Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok: Odla till försäljning  (läst 3902 gånger)

Kindbo

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Bok: Odla till försäljning
« skrivet: 01 jun-18 kl 07:11 »
Hej odlare.
Vill gärna dela med mig om en ny bok som har kommit ut. Odla till försäljning av Jonas Ringqvist.
Jonas har en lång erfarenhet och boken har verkligen nya vinklar på hur man kan odla grönsaker både i liten och större skala. Jag har tidigare tyckt att äldre böcker (början av 1900-talet) bäst har beskrivit hur man på ett naturnära sätt odlar men nu har jag fått en ny favorit i Jonas bok.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bok: Odla till försäljning
« Svar #1 skrivet: 01 jun-18 kl 09:41 »
Skriv gärna en längre resention om vad du lärt dej.
kretslopp

Kindbo

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Bok: Odla till försäljning
« Svar #2 skrivet: 07 jun-18 kl 09:46 »
Hej
Ber om ursäkt att jag har dröjt. Här kommer mina aha punkter från boken:

Delen om att Odla med effektiva metoder:
Där var det att man ska formulera mål, dokumentera resultat och utvärdera.

Odlingsteknik
Ordning och reda, standardisera och behåll bara det du använder. Utrota onödigt arbete och transporter. Gör arbetet lagom bra och i rätt tid.
Att på Bossgården har det fungerat med fleråriga bäddar med anpassade växtföljder. Jonas poängterar att man inte ska röra i fröbanken som finns i jorden i onödan och att flamning med gasol har fungerat bra.
Finns även en intressant del som handlar om hur man kan förlänga odlingssäsongen.

Planering försäljning och administration
Den delen har jag inte hunnit läsa ännu så jag har nog flera aha att se fram emot.

korkeaw

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Bok: Odla till försäljning
« Svar #3 skrivet: 12 jun-18 kl 12:40 »
Thank you for this answer.

Kindbo

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Bok: Odla till försäljning
« Svar #4 skrivet: 26 dec-18 kl 15:59 »
Hej
Äntligen har jag tagit tag i sista kapitlet: Planering försäljning och administration
Om man tänker starta en odling så tror jag att detta kapitlet är det viktigaste att läsa och fundera över. De egna möjligheterna att skaffa kanaler för att sälja det man odlat. Jonas ger här tips om försäljning som tar många år av dyrbara misstag att skaffa sig.
Kan rekommendera boken då priset motsvara bara något enkelt misstag som man genom läsning kan undvika. Som någon sa kunskap är lätt att bära och här är den enkel att skaffa sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser