Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Törs man beskära slokande frukträd?  (läst 1289 gånger)

Anna Thuresson

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Törs man beskära slokande frukträd?
« skrivet: 20 jul-18 kl 17:56 »
Mina stora gamla fruktträd slokar i denna torka, jag törs inte vattna dem då vi har egen brunn och prioriterar då hushållet och grönsakerna.
En fundering jag har är om jag törs beskära träden? Underlättar det för äppleträden om de beskärs så att det går åt mindre vatten, eller kan snittytan göra så att de torkar ur än fortare och det finns risk att de inte läker?

Lingonberry

  • Gäst
SV: Törs man beskära slokande frukträd?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-18 kl 19:02 »
Jag skulle vänta tills i vår och skära bort det som dött i torkan. Nu kan man ju råka skära bort det som kommer att klara sig och spara det som dör.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Törs man beskära slokande frukträd?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-18 kl 19:32 »
Jag är nog inne på samma spår. Ibland lyckas träd fälla löven och klara torka på det viset men ofta dör grenar, toppen eller hela trädet och då är allt levande som finns kvar guld värt. Men det är en svår fråga som jag inte vet om det finns säkra svar på

Anna Thuresson

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Törs man beskära slokande frukträd?
« Svar #3 skrivet: 21 jul-18 kl 11:19 »
Tack för svaren! Då väntar jag och hoppas på regn, det har regnat på flera platser runt oss men vi har inte fått något sen midsommar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser