Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björklöv?  (läst 2198 gånger)

aino

  • Inlägg: 130
Björklöv?
« skrivet: 23 apr-07 kl 17:18 »
Tänkte göra en björklövstinktur (som sedan ska in i en salva som jag ska försöka göra) och funderar på vilka "krav" jag borde ställa på björklöven. I ett av recepten står det nämligen bara björklöv medan i det andra står det att de ska vara stora som musöron.. Måste de vara små? Har aldrig gjort tinktur, därav mig, kanske dumma, fråga...

(Borde vara bra till att läka känslig, aknebenägen hy, eller?)

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Björklöv?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 14:41 »
Hej,Aino.
Att björklöven skall plockas när dom är stora som musöron, tror jag beror på att de då innehåller mest aktiva ämnen, som i ditt fall - när du tänker på behandling av oren hy - är garvämnen. Jag själv hinner inte alltid plocka dom just då, men ända fram till midsommar går det nog bra... sen börjar ju trädet så sakteliga förbereda sig för hösten och många näringsämnen går ner i rötterna igen.
Lycka till med tinkturen!   :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser