Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aronia  (läst 6011 gånger)

Peter in Slovenia

  • Inlägg: 37
    • Övriga världen
Aronia
« skrivet: 22 jul-10 kl 11:25 »
Jag vill köpa fem liter råsaft av aronia, samt sticklingar.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Aronia
« Svar #1 skrivet: 28 jul-10 kl 14:24 »
Hej!
Aronia finns oftast alltid i offentliga planteringar så det är bara att kolla närmaste tätort. Kan du inte rota sticklingarna så sätt lite frön.
MVH
Jan

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Aronia
« Svar #2 skrivet: 07 aug-10 kl 22:11 »
hej,

vi har 60meter aronia så saft och plantor finns det gott om, jag bor i umeå.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Aronia
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 11:03 »
hej,

vi har 60meter aronia så saft och plantor finns det gott om, jag bor i umeå.....

mvh

Jonathan

Jonathan, får jag fråga lite om er aroniahäck? Är den satt som häck, men för bärproduktion, vad har du för avstånd mellan plantorna? Vilken namnsort har du, och har du en bild på häcken/planteringen?

Jag funderar på att sätta Viking som häck men för bärens skull. Men de säger att 3 plantor per meter är häckstandarden, och det är kanske lite för tätt om jag tänker att buskarna skall få bli lite större och få mer grenar/plats till bär.

Eftersom jag sett att du har många buskar tänkte jag fråga hur ni gjort, så slipper jag göra eventuella misstag.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Aronia
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 16:26 »
Jonathan, får jag fråga lite om er aroniahäck? Är den satt som häck, men för bärproduktion, vad har du för avstånd mellan plantorna? Vilken namnsort har du, och har du en bild på häcken/planteringen?

Jag funderar på att sätta Viking som häck men för bärens skull. Men de säger att 3 plantor per meter är häckstandarden, och det är kanske lite för tätt om jag tänker att buskarna skall få bli lite större och få mer grenar/plats till bär.

Eftersom jag sett att du har många buskar tänkte jag fråga hur ni gjort, så slipper jag göra eventuella misstag.


hej.

som häck har man 3 per meter. Jag har hugin på söder sidan och stor aronia på norr sidan. Om du vill ha bären är 70cm mellan buskar lagom. Du uppbyggnads beskär de för att få en fin förgrening, sen får de växa fritt. För att föryngra de klippa du ner de helt eller underhållsbeskär de årligen.  Jag har satt de som häck runt huset men kommer att stickling föröka de i år och plantera 70cm mellan buskarna för produktion. Man får många bär och rå saften är underbar. pma vid eventuell funderingar så ringer jag upp dig.


mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Aronia
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 12:11 »
Pip,
vad tror du om att spaljéra buskarna som häck och beskära ganska kraftigt för att få stora, söta, solexponerade bär?
Sätt 1 planta per 1,5 meter (beroende på sort). Störar med lämpligt avstånd och sedan tråd mellan dessa, bind upp 4-5 kraftiga grenar i solfjäderform mot spaljén och gallra ut resten. Spara ett par ettårsskott för att successivt byta ut äldre ved.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Aronia
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 13:07 »
Tack för era svar. Jag funderar på att prova en mellanväg, mellan häck och buske, att sätta med 50 cm mellanrum, och se hur det blir. Det borde fungera rätt bra.

Tench, har du provat att spaljera Aronia själv? Det låter spännande, men jag tror att det blir för mycket jobb för mig just nu. Får prova med någon i taget i så fall :)

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Aronia
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 13:17 »
Nej, det har jag inte gjort. Men kan tänka mig att det är fungerar precis som för exempelvis vinbär som kan spaljeras med gott resultat.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Aronia
« Svar #8 skrivet: 28 maj-11 kl 19:18 »
Nu har jag införskaffat en härrans massa aroniaplantor, som troligtvis skall sättas som en gles häck.

Men jag kom att tänka på detta med rådjur och harar, är de lika förtjusta i Aronia som i alla andra växter? Bör jag sätta hönsnät runt häcken i början innan de är etablerade? I våras kom de och drog upp både vitvinbärsbuske och havtorn som planterades i höstas :(

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Aronia
« Svar #9 skrivet: 28 maj-11 kl 20:18 »
Nu har jag införskaffat en härrans massa aroniaplantor, som troligtvis skall sättas som en gles häck.

Men jag kom att tänka på detta med rådjur och harar, är de lika förtjusta i Aronia som i alla andra växter? Bör jag sätta hönsnät runt häcken i början innan de är etablerade? I våras kom de och drog upp både vitvinbärsbuske och havtorn som planterades i höstas :(

hej,

jag personligen har inte haft något problem med rådjur eller harar........

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Aronia
« Svar #10 skrivet: 28 maj-11 kl 20:58 »
Nu har jag bara en liten vinbärsbuske och en liten aroniabuske, så det kan ju vara slumpartat, men vinbärsbusken blev i alla fall toppad av rådjuren i vintras, men aronian fick vara ifred.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Aronia
« Svar #11 skrivet: 28 maj-11 kl 23:39 »
Tack, jag tar era svar som en statistisk säkerhet, och pustar ut  :)

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Aronia
« Svar #12 skrivet: 07 aug-11 kl 21:33 »
Jag stötte i dag på en för mig främmande bärbuske i en skreva i ett oländigt bergsparti. Efter lite sökande på nätet tyder allt på att det är Aronia och att den förmodligen måste vara frösådd via fåglar.

Det verkar ju vara ett fint bär på många sätt, men eftersom jag inte är speciellt kunnig på nya bärsorter, undrar jag om ni känner till om finns det några förväxlingsrisker med andra, kanske oätliga eller giftiga, arter?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
helun

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser