Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aloe Vera  (läst 10124 gånger)

Tania S

  • Inlägg: 37
Aloe Vera
« skrivet: 19 mar-04 kl 17:52 »
Hej!
Är det någon som har tips eller recept som innehåller Aloe Vera? Jag vet att det kan användas utvärtes men jag undrar om hur man använder den i matlagning. Var i Japan och provade yoghurt med Aloe Vera i (tror jag i alla fall, jag kunde inte läsa texten på förpackningen)
hälsningar
Tania

Kristian Frisk

  • Inlägg: 10
    • Ayurveda.ax
Re:Aloe Vera
« Svar #1 skrivet: 20 mar-04 kl 17:19 »
Hej Tania,

jag spenderade en tid i japan för ett tag sen. Kan tyvär inte ge något recept för de jag var hos åt den nämligen rå  :P efter att ha tagit bort skalet och skärt ut den geleaktiga inre så var det bara att smaska i sig.
Är säker på att det finns massor av bra recept men så kan man tydligen också göra.
Förstås var det ju med tanke på de medicinska effekterna och inte som mat i sig...antar jag  ;)

kramiz
Kristian

nocturnal

  • Gäst
Re:Aloe Vera
« Svar #2 skrivet: 19 jun-04 kl 17:38 »
Var får man tag på växten aloe vera då?

Kristian Frisk

  • Inlägg: 10
    • Ayurveda.ax
Re:Aloe Vera
« Svar #3 skrivet: 19 jun-04 kl 18:03 »
Säljs i blomster affärer.
Åtminstone kunde man köpa den i Öregrund :)

mvh
kristian

sussi

  • Gäst
Re:Aloe Vera
« Svar #4 skrivet: 18 apr-05 kl 20:16 »
Hej
Jag känner till en del om aloe vera. Jag har recept på bröd bakat på dinkelmjöl med aloe vera i. Det brödet är väldigt och gott. Jag säljer även produkter gjort på aloe vera. Ex. hudvård, tvål, schampoo, smink. Själv så dricker jag aloevera varje dag. Innehåller massor med vitaminer och mineraler.
Växterna som säljs i affärena kan vara kemisk besprutade, och så finns det många aloe vera arter.
Men det kan hända att man kan ta på lite från en sån växt om man bränner sej lite. Vet inte om ni söker något speciellt ??

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Aloe Vera
« Svar #5 skrivet: 19 apr-05 kl 08:57 »
Jo, det är sant att man kan köpa Aloevera-plantan i vissa blomsteraffärer, stormarkander, och faktiskt även Ikea har haft.
Man ska se till att man får den mest medicinskt verksamma Aloeverasorten(Barbadensis Miller) om man vill kunna anvälda den till småsår, hudvård och annat.

Jag har pressat den genomskinliga gelen innuti bladen genom en te-sil och det har gått aldeles utmärkt. Det känns dock lite synd att behöva bryta bladen av sin kära vänn lite då och då.
Pressad gele håller inte länge, men bladen kan ligga några veckor i kylen.

Bäst är nog att köpa färdig Aloevera av bättre kvallitet, både som gelé och juice.
Aloevera är en liljeväxt faktiskt,och släkt med lök, vitlök och sparris.
(Vår svenska vallört och vallörtsrot går bra att använda i hudcremer och annat, som ett alternativ/komplemment till Aloevera, trots att den fått oförtjänt dåligt rykte inom vetenskapen)
« Senast ändrad: 19 apr-05 kl 15:24 av Ida11 »

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Aloe Vera
« Svar #6 skrivet: 19 apr-05 kl 11:12 »
En liten varning.....vallört är inte lämlig för invärtes bruk. Den är däremot guld värd för utvärtes bruk för både djur och människor, även på mycket svåra extremitetsskador....

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Aloe Vera
« Svar #7 skrivet: 19 apr-05 kl 15:20 »
Okej, det är alltid bra att vara försiktig men det finns inga studier som vi har hittat på att vallörten som ört är farlig att användas invändigt men där emot har foskare gjort en hel del idiotförsök (ursäkta uttrycket) på möss, där de isolerat olika ämnen ur vallörten och gett de stackats mössen gigantiska konsentrationer av och något av dessa ämnen (jag tror det var ett ämne som liknar de alkaloider som finns i kaffe och te, teofyllamin, teobromin, koffein som kunde vara farligt om det isolerades från övriga ämnen och gavs i stora koncentrationer till möss)

Och vallört som helört har använts med gott resultat i folkmedicin sedan urminnes tider. Jag gör det fortfarende för personligt bruk å andra sidan äter jag sällan chips eller dricker kaffe.. men var och en gör ju bäst i att vara försiktig. Är man osäker så finns det ju gott om andra läkeörter att ta till.

« Senast ändrad: 19 apr-05 kl 19:03 av Ida11 »

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Aloe Vera
« Svar #8 skrivet: 10 maj-05 kl 10:21 »
Jag har en massa aloe vera växter och de förökar sig värre än kaniner. Nu vet jag dock inte vilken sort det är. NÅgon som vet hur man kan ta reda på det? Jag tycker Aloen är helt suverän mot insektsbett och solbränna!

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Aloe Vera
« Svar #9 skrivet: 10 maj-05 kl 12:35 »
Det finns massor av olika sorters aloevera, men endast 2-3 st är medicinskt verksamma. Den mest verksamma anses vara barbardensis miller så det är nog troligt att det är den som du har.
Som liten planta har den långa smala mörkgröna blad med små vita fläckar.
Jag är ingen expert, men det är verkligen kul att du troligtvis har den bästa sorten för hudvård och annat.

Den genomskinliga gelén innuti bladen är ätbar, men skaldelarna bör man nog undvika på grund av dess beskhet och laxerande verkan.



Sitiens

  • Gäst
Re:Aloe Vera
« Svar #10 skrivet: 06 jun-05 kl 23:13 »
Hejsan!

På shenet.se kan man läsa om aloe vera att det är troligt att det är barbadensis miller man har i fönstret, eftersom den är den mest brukade krukväxten. Jag vet inte om den jag har är just av den sorten, men vid första gradens brännsår (det var så varmt och skönt på hajken och plötsligt sov jag...) skar jag filéer av ett blad vid roten som jag kletade fast på drabbade platser. Det såg ut som om jag råkat ut för en arg gelétillverkare och filéerna avsöndrade snuskiga slemtrådar. Men det verkade bättre än både kallt te, kallt vatten och lavendelolja, så jag rekommenderar det varmt!

/Alexpalex

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Aloe Vera
« Svar #11 skrivet: 07 jun-05 kl 07:32 »
Vi har använt aloe vera mot brännsår både solen och annat hett i flera år med gott resultat.

Jag var lite "lat" så jag köpte en flaska på body shop nu senast eftersom äldsta dottern använder den till allt möjligt annat också så mina krukväxter började se lite för slitna ut  :'(

Dessutom använder vi ofta Jon Won köpt på hälsokost mot diverse åkommor bla insektsbett och brännande nässlor.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Aloe Vera
« Svar #12 skrivet: 07 jun-05 kl 10:52 »
Måste plantan/bladen vara en viss ålder innan man kan använda den?

Zandra_aloevera

  • Gäst
Re:Aloe Vera
« Svar #13 skrivet: 04 aug-05 kl 21:36 »
Hej
Aloe Veran är som många säger en mirkalelväxt. Den har hjälpt mig på många olika sätt!!
Jag är nu 22 men när jag var ca 17 så förstörde jag ryggen pga fotboll, jag testade olika "geltuber" för att få hjälp med värken men ingen med resultat. Men sedan jag kom i kontakt med Aloe Vera Heat som är ett liniment så nu kan jag gå en hel dag på stan osv.. Varje dag så dricker jag aloe vera två gånger o det har fått min kropp att renas från allt som inte ska vara där!! För vi borstar ju tänderna 2 gånger/dag men hur ofta tvättar vi insidan av magen???
Nu på sommaren så har det gått åt en hel tub med Aloe vera Gelly som är perfekt att ha med sig för ex. solbrönna, myggbett getingstick mm.
Jag rekomenderar varmt Aloe Vera men komihåg att det är en VÄLDIG skillnad på Aloe Vera och Aloe Vera...
Vill du veta mera eller vart du kan få tag på riktig Aloe Vera så e det bara att skicka ett mail!

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Aloe Vera
« Svar #14 skrivet: 13 feb-06 kl 15:44 »
Jag ser att vi är några distrubitörer här på forumet... 8)
Jag är återförsäljare och skickar gärna till er om ni vill ha, maila som sagt vid intresse. Jag bor i Östergötland.
Aloe veran har hjälpt mig massor!!
Jag kan fungera nästan normalt nu för tiden, med bättre leder, mage, whiplash, hud, tänder och ja, listan kan göras lång. Jag är pigg också! Drycken är guld för mig och mina familj, inklusive hundar, katter och fjäderfä!
G


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser