Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckta kycklingar utomhus?  (läst 7593 gånger)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Nykläckta kycklingar utomhus?
« skrivet: 30 maj-06 kl 09:39 »
Jag hoppas få kycklingar i veckan  ;D Förra året kläcktes de i början av juli när det var sommar och varmt ute. Jag hade dem i en bur utomhus tills det var dags för mamman att överge dem och de flyttades in i hönshuset och sedermera klarade de sig själva.

Nu när det är drygt 10 grader och ingen sommar :(  , funderar jag på hur jag ska göra med dem. Kan jag ha dem ute trots att det är relativt kallt? Jag  tänker att mamman värmer dem. Jag tror att det är bättre för dem (och lättare för mig) om de är i buren utomhus, som jag kan flytta runt till fräscht gräs där de kan sprätta och trivas i gröngräset ???

Vad tycker ni?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-06 kl 09:45 »
Det finns risker, när det är kallt. Studera hur hönan sköter kycklingarna, speciellt när det börjar bli mörkt.

En silkeshöna som fick för sig att ruva och skaffa kycklingar i januari (för ett par år sen), när det var minusgrader, klarade av att få 4 av 6 att överleva, de var ute dagtid och gick in om kvällen, maten fanns ute.

Hönsmammor besitter varierande kompetens.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 09:49 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #2 skrivet: 31 maj-06 kl 09:32 »
Kan du inte ha dem i hönshuset och låta mamman själv avgöra när det är dags att ta med kycklingarna ut? Mina hönsmammor får bestämma själva, och de tar med sig kycklingarna ut när de är 1-2 veckor gamla på sommaren om vädret tillåter. Kläcks kullen tidigt (april/maj) när det fortfarande är snö ute så dröjer det ännu längre innan de går ut med dunbollarna. Då kan kycklingarna hinna bli befjädrade innan de får upptäcka världen utanför. Hönsmammor verkar anpassa utevistelsen hur bra som helst själva om man ger dem möjlighet att välja. Om det inte är en slarver till mamma så vet hon bäst vad kycklingarna klarar och inte klarar!  :)

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #3 skrivet: 31 maj-06 kl 09:46 »
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=2524

Läser i denna diskussion om att kycklingfamiljen hålls i bur under 1-2 veckor tills de blir stadiga på benen. Ett sätt bland många andra. Eftersom lufttemperaturen är kall så blir utslagningen ganska stor bland kycklingarna med frigång. De kycklingar som inte hänger med och tidigt lär sig hitta in igen genom hönsluckan kyls snabbt ner även om morsan sköter sitt på ett bra sätt.  
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-06 kl 10:27 »
Japp, jag sätter oftast nät emellan till kycklingarna är från några dagar och upp till en vecka gamla. Men som jag förstod var Lenas fråga om kycklingarna kunde vara ute med mamman i bur direkt de kläcktes. Och jag upplever att mammor själv kan ta beslutet om utevistelse ifall de får det möjlighet att välja. Ganska stor utslagning på kycklingar som får gå fritt ute tillsammans med mamman har jag inte upplevt. Enstaka svaga hänger inte med, men det är allt. Men visst, dessa enstaka som inte orkar med det fria livet hade kanske klarat sig om de levde i bur istället.
« Senast ändrad: 31 maj-06 kl 10:28 av Susanne »

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #5 skrivet: 31 maj-06 kl 11:03 »
Tack för svar  :)

Jag menade att kycklingburen (ca 1,5 m x 0,5) skulle stå utomhus på gräset, där enbart mamman och kycklingarna skulle vara. En del av buren är helt täckt (även för insyn), där de bl a kan vara nattetid.

Vid regn täcker jag buren så det inte regnar in.


Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #6 skrivet: 31 maj-06 kl 12:58 »
Min andemening var att kycklingarna kan få en bättre förutsättning i denna kyla i en bur med morsan under den första tiden än med frigång.  Nerkylda kycklingar hos mig har varit betydligt många fler i år än tidigare år när de kläckts under en varmare period. Det är inte det allra enklaste att ta sig uppför en ramp när morsan går in även om hon är noga med att locka och visa. Kylan gör inte den lille stark och kvick i benen precis.
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 16:16 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #7 skrivet: 03 jun-06 kl 12:29 »
 ;D ;D Två av mina (nåja, hönans  ;)) 3 ägg är nu kläckta på morgonen. För en stund sedan var ena kycklingen fortfarande fuktig.  ;D ;D ;D

Dvärgkochinhönan har legat på 3 ägg. Igår kväll upptäckte jag att hon bytt plats med silkeshönan som alltså nu har kycklingarna under sig  :). Jag antar att silkeshönankommer att ta hand om kycklingarna i stället, trots att hon bara ruvat en dryg vecka  ???

Nåja, jag väntar med spänning på att den tredje ska kläckas  ;D Imorgon kommer jag att flytta dem till en kycklingbur utomhus.


Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Nykläckta kycklingar utomhus?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-06 kl 20:46 »
Mina 2 kycklingar mår utmärkt i sin utebur tillsammans med mamma Fifi Silkeshöna.

Fifi Silkeshöna är emellertid inte noga med hygienen utan har lyckats få avföring på väggen i sovdelen av buren och även en hel del kvar i baken.

Hur tvättar man baken på en höna??

Nu på morgonen var hon någorlunda ren där bak, så hon har väl lyckats putsa sig ändå. Ingen panik allstå.

Kycklingarna mår bra - och tänk så små de är har de fjädrar på benen  ;D ;D (dvärgkochin och silkeshöna är de)
« Senast ändrad: 06 jun-06 kl 09:45 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 2 användare
Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser