Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur länge klarar bin postgången?  (läst 4107 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Hur länge klarar bin postgången?
« skrivet: 25 apr-18 kl 19:51 »
Jag ser att företag i södra Europa säljer bidrottningar till andra länder (ospecificerat vilka). Men kan bin klara upp mot en vecka i postpaket?

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur länge klarar bin postgången?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-18 kl 00:24 »
Med några följebin i liten bur så är nog minst hälften av drottningarna döda efter en vecka. Men tar postgången så lång tid?

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Hur länge klarar bin postgången?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-18 kl 12:25 »
Nja, det finns iaf hos vissa som alternativ att skicka med standardpost, vilket från tex Slovenien tar en vecka till Sverige. Tyskland antar jag att det går fortare från. Verkar nästan oseriöst att ens erbjuda standardpost, eller?

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur länge klarar bin postgången?
« Svar #3 skrivet: 26 apr-18 kl 14:22 »
Eftersom jag har mångåriga erfarenheter i att sända Drottningar med följebin i postgången, så kan jag avslöja att det finns vissa faktorer som är helt avgörande för hur resultatet ska bli.

Till att börja med så klarar Drottningen livhanken längst i 95% av fallen om man glömmer kvar en laddad utätningsbur någonstans, kontra arbetsbina.

När det gäller hur många dygn i buren som arbetsbina klarar av innan de dör så är vi inne på ett område där det finns några avgörande faktorer. Det är ytterst sällan som jag inte glatt delar med mig av mina erfarenheter inom bedömningssporten biodling. Men av affärsmässiga skäl kan jag inte nämna annat här än att åldern på följebina i buren är en av de viktigaste egenskaperna, för att maximera antalet dagar utanför kupan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Hur länge klarar bin postgången?
« Svar #4 skrivet: 26 apr-18 kl 17:20 »
Intressant! Mest undrar jag förstås hur tusan du avgör åldern på ett bi :)

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur länge klarar bin postgången?
« Svar #5 skrivet: 26 apr-18 kl 19:17 »
Intressant! Mest undrar jag förstås hur tusan du avgör åldern på ett bi :)

Postat med Alternativ.nu´s app

Ambina är inte så benägna att flyga (upp) och sitter ganska fast/rör sig lugnt på yngelkakorna. Och de är unga (och har utvecklat sina fodersaftkörtlar), så tror jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser