte använda bara balsam för att håret är så tunt, det ser bara flottigt ut, men annars är det ett väldigt bra system för lockiga.
elliha.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare
Tur-Johan, Sundance, Emma Lennartsson, frökenfräken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser